Prvních 5 let s Vyplňto.cz

27. března 2013

Vyplňto.cz

Při příležitosti pětiletého výročí vzniku dotazníkové služby Vyplňto.cz jsem se rozhodl zavzpomínat na nejdůležitější okamžiky, úspěchy a rozhodnutí, které se okolo tohoto projektu udály, a současně poděkovat lidem, bez jejichž pomoci by Vyplňto.cz nikdy nebylo tam, kde teď je.

Pokud Vás zajímá, jak jsem na celý nápad přišel, proč jsem Vyplňto.cz neprodal konkurenci nebo jak Vyplňto.cz kdysi přišlo k poměrně originálnímu grafickému ztvárnění, račte se začíst do dnešního obsáhlého článku.

Cherchez la femme

Jak už to v životě bývá, člověk málokdy přijde na dobrý nápad úplně sám, a obvykle platí i známé rčení „Cherchez la femme”.

V případě vzniku webu Vyplňto.cz tomu nebylo jinak.

Začátkem letního semestru 2007/2008 se mi na VŠE ozvala známá, kterou jsem rok předtím doučoval programování v javě, jestli bych pro ni nemohl naprogramovat nějaký jednoduchý dotazník a někam ho vystavit na web, protože v některém z předmětů po nich teďka chtějí provést průzkum, a jí se to nechce dělat papírově nebo jenom přes e-maily.

Samozřejmě jsem se nechal ukecat, ale čím víc jsem o tom pak přemýšlel, tím víc jsem věděl, že místo jednoho dotazníku naprogramuju radši univerzální stránku, na které si bude moci dotazník udělat vícero lidí.

Zjistil jsem, že v rámci českého internetu je „pole takřka neorané” a že z potenciální konkurence vlastně existuje jen Easyresearch.biz s orientací na velké firmy (pro studenty absolutně finančně nedostupný) a tehdy mezi studenty relativně oblíbený Dotaznik.net. Ten ovšem poskytoval jen opravdu základní funkce a navíc nepodporoval ani českou diakritiku (dnes už tam běží úplně jiný systém).

Plusem Dotaznik.net nicméně bylo, že byl zdarma a že obsahoval na stránce také seznam aktuálně prováděných šetření, kterých se mohl kdokoli zúčastnit.

Mým prvotním cílem bylo vzít si z obou již existujících nástrojů to dobré, přidat navíc určité prvky sociálního „Web 2.0” (který tehdy opravdu frčel), a nabídnout studentům službu, díky níž si budou moci nejen zdarma vytvořit dotazník pro svoje školní práce, ale která jim současně pomůže i s jejich největším problémem – získáním dostatečného počtu respondentů.

No a pak jsem si teda taky chtěl naprogramovat něco, kde bych si naplno vyzkoušel fungování AJAXu. Díky masivnímu využívání této technologie můžu i dnes nabídnout geekovské funkce, které konkurence nemá – například online sledování průběhu vyplňování u všech respondentů (u které se zrovna nacházejí otázky a jak dlouho si s ní už lámou hlavu).

Doménu Vyplňto.cz (inspirovanou mým prvním velkým webem Ujdeto.cz) jsem registroval dne 6. března 2008.

Přes všechny problémy, které nesklonný název Vyplňto.cz přináší (včetně rozdělení na „Vyplň to”) a častou záměnu s úplně jiným serverem Uložto.cz (nevěřili byste, kolik e-mailů začíná slovy „Mám u vás na uložto dotazník a potřebuju...”) vnímám volbu právě tohoto jména jako velice dobrý krok.

Přestože domény typu online-dotaznik.cz vypadají na první pohled dobře (zejména z hlediska optimalizace pro internetové vyhledávače), v praxi je název domény postavený jen na oboru činnosti spíše problém (nefunguje moc „šuškanda”, protože nikdo si nepamatuje, jestli mu kamarád doporučil online-dotaznik.cz, dotaznik-online.cz, dotazniky-online.cz,...).

Navíc adresy dotazníků na doméně typu dotaznik-zdarma.cz vypadají zkrátka tak nějak blbě a neprofesionálně.

Bylo mi jasné, že zadavatelé průzkumů budou adresy svých dotazníků sdílet všude, kde to bude jen trochu možné. Použitím domény s „výzvou k akci” (vyplnění dotazníku) jsem se pokusil jim zvýšit šanci, že právě na jejich dotazník v nekonečných diskuzních fórech někdo klikne.

2008: Vyplňto.cz – vytvořit dotazník zdarma!

První verzi Vyplňto.cz (spíše takový koncept bez grafiky, se základními typy otázek a bez generování grafů u výsledků) jsem spustil po třech týdnech programování ve čtvrtek 27. března 2008.

Ve 2:19:54 ráno jsem vyplnil první dotazník, šel spát, a když všechno fungovalo i odpoledne, tak jsem se se svým dílem pochlubil v diskusi na tehdy velmi populárním studentském serveru Všeborec.cz (dnes už je to kvůli Facebooku bohužel téměř město duchů).

Ústřední slogan první verze byl jednoduchý a pro vyhledávač Google naprosto bezkonkurenční:
„Vytvořit dotazník zdarma”

Peníze a „obchodní model” jsem zpočátku příliš neřešil, protože i jako student jsem si na četné návštěvy diskoték bez problémů vydělal jako programátor (v té době jsem například tvořil weby Allforsport.cz, VoyagesPrivate.eu nebo Aerobic.cz).

Jsem člověk, který má na všechno svůj názor a nebojí se jít do konfliktu. Tento přístup k životu přináší samozřejmě svá úskalí v momentě, kdy mám jako IT dělník naprogramovat web přesně podle představ klienta – u kompromisů trpím. Vyplňto.cz byl a je projekt, u kterého se můžu plně seberealizovat, a udělat si všechno přesně tak, jak chci já. V roce 2008 to bylo to jediné, co mi Vyplňto.cz přinášelo, a dodnes je právě toto jednou z hlavních motivací, proč na Vyplňto.cz stále něco programuju.

Sláva Vyplňto.cz se díky nálepce zdarma šířila poměrně rychle, a tak již v dubnu opustila hranice mé alma mater, a rozšířila se mimo jiné na zlínskou Univerzitu Tomáše Bati (drb: shodou okolností jsem 22. dubna v pražském klubu Radost FX potkal na studentské párty svou současnou přítelkyni, která je rovněž ze Zlína).

