Raiffeisenbank s novým ceníkem přestřelila – tentokrát je čas opravdu odejít!

24. května 2010

Na vlastní kůži

Když jsem si před 5 lety zařizoval živnostenský list na programování a tvorbu stránek, bylo prakticky nemyslitelné, abych si zařídil podnikatelský účet jinde, než v eBance. eBanka tehdy nabízela bezkonkurenčně nejlepší internetové bankovnictví, vynikala rychlostí provádění transakcí (slavná kampaň s informací o přijetí peněz do 5 minut) a měla velmi dobré jméno nejen v IT (bylo zkrátka IN mít eBanku). eBanka již tehdy byla v porovnání s konkurencí poměrně drahá, nicméně díky nabízeným špičkovým službám si to mohla dovolit.

K velké smůle většiny klientů bohužel nebyla ani díky vysokým poplatkům zisková, a tak se zanedlouho stalo, že byla prodána a posléze sloučena s Raiffeisenbank. Tehdy jsem sloučení nevnímal příliš negativně – ano, vadilo mi, že místo zavedeného názvu eBanka musím používat jen stěží vyslovitelnou Rajfku (dodnes musím googlit, jak se banka vlastně správně píše), nicméně fakt, že poskytované služby zůstanou stejné a že mohu výhodně vybírat z větší sítě bankomatů, mě tehdy v Raiffeisenbank udržel.

Během následujících let jsem se opájel výhodou odesílání mezibankovních plateb na clearing ČNB několikrát denně, a i když jsem si zhruba před rokem zařídil účet v mBank, nikdy mě napadlo účet v Raiffeisenbank zrušit. Až dnes – a je to definitivní.

Všechno začalo nenápadnou zprávou, která mě po přihlášení do internetového bankovnictví upozornila na změnu ceníku a možnost tento ceník do 7. 7. doporučenou zásilkou odmítnout (a tím účet zrušit). Podobných zpráv jsem za poslední roky viděl několik a nikdy jsem jim nevěnoval přílišnou pozornost – nějaká ta koruna na poplatcích mě zase tolik netrápila, s Rajfkou jsem byl v zásadě spokojený a hlavně jsem nechtěl nic řešit, rušení účtu je vždycky spojené se spoustou nepříjemností (změna trvalých plateb, neproplacené faktury zákazníků vystavené na staré číslo,...).

Tentokrát je však zvýšení poplatků poměrně citelné, jednoduchými počty jsem dospěl k závěru, že při současném způsobu využívání eKonta bych na poplatcích zaplatil zhruba o 100 Kč měsíčně více. Podíval jsem se na poslední výpis z účtu, a byl jsem poněkud překvapen, že jsem za poplatky za duben zaplatil neuvěřitelných 840 Kč (pravda, je v tom poplatek za roční správu karty ve výši 340 Kč). Položil jsem si jednoduchou otázku, zda mi účet v Rajfce stojí za cca 7 - 10 tisíc Kč ročně na poplatcích. Co mě vlastně v Rajfce drží?

Skvělé internetové bankovnictví? Od doby, co používám mobilní telefon Xperia X1, mám s internetovým bankovnictvím spíše problémy. Častokrát se stává, že čekám na doručení certifikačního kódu i několik minut (poté mi jich přijde několik za sebou, protože jsem zpravidla velmi netrpělivý a žádám o kód po 30 sekundách opakovaně). Rozhraní internetového bankovnictví se za mnoho let prakticky nezměnilo, nepamatuji si, že by v něm za tu dobu přibyla nějaká nová funkce (vynechám-li nabídku "supervýhodné" předschválené půjčky, jejíž hodnota se časem neustále zvyšovala). Zatímco dříve bylo internetové bankovnictví eBanky terno, dnes nad konkurencí lehce vítězí snad jen díky o něco vyššímu zabezpečení (byť i v tomto ohledu je to trochu sporné, jelikož se mi například nikdy nestalo, že by mě Rajfka po dlouhé nečinnosti sama odhlásila). Z hlediska použitelnosti u mě již vítězí mBank – je mnohonásobně jednodušší se přihlašovat otiskem prstu (bezpečně uložený login a heslo v PC), možnost práce v několika záložkách naráz je rovněž velmi pohodlná. Použití nešifrovaných sms pro potvrzení plateb jako velkou hrozbu nevnímám – beztak na účtu nemívám více než několik desítek tisíc a reálné riziko zneužití je zanedbatelné.