29. dubna 2008, jen měsíc a něco po spuštění Vyplňto.cz, se mi ze zlínské UTB ozval Radim Bačuvčík, že mi gratuluje ke spuštění webu, a že ho bude doporučovat svým studentům. Rád bych mu tímto na tomto místě poděkoval nejen za četné rady a připomínky, které mi během uplynulých 5 let postupně poslal, ale také za obhajování smyslu Vyplňto.cz mezi jeho kolegy na katedře. Určitě si přečtěte jeho blog, na kterém se o webu Vyplňto.cz často zmiňuje (upozorňuje na to, že s pomocí Vyplňto.cz je možné dělat průzkumy jak dobře, tak v mnoha případech také špatně + jak se připravit na obhajobu svého průzkumu u zkušební komise).

Do konce dubna 2008 bylo na Vyplňto.cz realizováno celkem 42 průzkumů, z jejichž analýzy jsem získal základní představu o tom, jakým způsobem se dále ubírat.

V půlce května 2008 jsem po vzoru webu Ujdeto.cz přidal ke všem dotazníkům „Kecárnu” – sdílený chat napříč všemi dotazníky, jehož cílem bylo vybudovat určitou komunitu stálých respondentů, kteří se budou na webu pravidelně scházet, povídat si, a vedle toho také vyplňovat dotazníky.

Co fungovalo na Ujdeto.cz a výrazně pomohlo vybudovat databázi více než 100 tisíců textů písní, to na Vyplňto.cz naprosto pohořelo. Zhruba po roce jsem kecárnu s tragickým počtem asi 400 zpráv odstranil.

Naštěstí jsem v květnu nepracoval jen na kecárně, ale i na jiných věcech – v rámci květnové „první revize” jsem na stránky přidal generování koláčových a sloupcových grafů, filtrování ve výsledcích (možnost zobrazit tabulky a grafy zahrnující třeba jen odpovědi mužů) a nové typy otázek (polouzavřené otázky a sémantické diferenciály).

Jak Vyplňto.cz postupně rostlo, sílila potřeba pro něj obstarat nějaký pěkný a neotřelý design. Jelikož nemám grafické nadání, bylo jasné, že vytvoření grafiky budu muset někomu zadat.

Na chat Ujdeto.cz tehdy občas zavítal DJ Mark Airman, a když se zmínil, že jeho parťák z projektu MatamarMartin Cvrk aka Mata C, se vlastně živí jako grafik v Look4vision, bylo rozhodnuto, že první pořádnou grafiku pro Vyplňto.cz připraví právě on.

Martin Cvrk byl v roce 2008 tzv. „printovým grafikem” – specializoval se především na návrh různých letáků, plakátů a billboardů (pamětníci si možná vzpomenou na načerno vylepené samolepky v pražském metru, které lákaly na vystoupení Matamarů).

Weby tehdy ještě asi moc nedělal, a na dodaném grafickém návrhu to bylo sakra vidět :-)

Kamarádi „od fochu” mě od použití jím navrženého designu zrazovali, ale já jsem intuitivně cítil, že i když to nerespektuje doporučené postupy a bude se to asi i špatně dál rozvíjet, tak že to je jinak přesně ta správná provokace, která by mohla mít úspěch.

Návrh v levém sloupci pod logem počítal s umístěním nějaké ilustrační fotky, aby se vyplnilo prázdné místo a nebyl tam jen přihlašovací formulář. Martin mi tehdy kromě sexy studentek a spokojených skupinek úspěšných mladých lidí nabídnul spíše ze srandy i tohohle chlapa.

A bylo vymalováno.

Bylo mi jasné, že takového šíleného chlapa si lidé zapamatují. Bude to trochu sranda, trochu bude lidi možná i štvát, ale rozhodně upoutá pozornost.

Internetové vyhledávače už tehdy ukazovaly náhledy nalezených stránek, a tak absurdní fotka byla určitou konkurenční výhodou.

Takže jsme na něj koupili licenci, a následující 3 roky mi chodily e-maily typu "Vyplňto je super, ale toho hnusného chlapa dej fakt pryč!".

Já jsem si z této kritiky ale nic moc nedělal. Všem jsem jen dokola odpovídal něco ve smyslu: „Abyste mohli mít někoho opravdu rádi, musíte na něm vidět i něco špatného. Musíte si říct – má sice tuhle špatnou vlastnost, ale přesto ho zbožňuju.”

Když jsem byl v dobrém rozmaru, přidával jsem k dobru ještě větu: „Podívejte se na Jiřího Paroubka – klidně by si mohl z obličeje nechat odstranit bradavici, ale stejně to neudělá, protože to je jeho poznávací znamení. I díky ní byl premiérem.”

Nový provokativní vzhled jsem na Vyplňto.cz nasadil 30. září 2008 a současně jsem se pokusil o přidání dalšího prvku webu 2.0 – všem zadavatelům průzkumů, kteří si nahráli na Vyplňto.cz fotografii, jsem v sekci Uživatelé (později Lidé) vytvořil menší profil s odkazy na všechny jimi realizované průzkumy.

Ani tento pokus se nevydařil – většina lidí Vyplňto.cz použila jen pro realizaci jednoho průzkumu (nadšenců typu Jana Šmahaje, kteří by Vyplňto.cz používali systematicky, tehdy mnoho nebylo).

Na začátku října 2008 mělo Vyplňto.cz v databázi již přes 15 tisíc vyplněných dotazníků (celkem asi 200 průzkumů), a tak mě napadlo, že bych přecejen mohl z webu mít i nějaké peníze.

Přišly poptávky na dotazníky, které by měly trochu jiný vzhled a které by neměly v rohu logo Vyplňto.cz, ale přímo logo dané firmy. Současně někteří lidé potřebovali mít možnost kontaktovat technickou podporu, což jsem jim v případě služeb zdarma nebyl schopen poskytnout.

Trh tedy rozhodl – přešel jsem na tzv. „freemium” obchodní model.

Stávající funkcionalita byla i nadále dostupná zcela zdarma v rámci produktu Vyplňto FREE, a pro profesionály jsem 11. října 2008 představil nový produkt Vyplňto PREMIUM. Ten kromě technické podpory jako hlavní trhák nabízel možnost změnit vzhled dotazníku a schovat kontextovou Adsense reklamu.

Cena PREMIUM licence původně začínala na 2 000 Kč měsíčně, poměrně rychle se však ustálila na oboustranně výhodnější poloviční částce.

Příjemným předělem v historii Vyplňto.cz se stala středa 5. listopadu 2008 – přesně v tento den vyšel na Idnes.cz článek „Tipy na zajímavé weby: Rodinná síť rozpozná váš obličej a vytvoří rodokmen” od Jakuba Dvořáka, kde byl web Vyplňto.cz krátce zmíněn. Přestože návštěvnost ten den stoupla jen asi o 50 % (místo 600 jich bylo najednou 900), ego mi článek tehdy polechtal pěkně :-)

Jedním ze základních principů na Vyplňto.cz je, že respondenti vyplňují dotazníky bez finančního ohodnocení. Dobrovolně, pro zábavu, ve snaze pomoci studentům se psaním školních prací. Když nebudu počítat těch pár komerčních dotazníků, které byly obohaceny o prvek soutěže (hrálo se v minulosti třeba o čtečku Kindle), tak odměnou respondentům odjakživa bylo jen „mockrát děkuji”, a u veřejných průzkumů navíc možnost zobrazení výsledků.

Když jsem zjistil, jak důležité je pro určitou skupinu respondentů mít možnost prohlédnout si výsledky, napadl mě velmi spásný nápad, jak této situace využít pro oboustranný prospěch.

Doba sběru dat u dotazníků obvykle činí od jednoho do čtyř týdnů, a jen málokdo chce v hlavě nosit datum, kdy si bude moci na Vyplňto.cz výsledky prohlédnout. Každý na to zkrátka zapomene, a to je škoda.

4. prosince 2008 jsem proto přidal funkci „emailových notifikací o vyhodnocení” – po zodpovězení dotazníku může každý zadat svůj e-mail, a já mu na něj v okamžiku vyhodnocení zašlu zprávu, kde přesně výsledky najde. Při zadání e-mailu si pak respondent může i určit, zda se stane součástí databáze dobrovolných respondentů (kterým zasílám tu a tam výzvy k vyplnění zajímavých dotazníků) nebo ne.

V každém případě je v rámci zaslané notifikace nabídnuto 5 dalších průzkumů, které by daného respondenta mohly zajímat (všemožné sdílení respondentů napříč různými dotazníky je dalším z charakteristických rysů Vyplňto.cz).

18. prosince 2008 Vyplňto.cz dosáhlo mety 1000 registrovaných uživatelů, a jelikož i počty respondentů utěšeně rostly a mě tehdy ve škole zaujalo Dobývání dat z databází pomocí programu 4ft Miner, strávil jsem Vánoce programováním modulu DZD. Díky tomuto modulu je dodnes možné zjišťovat závislosti mezi odpověďmi na různé otázky, a dokonce „nějak” funguje i automatické vyhledávání zajímavých souvislostí.

Aby bylo jasno – ve skutečnosti nejsem tak dobrý programátor, jak by to mohlo na první pohled vypadat. DZD modul nevyužívá žádných bitových řetízků – díky relativně nízkému objemu dat jsem vše naprogramoval jen s využitím „hrubé síly”.

Do konce roku 2008 jsem nakonec doprogramoval i nové a mnohem hezčí grafy, které na Vyplňto.cz vidíte dodnes (jejich příběh si můžete přečíst podrobněji zde).

2009: První úspěchy

V roce 2009 jsem Vyplňto.cz funkčně dotáhnul téměř do podoby, v jaké ho vidíte dnes.

18. ledna 2009 jsem na četná přání přidal základní podporu pro maticové otázky (u konkurence nazývané „baterie otázek”) a v březnu jsem oslavil dvě pěkně kulatá čísla – nejprve byla 23. března 2009 pokořena hranice 100 000 vyplněných dotazníků, čtyři dny na to byl 27. března 2009 vyhodnocen tisící průzkum (přesně rok po spuštění).

V dubnu se na Vyplňto.cz podařilo Honzovi Srpovi realizovat první větší průzkum – jeho téma Internetová kriminalita oslovilo 1411 respondentů, kteří z velké části přišli díky propagaci dotazníku na Bonuswebu.

Přestože obvykle všem říkám, že v době hlavní jarní sezóny nebudu radši provádět žádné změny (abych to náhodou celé nerozbil), ve skutečnosti mě vždy právě zvýšený zájem o Vyplňto.cz motivuje k tomu, abych něco nového spáchal. Duben tak přinesl funkci klonování dotazníků (zákazníci s placenou verzí mohou duplikovat svůj pilotní průzkum, provést případně nějaké změny a spustit ho na samostatné adrese) a nové seřazovací a multimediální otázky.

Rozvoji Vyplňto.cz jsem v roce 2009 věnoval podstatnou část svého volného času, čímž začaly mé ostatní projekty trpět. Největší problémy nastaly na webu Ujdeto.cz, který jsem od roku 2001 vytvářel společně s Ondrou Šíblem – přestal jsem v tom webu vidět svou budoucnost, a tak jsem svou půlku 6. června 2009 Ondrovi prodal. Tím mé působení na Ujdeto.cz nadobro skončilo (drb: peníze z Ujdeto.cz jsme s přítelkyní koncem léta utratili na Ibize).

30. června 2009 mě kontaktoval Václav Friedrich z VŠB-TUO s tím, že by rád Vyplňto.cz využil při výuce Statistických metod v marketingu. Jeho nápad oživit výuku statistiky realizací vlastního dotazníkového šetření (jehož surová data z XLS souborů studenti sami vyhodnotí pomocí SPSS) se mi nemohl nelíbit, a tak jsme se samozřejmě neměli problém dohodnout.

Václavu Friedrichovi patří můj velký dík nejen za metodickou podporu při tvorbě vyhodnocení průzkumů, ale i za obecné náměty na zlepšení celého webu (vč. zavedení akademické multilicence, o které se dočtete více v roce 2012).

S webem Vyplňto.cz jsem byl čím dál tím víc spokojenější, a tak jsem se rozhodl ho přihlásit na na konferenci Webexpo do soutěže Startup Show (11. října 2009).

Soutěž jsem sice zdaleka nevyhrál (umístil jsem se až na krásném osmém místě), ale zejména hodnocení Václava Stoupy mi dalo naději, že z tehdy ještě prakticky nevydělávajícího webu možná někdy něco bude.

Potešilo mě, že od mé účasti ve Startup Show začalo Webexpo používat služeb Vyplňto.cz pro získávání zpětné vazby, a že prozatím odolává i svodům konkurence – díky moc :-)

29. října 2009 jsem pro Vyplňto.cz koupil nový server a jeho správu plně delegoval na Davida Šulce, spolužáka z gymnázia. Málokdo se v linuxu vyzná tak dobře jako on, a právě díky Davidovi Vyplňto.cz běží bez větších zaškobrtnutí i ve dny, kdy díky e-mailovým kampaním vyplňují dotazníky tisíce respondentů za hodinu. Davidovi vděčím nejen za celkovou optimalizaci serveru, ale také za to, že mě v případě mimořádných událostí ještě nikdy nenechal ve štychu (bez ohledu na denní či noční hodinu).