Přístup k zákazníkovi a image banky? Raiffeisenbank mě neuvěřitelným způsobem opakovaně obtěžuje telefonáty, ve kterých mi nabízí půjčky v řádech desítek tisíc korun. Mohu jim dokola opakovat, že o žádnou půjčku nemám zájem, stejně mi zhruba jednou za měsíc zavolají, a opět mi nutí něco, co je naprosto nevýhodné a o co bych v případě zájmu neměl problém zažádat sám – viditelnější odkaz než je ten na zažádání o půjčku v internetovém bankovnictví snad ani není. Když vidím v televizi reklamu, že za využívání účtu v Rajfce nebudu nic platit a že za to naopak ještě něco dostanu, připadám si skoro jako socka – a přitom díky obratu pod 100 000 měsíčně za vedení účtu s názvem "Základ - zdarma" platím zhruba 300 Kč a další stovky korun za další poplatky (jelikož na Vyplnto.cz fakturuji obvykle v řádu stakorun, je poplatek za přijatou platbu ve výši 7 Kč už docela znát...).

Z hlediska image banky stojí za povšimnutí i kauza s přispíváním do diskusního fora z domény ebanka.cz, ve které se pracovník banky vydává za spokojeného klienta. U "banky geeků" bych očekával, že pro podobné účely použijí alespoň nějaký proxy server.

Rychlost přijímání a odesílání plateb? V souvislosti s finanční krizí již rychlost plateb v Raiffeisenbank není podstatnou výhodou. Faktury se v nejlepším případě platí ke dni splatnosti – doba, kdy jsem přes ICQ poslal klientovi (samozřejmě rovněž s eBankou) fakturu v PDF a za 2 minuty jsem měl peníze na účtu, zkrátka pominuly. Převody v rámci jedné banky jsou již téměř okamžité snad všude (přinejmenším v low cost mBance to tak funguje) a i mezibankovní převody díky novele zákona o platebním styku zrychlily na cca 2 dny. Raiffeisenbank přišla o svou největší výhodu.

Sečteno a podtrženo – Raiffeisenbank jsem nyní platil cca 7000 Kč ročně za služby, které postupem času začala nabízet konkurence za podstatně méně peněz ve velmi podobné kvalitě (jmenovitě mBank tyto služby například nabízí zdarma). Nyní po mně Raiffeisenbank chce další zhruba tisícovku ročně, a přitom mi nenabízí žádnou další protihodnotu. Nulový posun kupředu, žádné nové funkce, jen nové a nové způsoby otravování a neustále zvyšující se ceny.

Přecházím zcela k mBank. Ano, i mBank má své problémy, respektive jeden velký problém s nedodrženým mSlibem v podobě zavedení mezinárodních plateb (už před dvěma lety to byla hotová věc a dodnes je ticho po pěšině). Nicméně vzhledem k tomu, že mě mBank neobtěžuje telemarketéry, nenutí mě každou chvíli studovat nové cenové podmínky (pouze očima přejedu všechny nenulové položky v levém sloupci ceníku, abych se přesvědčil, že zpoplatňují jen to, co nepoužívám) a nic mě nestojí, nemám problém akceptovat zahraniční platby výhradně přes Paypal (beztak ho Slováci na Vyplnto.cz používají radši). Peníze z Paypalu sice nelze oficiálně stáhnout do účtu v mBance, na druhou stranu mi nečiní velké problémy je utratit v zahraničí, třeba za programy typu AccuBeatMix :-)

Můžete namítnout, že celý můj problém je v tom, že jsem si jako živnostník zvolil u eBanky podnikatelský účet, nebo se alespoň nesnažil jeho podmínky po česku ochcat umělým navyšováním kreditního obratu. V případě použití osobního účtu pro podnikatelské účely (byť jako živnostník) bych porušil obchodní podmínky a vystavoval se zbytečně riziku pokuty ve výši až 5000 Kč (není jisté, zda se tato pokuta vztahuje i na tento prohřešek proti obchodním pravidlům, ale teoretická hrozba zde myslím je). Přeposílat si každý měsíc 100 000 Kč mezi RB a mBank jenom proto, abych neplatil 300 Kč měsíčně, mi přijde trapné, a pokud náhodou RB tyto pravidelné pohyby nemonitoruje jako podvod, svědčí to spíše o její neprofesionalitě.

Publikováno dne 24. 05. 2010 v kategorii Na vlastní kůži Odhadnutá klíčová slova BETA: raiffeisenbank | účtu | zrušení | rb | cenik | zrušení účtu Raiffeisenbank | problémy | raiffeisenbank zrušení účtu | klientů
Mohlo by Vás zajímat BETA: Kreditní karta Citi Výhodný nákup - usmějte se a poděkujte :-)

O kategorii Na vlastní kůži

Kategorie určená pro články týkající se vlastních zkušeností s čímkoli, co se nevešlo do jiných sekcí – ať už se jedná o testy neelektronických věcí, zkoušení různých (nejen internetových) služeb nebo třeba zážitky z dovolené.