Do konce roku 2009 jsem pak už jen přidal možnost platby za objednané licence Paypalem, a k dotazníkům jsem namísto již zrušeného chatu přidal individuální diskuze, které respondenti vesměs využívají pro hlášení různých chyb a nelogičností v dotaznících. Pro zadavatele z řad studentů je to myslím velmi užitečná funkce, a pro respondenty zřejmě také – k dnešnímu dni mají všechny diskuze již téměř 15 tisíc příspěvků (uživatelé placených licencí mohou diskuzi u svých dotazníků zakázat).

2010: Slevy na ISIC a pozvolný odklon od „zdarma”

Vzhledem k tomu, že jsem v roce 2009 naprogramoval na Vyplňto.cz prakticky vše, co bylo naprosto nezbytné, byl rok 2010 již spíše ve znamení obchodních rozhodnutí.

Tím prvním a méně zásadním rozhodnutím bylo založení FB stránky, kde jsem postupně začal sbírat „To se mi líbí” od podporovatelů (od 14. února 2010 do dnešního dne jsem jich získal kolem 1500).

Naopak naprosto zásadním bylo dohodnutí spolupráce s GTS Alive, poskytovatelem karet ISIC, ITIC a ALIVE.

Alenou Bartošovou (v roce 2009 využila Vyplňto.cz pro sběr dat pro svou bakalářku a možnost poskytnutí slevy navrhla) jsme se dohodli, že od 25. února 2010 všem držitelům platných karet poskytnu slevu 70 procent, a výměnou za to mi GTS Alive pomůže s propagací služby mezi studenty a poskytne mi online widget pro faktické ověření statusu studenta či učitele.

Rázem jsem mohl  jednoduše (a pro mě prakticky bezpracně) oddělit komerční a nekomerční využití služby a nemusel jsem se zabývat nějakým luštěním oskenovaných školních průkazů.

Z hlediska zajímavých a úspěšných průzkumů z jara 2010 stojí za zmínku dva – průzkum Blanky Lednické na téma „Volební preference mladých” (získala 1132 respondentů) a průzkum Honzy Vojtka, jehož tématem diplomové práce byla „Erotika / pornografie pro ženy” (oslovil 1005 žen a zřejmě jako první pro sběr dat využil sílu blogu vedeného u mainstreamových médií).

Na jaře se však událo ještě jedno velmi zajímavé setkání...

Obchodní ředitel jisté nejmenované brněnské firmy mi zavolal, že by se se mnou rád v Praze sešel za účelem probrání různých možností spolupráce.

Nechal jsem si na e-mail poslat předpokládaný program, a i když to „trochu” smrdělo konkurencí, se schůzkou jsem souhlasil.

Jednání začalo poměrně slibně – oba jsme věděli, že na Vyplňto.cz chybí nějaký konzultant (mimochodem chybí víceméně dodnes), který by zejména firemním zákazníkům metodicky pomohl se sestavením a vyhodnocením dotazníku. Vcelku bez větších problémů jsme se v základu dohodli na podmínkách, za kterých budu tyto zákazníky přeprodávat do Brna, a vrhli jsme se na další kolo.

Druhé kolo bylo podstatně zajímavější – zjistilo se, že vlastně oba máme k dispozici vlastní dotazníkovou službu, kterou se snažíme poskytnout studentům. Rozdíl byl jen v tom, že zatímco já své služby prodávám přímo studentům (a mám je), oni v oblecích (zatím neúspěšně) objíždějí všemožné vysoké školy a snaží se přemlouvat děkany, aby si od nich za nějaký roční (mimochodem ne zrovna malý) poplatek koupili multilicenci, kterou pak poskytnou všem svým studentům už zdarma.

Zhruba čtvrt hodiny jsme se dohadovali, zda si konkurujeme nebo ne, a nakonec vyšlo najevo, že by vlastně byli úplně nejradši, kdybych jejich systém nasadil na doménu Vyplňto.cz (kterou bych jim v rámci dealu věnoval), a inkasoval bych určitá procenta z prodaných licencí.

To bylo u mě samozřejmě neprůchodné (zase tolik jsem jejich obchodnímu oddělení nevěřil, a navíc bych neměl vůbec žádné možnosti zjistit, kolik vlastně vydělají, jelikož přístup do systému by mi mohli kdykoli odepřít), a tak přišla ještě jiná otázka – za kolik bych jim celé Vyplňto.cz prodal.

Částka, kterou ode mě slyšeli, je poněkud vyvedla z míry. Když zjistili, že na desetinu se opravdu nedostaneme, jednání skončilo.

Předjednaná možnost spolupráce v konzultantské oblasti skončila e-mailem "během 14 dní se s Vámi spojím a doladíme detaily spolupráce" – od té doby jsem o nich neslyšel (když pominu to, že minimálně 2x rebrandovali a nakonec byli koupeni – více indicií ke zjištění, o koho tehdy šlo, už nedám :-)).

Takže jsem Vyplňto.cz „na maso” neprodal, ale ani toho pověstného „mléka” jsem z něho zatím moc nevydojil.

Uživatelé bezplatných služeb začali už vyžadovat poměrně dost péče (platí paradox, že člověk, který využívá věci zdarma, je zpravidla ten nejnáročnější „zákazník”), a těch platících přitom byla jen zhruba 2 procenta.

Pro představu – jen během března 2013 se registrovalo celkem 864 lidí, v dubnu pak dalších 738...

Situace byla neudržitelná, a tak jsem přistoupil k radikální změně – opustil jsem slogan „Vytvořit dotazník zdarma”, a místo něj jsem vymyslel z dnešního pohledu naprosto debilní „Komplexní realizace online průzkumů” (jednak to byla variace mladé dynamicky se rozvíjející společnosti, jednak to kvůli chybějícímu konzultantovi nebyla pravda).

Počet uživatelů služby FREE se sice kvůli změně sloganu příliš nezměnil (ve skutečnosti jich třeba v listopadu 2010 bylo dokonce 952), ale podstatná byla jiná věc – zvýšil se poměr platících zákazníků, a to zhruba na dvojnásobek!

Odstraněním slova ZDARMA z titulní stránky jsem zákazníky více připravil na eventualitu, že budou možná něco platit, a tak už hned po příchodu na stránky automaticky nehledali způsob, jak Vyplňto FREE rychle získat. Místo toho se podívali, jaké jsou možnosti licencí, porovnali je, a nakonec se racionálně pro jednu z nich rozhodli.

Zvýšený zájem o PREMIUM licence s sebou přinesl požadavek na lepší možnosti plateb online – převody na účet nebyly (a nejsou) cool, a stávající Paypal byl vhodný spíše pro geeky (navíc poplatek za zprostředkování platby byl poměrně vysoký).

Takže jsem na Vyplňto.cz přidal 29. října 2010 možnost zaplatit pomocí brány GoPay.cz, a tím jsem věškeré problémy s platbami na dlouhou dobu vyřešil (navíc s podstatně nižším poplatkem než jaký byl u Paypalu, který jsem na Vyplňto.cz nechal pouze jako alternativu pro geeky a zahraniční uživatele).

I v roce 2010 jsem oslavil dvě kulatá čísla – 9. září 2010 byl vyplněn půlmiliontý dotazník5. listopadu 2010 jsem uvítal desetitisícího zadavatele průzkumů.

Z hlediska podzimních průzkumů pak stojí za pozornost opět dva – Lenka Svobodová se ptala na „Slavné brněnské hospody” (získala 1490 respondentů) a Jiřina Mrázková v prosinci získala odpovědi neuvěřitelných 3257 respondentek v průzkumu na téma „Podpora kojení v porodnici - jaká je realita?”.

Koncem roku 2010 mě na Vyplňto.cz omrzel vzhled od Martina Cvrka, a tak jsem se ho rozhodl nahradit za něco, co bude pro další rozvoj webu použitelnější. Něco, co bude tak nějak uhlazenější, a tím pádem i více snesitelné pro firemní zákazníky, kteří se mimochodem začali rekrutovat z úspěšných absolventů let 2008+.

Oslovil jsem jednoho z nejuznávanějších českých webových grafiků, Pavla Kouta působícího pod přezdívkou Webface, a dostal jsem profesionálně připravený vzhled stránek, který stačilo jen nasadit.

V prosinci jsem zkušebně na FB stránku Vyplňto.cz zaslal ukázku aktualizovaného loga, a reakce byly (jak už to bývá) velmi kritické. Nový web vnímali stávající návštěvníci podobně jako když se krásná dívka poprvé nechá ostříhat na ženu – i když jsem s podobnou reakcí v podstatě počítal a byl jsem na ni zvyklý už z nejednoho redesignu stránek Ujdeto.cz, nakonec jsem dal design na nějaký čas uležet k ledu...

2011: Miliontý respondent a snaha oddělit zrna od plev

Rok 2011 začal poměrně slibně – díky bleskovce Davida Polesného na Živě.cz získal průzkum Branislava Bartoně na téma „Používání zobrazovacích jednotek a jejich vliv na zdraví uživatelů” velmi nadprůměrných 2465 respondentů.

Jestliže problémem roku 2010 byly nedostatečné příjmy (které v podstatě vyřešilo odstranění slova ZDARMA z titulky), tak problémem roku 2011 byl fakt, že většina realizovaných průzkumů nebyla jako ten od Branislava Bartoně.

O Vyplňto.cz se zkrátka dozvěděli už i líní studenti, a začali ho masivně využívat zejména pro natahování délky svých prací.

Průměrná kvalita průzkumů poklesla. Téměř každý desátý FREE dotazník jsem musel smazat, a i ty, které mým sítem prošly, mnohdy za moc nestály.

Koneckonců i respondenti byli otrávení, že jim nabízím k vyplňování evidentně odfláknuté dotazníky, a tak bylo potřeba to začít nějak řešit.

Všespásným řešením se nakonec ukázalo zavedení vstupní podmínky pro získání bezplatné licence Vyplňto FREE.

Od 18. února 2011 jsem přestal nabízet své služby zcela zdarma – kdo nechce platit, ten musí věnovat hodinu svého života vyplňování dotazníků ostatních zadavatelů. Jinak musí využít služeb konkurence, která mu ale zdarma nepomůže se získáváním respondentů a ještě ho mnohdy omezí na pouhých 100 respondentů (což je mimochodem příliš málo na provádění například chí-kvadrát testu dobré shody, který se používá pro zjišťování ne/závislosti jevů na podskupině respondentů).

Vstupní podmínka byl geniální nápad, který vycházel z mých nejlepších zkušeností ještě z Ujdeto.cz – kdo do pobytu na určitém webu již něco investoval (čas, peníze), s tím je vždy méně problémů.

Výhody byly nakonec na všech stranách.

Již existující zadavatelé průzkumů získali díky plnění vstupní podmínky další vítané respondenty (někdo si dokonce stěžoval, že lidé žádající o Vyplňto FREE budou zkreslovat výsledky veřejných průzkumů – ve skutečnosti takto vyplněné dotazníky tvoří jen asi 5 % a tito respondenti patří k těm nejsvědomitějším, protože jim v případě vyplnění nesmyslů hrozím dokonce smazáním jejich vlastního dotazníku).

Já jsem společně s dobrovolnými respondenty z Vyplňto.cz přišel o starosti s nekvalitními průzkumy – kdo je flink, ten přece v žádném případě nebude někde hodinu vyplňovat cizí dotazníky (radši půjde o dům dál a udělá to buď někde na Googlu, nebo si ty údaje prostě jako za starých časů do diplomky vycucá z prstu).

Paradoxně nejvíce mi za zavedení vstupní podmínky ale děkují ti, kterým sebrala hodinu jejich života (každému uživateli po vyhodnocení průzkumu zasílám žádost o vyplnění zpětné vazby). Obvykle mi píší, že díky vyplňování cizích dotazníků perfektně zjistili, co mohou od Vyplňto.cz očekávat, a někteří mi dokonce přiznali, že díky vyplňování cizích (nekvalitních) dotazníků své průzkumy předělali, aby neopakovali chyby druhých.

Co si přát víc?

6. dubna 2011 byl vyhodnocen desetitisící průzkum23. června 2011 byl vyplněn miliontý dotazník (získat milion vyplněných dotazníků trvalo 39 měsíců).

Na jaře jsem poprvé vyzkoušel oslovení tehdy 25 tisíc dobrovolných respondentů prostřednictvím e-mailové výzvy (e-mailové adresy jsem začal sbírat 4. prosince 2008 a až teď přišel jejich čas) – pro průzkum na téma „Postoje k aktuální vládní krizi” jsem získal neuvěřitelných 4233 respondentů (návratnost více než 16 %!).

V květnu jsem také dostal další e-mail s žádostí o osobní schůzku, na které by bylo možné probrat možnosti vzájemné spolupráce. Jelikož se tentokrát jednalo o v té době nadějný studentský server (kravaťáci opět objížděli děkany VŠ, ale tentokrát byli už o něco úspěšnější a dostali se se svým produktem i do médií), byla má očekávání už o něco větší než před rokem s - (teď jsem to málem prokecnul).