Komentáře k článku

Richard (dne 03. 06. 2010 v 12.14)
Naprosto souhlasim s autorem clanku. Muj 'pripad' je z 99% shodny. Zmena od 7.7. byla i pro mne posledni kapkou. Mam jiz zalozen a 'otestovan' firemni ucet jinde(neuvedu kde,nechci aby to znelo jako reklama) kde me stoji prichozi europlatba jen 1 euro a zbytek beznych operaci je prakticky zdarma. Tlucu se do hlavy ze jsem to neudelal jiz pred rokem. Zitra jdu po 10 letech slavnou RB zrusit. Holt, jak se do lesa vola...

Marekzprahy (dne 03. 06. 2010 v 16.40)
I když se mi to mBank snažila ještě rozmluvit (zavedením několika poplatků, které slibovala, že nikdy nezavede), dnes jsem své rozhodnutí dovršil - za 15 minut byl účet v RB "de facto" zrušen, i s převodem peněz do mBank. Dokonce jsem zdarma dostal mimořádný výpis účtu za celou dobu užívání účtu, i když bych za to podle ceníku mohl platit 300 Kč.

Martin (dne 07. 08. 2010 v 11.24)
Naprosto souhlas. ve vsem. Asi pujdu k FIO.

Martin (dne 07. 08. 2010 v 11.27)
Jo a jeste jedna vec co me dere. Mam tam docela slusnou historii (2 ucty nekolik let) a myslim, ze jsem zaplatil dost penez na poplatkach, ale kdy clovek potrebuje pujcit nejakou tu korunu, tak jses jak povl z ulice a daj ti 20%. A jeste se pomalu to musis nekolikrat obvolavat. To sem se docela varil:)

pepíno (dne 17. 09. 2010 v 20.42)
Článek jako bych ho skoro psal sám :-)) Měl jsem u EB (poté RB) 2 účty někdy od 2003, ale už toho teď opravdu bylo s poplatky "přes čáru"...dal jsem to taky k mBank a zatím OK - jen mě celkem překvapilo bezproblémové zrušení účtů u RB - tímto stylem (absolutně bez jakéhokoliv minimálního náznaku pokusu o retenci)nevím nevím jak budou akcionáři RB časem spokojeni...

Dalibor - [email schován] (dne 02. 02. 2011 v 21.45)
Mel jsem ucet u Expandia banky, bohuzel doslo k tomu, ze jsem skoncil u RB. Reagoval jsem na nove VOP od RB zrusenim uctu, bohuzel dany ucet mi zrusen z jejich strany nebyl. RB porusuje smluvni podminky, ktere mam uvedeny na me puvodni smlouve. Z meho pohledu finance me stal 350,- / mesic, firemni pri minimalni cinnosti 300,- / mesic a to mam Ekonto, za ktere se udajne neplati. Je to suverenne nejdrazsi pordukt na ceskem trhu ve srovnatelnych kategoriich.

Hanuman (dne 25. 02. 2011 v 13.21)
Likvidace internetového bankovnictví u Raiffeisenbank a.s.

POZOR !!! Bohužel dochází k výraznému snížení kvality a zvýšení ceny při obsluze eKONTA pro soukromé osoby i podnikatele touto změnou PRODUKTOVÝCH PODMÍNEK Raiffeisenbank a.s. počínaje 28.4.2011 však dochází u přímého bankovnictví, vzhledem k vyšším bankovním poplatkům prozatím největší výhody těchto účtů.

eBanka nabízela původně svým klientům 3 způsoby elektronické obsluhy svých účtů: (1) Kalkulačku generující osobní klíč, (2) Mobilní klíč generovaný pomocí SMS a (3) Internetový klíč umožňující obsluhu účtu pomocí bezpečného šifrovaného spojení. Třetí možnost, využívající internetový certifikát a softwarovou aplikaci, je nejoblíbenějším nástrojem pro svou rychlost, jednoduchost, nízkou cenu a dobrou bezpečnost také u ostatních konkurenčních bank sdružených v http://www.czech-ba.cz.