Nakonec mě ale i tito kluci zklamali – koupili super doménu od provozovatele dotazníkové služby, která zřejmě i kvůli existenci webu Vyplňto.cz zkrachovala, a rozhodli se na ní rozjet vlastní dotazníkovou službu, na které by prováděli průzkumy mezi studentstvem. Výsledky těchto průzkumů by následně tlačili do médií jako oficiální názory studentského stavu.

Po mně chtěli, abych jim takový systém naprogramoval, případně abych jim za tím účelem prodal kódy Vyplňto.cz (a přestal je na doméně Vyplňto.cz používat). Když neprodám, mají plán B – zaplatí si firmu, která jim to naprogramuje místo mě, a pobijeme se jako konkurenti.

I když se mi Vyplňto.cz prodávat vůbec nechtělo, bylo mi blbé žádnou cenu neříct – řekl jsem tedy zhruba dvojnásobek toho, co jsem řekl na jednání s prvním zájemcem, a tím bylo jednání ukončeno.

S programováním konkurenčního webu, který mě zničí, začali poměrně zostra – už na podzim roku 2011 na oficiální facebookové stránky dali text ve smyslu "programujeme, těšte se, na Ježíška bude hotovo". Od té doby však tempo poněkud zvolnili, a do dnešního dne již jen intenzivně testují :-)

Od té doby jsem dostal ještě pár dalších nabídek na převzetí, nicméně jen ty první dvě svou vážností skutečně stojí za zmínku.

Přes slibný start byl rok 2011 nakonec pro Vyplňto.cz spíše udržovací, nedošlo k žádným velkým funkčním změnám.

Zato jsem ale vymyslel novou placenou licenci Vyplňto KOMPLET, kterou se mi podařilo poprvé prodat 12. září 2011 za baťovskou částku 3999 Kč.

Hlavní výhodou licence KOMPLET bylo, že byla narozdíl od Vyplňto PREMIUM časově zcela neomezená (doživotní), sekundární výhodou bylo, že jsem ke každé licenci nabídnul vytvoření jednoho vzhledu dotazníku na míru a zadání jednoho až dvou dotazníků tzv. „e-mailem” – máte dotazník napsaný ve Wordu, e-mailem mi ho pošlete, a já Vám do druhého dne pošlu odkaz na zpracovaný online dotazník.

Naopak hlavní nevýhodou, která se mi velmi obtížně komunikovala, byl fakt, že zadavatelé neměli možnost vkládat dotazníky do systému sami, a každý další zadaný dotazník je stál podle složitosti okolo 1000 Kč.

Podmínky licence KOMPLET jsem od té doby několikrát předělával, a nakonec jsem se ustálil na roční licenci, která zadávání dotazníků svépomocí umožňuje (dnes stojí 6050 Kč vč. DPH).

2012: Nový kabát a 700 000 respondentů ročně

Stagnaci v technickém rozvoji Vyplňto.cz narušila až obava z nastupující konkurence. Hlavním cílem pro rok 2012 tak bylo upevnění pozice a pokud možno růst všemi směry. Ve svých aktivitách jsem se poměrně výrazně „rozkročil” (možná až moc), a kromě svého času jsem začal dalšímu rozvoji Vyplňto.cz věnovat i nějaké peníze.

První viditelnou změnou bylo 23. ledna 2012 nasazení „nového” vzhledu od Pavla Kouta. Co bylo koncem roku 2010 označeno za propadák, to začátkem roku 2012 sedlo jako prdel na hrnec.

Po „šíleném muži” z roku 2008 bylo veta (zůstal jen jako jakýsi „easter egg” po najetí na logo), z titulní strany téměř zmizely aktuálně probíhající průzkumy (dostaly důstojnou podstránku) a byly nahrazeny představením toho, co Vyplňto.cz umí.

Změnil jsem slogan na „Řešení pro Vás internetový průzkum” a současně do titulku vrátil i dříve fungující frázi „Vytvořit dotazník” (jen slovo „zdarma” již příležitost nedostalo).

Současně jsem začal na webu více propagovat své jméno a fotografii – místo anonymních mladých a úspěšných lidí z fotobanky jsem tu já, připraven pomoci se vším potřebným. Žádné info@, ale skutečný člověk, který má jméno.

Výrazně jsem přepracoval průvodce pro vytváření dotazníků a 8. února 2012 jsem konečně zprovoznil multilicenci Vyplňto ACADEMIC, která umožňuje využití systému pro výuku (studenti získají zdarma a bez jakýchkoli vstupních podmínek účet s parametry odpovídajícími téměř licenci Vyplňto PREMIUM, učitel získá – rovněž zdarma – plnohodnotnou licenci Vyplňto PREMIUM + možnost spravovat dotazníky, které do systému zadají jeho studenti). Profit pro mě? Kvalitně provedené průzkumy pod dozorem vyučujícího a představení prémiových funkcí studentům, u nichž lze předpokládat, že by i někdy v budoucnu mohli díky svému zaměření služeb Vyplňto.cz využít.

13. února 2012 jsem všem uživatelům (jak bezplatných, tak placených licencí) umožnil vytvářet dotazníky v šesti jazycích (kromě češtiny přibyla na výběr slovenština, angličtina, polština, ruština a vietnamština).

Začal jsem aktivněji nabízet rozesílání výzev k vyplnění dotazníku (na tehdy již více než 40 000 e-mailových adres), čehož v únoru 2012 využili hned dva zákazníci – Michal Filip s průzkumem „Hodnocení výtvarných prací dětí dospělými” (získal 4247 respondentů) a Darko Stankovič s průzkumem „Podnikání a zaměstnávání cizinců” (získal 3086 respondentů).

Ale i bez zaplacené propagace se na Vyplňto.cz dalo dosáhnout velmi pěkného počtu respondentů, což dokazuje například průzkum Jana Rippela na téma „Role gay turismu v cestovním ruchu” (získal 1083 respondentů).

Výsledky průzkumů z Vyplňto.cz začaly být citovány v menších tištěných i online periodikách, a jednoho dne mi přišel i zvláštní e-mail s otázkou „Mohu použít výsledky z vyplňto.cz pro svůj článek?” Moje odpověď zněla: „No samozřejmě, je to přece uvedeno v obchodních podmínkách – všechny výsledky veřejných průzkumů je možné použít k libovolným účelům za předpokladu uvedení jména autora průzkumu.”

Jasný fail, obchodní podmínky přece nikdo nečte!

Řešením tohoto problému se 25. února 2012 ukázalo označení všech výsledků veřejných průzkumů mezinárodně známým logem licence Creative Commons - BY, která byla zcela v souladu s tím, jak jsem chtěl výsledky průzkumů dál šířit.

24. května 2012 jsem přijal pozvání Václava Friedricha na jeho konferenci Fénix 2.0 v Chebu, kde jsem dostal příležitost projekt Vyplňto.cz prezentovat před zhruba dvěma desítkami vyučujících z vysokých škol. Bylo to svým způsobem až absurdní – já, který i na VŠE (která je považována obecně za lehčí) rupnul u prvního pokusu jak z matematiky, tak ze statistiky, budu něco povídat lidem, kteří tyto předměty vyučují?

Na konferenci jsem si mimo jiné uvědomil, že je možná dobře, že jsem se statistikou a matematikou vždycky spíš bojoval – zřejmě právě díky tomu je Vyplňto.cz mezi studenty tak oblíbené. Když připravuji nějakou novou funkci nebo píšu nějaký návod, snažím se to vždy popsat tak, abych to i já pochopil. A když to pochopím já, tak už to pak asi pochopí každý :-)

8. srpna 2012 se na Vyplňto.cz registroval již dvacetitisící uživatel.

K poměrně odvážné změně jsem se odhodlal 1. září 2012 – vzhledem k tomu, že mezi uživateli placených služeb začali převažovat firemní zákazníci, stal jsem se plátcem DPH. To mi současně z daňového hlediska otevřelo dveře pro zahraniční expanzi (od 1. 1. 2013 už byla podmínka plátcovství zrušena), která je v plánu pro rok 2013 (prozatím jsem vyhandloval slovenskou doménu vyplnto.sk od tamějšího konkurenta, který mi ji kdysi vyfouknul). Nevýhodou plátcovství DPH samozřejmě je, že jsem pro nefiremní zákazníky (resp. neplátce DPH) zhruba o pětinu dražší než jsem býval...

Do konce roku 2012 jsem postupně upravoval na Vyplňto.cz všechny procesy tak, aby jednak vše fungovalo v souladu s požadavky plátcovství DPH (to muselo samozřejmě přijít hned 1. září), jednak aby bylo možné platit i v jiných než českých korunách.

13. října 2012 jsem do obchodu Google Play nahrál první verzi mobilní aplikace Vyplňto.cz - online dotazníky (funguje na mobilních telefonech a tabletech s operačním systémem Android 2.2+). Cíle této aplikace jsou v zásadě dva – zaprvé rozšířit řadu dobrovolných respondentů o lidi cestující do školy či do práce v MHD a zadruhé umožnit profesionálním zadavatelům dotazníků offline sběr dat na ulici (místo do papíru zapíší tazatelé odpovědi do tabletu, a data se pak doma nebo v kanceláři nahrají na server). To první zatím moc nefunguje (jedná se o desítky vyplněných dotazníků denně), to druhé si postupně své klienty hledá (zatím jich také není mnoho, ale pár už ano).

Příprava android aplikace byla první programátorská záležitost, kterou jsem pro Vyplňto.cz nedělal já – aplikaci pro mě připravil Radek Salač a patří mu za ni můj dík.

10. prosince 2012 jsem začal sledovat opuštěné dotazníky a v experimentální podobě jsem začal zadavatelům průzkumů ukazovat problémové otázky, ze kterých jim respondenti odcházejí. Snadno tak mohou odhalit případné chyby a nelogičnosti (na základě těchto dat jsem pak začátkem roku 2013 naprogramoval průběžné sledování průběhu vyplňování dotazníků jednotlivými respondenty + přidání varovného symbolu k dotazníkům, které mají horší než 50% návratnost).

O Vánocích jsem si pak pohrál s novými exporty surových dat.

Zakoupil jsem na server knihovnu LibXL a s její pomocí zrychlil přípravu exportu mnohdy až dvacetkrát. Co kdysi s PHPExcelem trvalo u opravdu velkých průzkumů třeba i 60 sekund (a sežralo 1 GB operační paměti), to je teď hotové za 3 - 5 sekund v závislosti na aktuální návštěvnosti serveru (export už brzdí jen databáze).

Kromě přepracovaných XLS, XLSX a CSV exportů přibyly také exporty ve formátech XHTML (s barevným podbarvením odpovědí) a PDF+QR (dotazníky vypadají jako kdyby je respondenti vyplňovali na papír + jsou všechna data navíc zakódována do QR kódu v pravém horním rohu = ideální mnohasetstránková příloha do diplomové práce :-)).

Staré a pomalé exporty byly jedním z hlavních důvodů, proč jsem omezoval zákazníky s licencí Vyplňto PREMIUM na maximální počet 5000 respondentů na dotazník a proč jsem uživatelům Vyplňto FREE exporty do formátu XLS vůbec nenabízel. S novými exporty tato omezení padla (dal jsem do srovnávacích tabulek nějaké vysoké číslo, protože neomezeně jako u konkurence by technologicky nebyla pravda).

Z hlediska exportů jsem ponechal víceméně jen jedno omezení, a to pro uživatele s licencí Vyplňto FREE – v exportu najdou jen prvních 500 respondentů, a ostatní získají až po povýšení na některou z placených licencí.

Na druhou stranu jsem je nově přestal uživatele bezplatných služeb omezovat v samotném počtu získaných respondentů, protože jsem si uvědomil, že je takový obchodní model vlastně úplně postavený nahlavu. Čím více získá jakýkoli dotazník respondentů, tím lépe nejen pro zadavatele průzkumu, ale především pro šíření povědomí o Vyplňto.cz! Pokud se takový zadavatel spokojí s automatizovaným zpracováním výsledků přímo na Vyplňto.cz a nebude potřebovat surová data pro SPSS, nevidím důvod, proč bych ho měl za získání třeba 6000 respondentů nějak trestat požadavkem na zaplacení PREMIUM licence...

Během roku 2012 bylo na Vyplňto.cz vyplněno zhruba 700 tisíc dotazníků – nenašel jsem českého ani slovenského konkurenta, který by se mohl pochlubit stejným počtem vyplněných dotazníků za celou dobu své existence. Děkuji všem zadavatelům průzkumů, jste úžasní :-)

2013: Expanze?

Od 1. ledna 2013 má Vyplňto.cz nový objednávkový formulář (hrál jsem si s ním asi 3 měsíce) a kompletně přepsané procesy registrace, fakturace i platby.

Všechno je zautomatizované – již nepřepisuji údaje o zákaznících do fakturačního systému (faktury vytváří přímo Vyplňto.cz), neposílám faktury (posílají se samy jako přílohy registračních e-mailů) a nekontroluji přijaté platby (používám automatickou kontrolu přijatých plateb pomocí API Fio banky – toto je nová banka geeků!). Současně pokud zadáte do objednávky své telefonní číslo, uloží se mi automaticky do telefonního seznamu v mé Lumii (používám na to Google Contacts API).

Zautomatizování všech procesů mi ušetřilo obrovské množství času a umožnilo mi vyřešit i problém s asi 5 % nezaplacených faktur, které byly prakticky nedobytné a jen mě stály čas (telefonování ve stylu Petra Bajzy „a kdy nám ráčejí zaplatit?”).

Nově vystavuji zálohové faktury se splatností 3 dny a současně poskytuji třídenní garanci spokojenosti (pokud z nějakého důvodu nejste s Vyplňto.cz spokojeni, klikněte na tlačítko storno a nemusíte nic platit).

Samozřejmě se najde pár lidí, kteří se snaží systém garance lidově řečeno „ochcat” – zadají dotazník, rozešlou ho respondentům, stihnou stáhnout výsledky do tří dnů, a pak objednávku stornují. S tímto nemám zásadní problém – kdo všechno skutečně stihne za 3 dny, tak ať prostě neplatí, tuto velkorysost si mohu dovolit. Kdo to naopak do tří dnů nestihne, ten dostane zpravidla čtvrtý nebo pátý den od objednávky e-mail, zda to myslí s průzkumem vážně (a zaplatí), nebo ne (a já mu účet i objednávku zruším).

18. ledna 2013 jsem na Vyplňto.cz přidal dalších 8 jazyků, ve kterých je možné vytvářet dotazníky: němčina, španělština, maďarština, čínština, bulharština, litevština, korejština a japonština.

22. ledna 2013 jsem zahájil spolupráci se slovenským poskytovatelem karet ISIC / ITIC / EURO<26 (CKM SYTS) a přidal na stránky jejich ověřovací widget (i Slováci mají 70 % slevu na Vyplňto PREMIUM). Spolupráce v oblasti marketingových protislužeb zatím bohužel trochu drhne, takže to vypadá, že slovenští studenti si ve větším měřítku užijí služeb Vyplňto.cz asi až na podzim nebo příští rok. Škoda.

Prezidentská kandidatura Vladimíra Franze mezi mnoha studenty zvýšila zájem o tetování, z nesčetných průzkumů na toto téma byl nejúspěšnějším ten od Barbory Truksové – oslovil 1008 respondentů.

V únoru jsem pak na Vyplňto.cz oslavil dvě kulatá čísla s dvojkou na začátku – 13. února 2013 byl vyplněn dvoumiliontý dotazník (vyplnění druhého milionu dotazníků trvalo 22 měsíců) a 24. února 2013 jsem přivítal dvacetitisícého zadavatele průzkumů.

Z technologických novinek prvních měsíců stojí za zmínku snad již jen 16. února 2013 zveřejněné globální statistiky (ukazují počty veřejných dotazníků v různých kategoriích, průměrné počty respondentů, návratnost,...) a 13. března 2013 publikovaná aplikace Průzkumy Vyplňto.cz pro mobilní telefony s operačním systémem Windows Phone (aplikaci na zakázku vytvořili Filip Čevela a Zdeněk Söhnel ze zSoftware - díky!). Na vyhodnocení statistik používání této aplikace je v tomto momentě ještě brzy, ale zatím to vypadá, že aktivních uživatelů Windows Phone není zase o tolik méně než těch s Androidem :-)

...

TAK TAKOVÝCH BYLO 5 LET S VYPLŇTO.CZ :-)

Pokud jste dočetli až sem, gratuluji, přečetli jste s přehledem nejdelší článek, který zde na blogu je (i zápisky z poslední dovolené na Ibize jsou poloviční). Pokud jste Vyplňto.cz již využili, zachovejte mu přízeň, pokud zatím ne, rád Vás přivítám.

I v roce 2013 mám v plánu několik významných funkčních novinek – pokud se alespoň polovinu z nich podaří zrealizovat, tak věřím, že za dalších 5 let bude mít tento článek důstojný druhý díl.

Publikováno dne 27. 03. 2013 v kategorii Vyplňto.cz

O kategorii Vyplňto.cz

Články informující o novinkách a zákulisních informací ohledně dotazníkové služby Vyplňto.cz

Komentáře k článku

Karla (dne 27. 03. 2013 v 22.20)
Váš článek jsem si se zájmem celý přečetla. Před pár dny jsem prvně využila Vyplňto.cz pro svůj výzkum k DP a říkala jsem si ... jak to všechno vzniklo? Teď už to vím :-) K 5.narozeninám přeji Vyplnto.cz všechno nejlepší a Vám spoustu skvělých nápadů a elánu!!! Z dotazníku jsem nadšená a jsem moc zvědavá na vyhodnocení.

Štěpán - [email schován] (dne 29. 03. 2013 v 00.23)
Stránku vyplňto jsem sice neznal, ale tento článek jsem si s chutí přečetl. :)

Radim Bačuvčík - [email schován] (dne 23. 09. 2013 v 19.36)
Marku, to je úžasné - jak systém pět let průběžně používám, ani jsem si nevšiml, co všechno se vlastně událo:-). Díky za milou zmínku o mně, bylo mi ctí:-) Ani nevím, co to mohlo být za neuvěřitelnou náhodu, že jsem na Vás narazil jen měsíc po spuštění aplikace. Kdyby se to nestalo, nedovedu si představit, kde bych já sám byl... Asi nikde:-) Myslím, že mluvit v kurzech věnujících se byznysu furt dokola o Gatesovi a Jobsovi už je nuda, těším se, že brzy se začne mluvit o Vás:-) Ať se daří! RB

Přidat vlastní komentář:
Jméno:
E-mail:
Sledovat diskusi:
Web:
Kontrolní kód:

Komentáře jsou v prvé řadě určeny ke kladení dotazů k tématu, upozornění na chybu, rozšíření obsahu článku a vůbec ke zpětné reakci na obsah těchto stránek. Mé reakce jsou barevně odlišeny.

V současné době není umožněno vkládat HTML tagy - pokud vložíte HTML kód, bude převeden na entity. K Vašemu komentáři se do databáze uloží čas vložení a Vaše aktuální IP adresa (3.145.97.248). IP adresa se nebude zobrazovat čtenářům, nicméně v případě, že bude Váš odkaz shledán právně závadným, může být Vaše IP adresa předána příslušným státním orgánům. Emailové adresy jsou ochráněny před běžnými spam roboty.

© Marek Demčák 2007 - 2024
Všechna práva dle Autorského zákona (č. 121/2000 Sb.) vyhrazena.