Bohužel i když byl o tuto službu i mezi klienty eBanky a.s. převzaté Raiffeisenbank a.s. vysoký zájem, banka znemožnila novým klientům tento nejefektivnější a nejlevnější způsob obsluhy účtů od 7.8.2008 využívat - viz článek http://www.lupa.cz/zpravicky/raiffeisenbank-ustupuje-od-iek/. Tím uměle snížila celkový počet klientů, kteří až do dnešních dnů tuto službu s oblibou využívají, když omezila jejich množinu pouze na stávající klienty, kteří měli aktivovanou službu již před před r. 2008.

Nyní přichází Raiffesenbank s dalším drastickým opatřením, zlikvidovat tento způsob obsluhy účtů pomocí internetového klíče úplně. Raiffeisenbank, jak uvádí Jiří Macích ml. ve výše uvedém článku na Lupa.cz, sice ubezpečovala někdejší klienty po jejím převzetí o tom, že rozsah, kvalitu i cenu služeb zachová. Bohužel od r. 2008 dokázala svým klientům postupným omezováním služeb, zvyšováním cen a velice frekventovanými změnami produktových podmínek, že to nemyslela vážně.

Internetový klíč umožňuje, narozdíl od (1) SMS klíče nebo (2) Osobní kalkulačky generující klíče, velmi rychlé a efektivní operace s účtem. Například jak přístup na účet, tak certifikace jakéhokoliv příkazu k úhradě je provedena pomocí zadání hesla a autentický klíč je vygenerován pomocí šifrovaného spojení s aplikací banky (a kvůli zachování vyšší bezpečnosti také komparací s klíči v PC) zcela automaticky. To je velice výhodné, rychlé a efektivní řešení např. při zadávání většího počtu příkazů k úhradě jak v tuzemsku, tak do zahraničí. Klient tím šetří jak svůj čas, tak peníze.

Ostatní formy komunikace jako SMS klíč nebo Osobní hardwarový klíč, nutí klienta opisovat údaje o vygenerovaném klíči, který se zobrazí na displeji mobilního telefonu nebo Osobní kalkulačky, do počítače opakovaně ručně. To je nejen velice zdlouhavé a únavné, ale také při každém ručním opsání klíče do PC to zvyšuje pravděpodobnost vyššího množství chyb a s tím spojených vyšších nároků na pozornost klienta.

Bohužel SMS klíč má i další nevýhodu, protože znemožňuje obsluhu bankovního účtu v místě, kde není dobrý signál telefonního operátoru. A pokud SMS není doručena včas, pak její platnost do 2 minut vyprší, což nutí klienta znovu žádat o zaslání dalšího SMS klíče pomocí mobilního telefonu (např. zejména v zahraničí).

Osobní hardwarová kalkulačka je kromě zdlouhavého a neefektivního opisování vygenerovaných klíčů z jejího displeje do PC však také bohužel nejdražším nástrojem. A to je možná důvod, proč Raiffesenbank a.s. tuto politiku veřejně prosazuje, když nesprávně a účelově argumentuje např. nízkým počtem klientů, kteří mají zájem o jinou formu obsluhy bankovních účtů.

Cena pronájmu Osobní kalkulačky generující klíče ručně opisované do PC je totiž 1068.- Kč za 1 rok a 1 účet! Přičemž cena internetového klíče s automatickou a bezpečně šifrovanou generací klíče do PC za 1 rok činí 200.- Kč (viz http://www.rb.cz/attachements/pdf/obecne-dokumenty/cenik-pi/cenik-produktu-sluzeb-soukrome-os_2011.pdf).

Tento cenový rozdíl je vzhledem k ostatním nevýhodám tohoto nejstaršího způsobu elektronické obsluhy účtů, osobní kalkulačky, více než markantní.

Banka sice nabízí klientům možnost snížení poplatků za všechny typy elektronické obsluhy účtů (přímé bankovnictví), ale poplatky promíjí např. podnikatelům až při dosažení očištěného měsíčního kreditního obratu v minimální výši 300.000 Kč za měsíc, nebo pokud výše depozit a investic klienta v bance v předchozím měsíci činila alespoň 500.000 Kč (viz http://www.rb.cz/attachements/pdf/obecne-dokumenty/cenik-fop/cenik-FOPaPO_2011.pdf).

Změna produktových podmínek Raiffeisenbank a.s. od 28.4.2011 je tedy zamířena nejen proti drobným podnikatelům, neziskovým společnostem nebo soukromým osobám využívajícím rychlě, levně a aktivně moderní a bezpečné elektronické bankovnictví jako produkt bývalé eBanky, ale také proti všem ostatním uživatelům, kteří by si do budoucna rádi své bankovní účty u této banky zřídili.

Snad se podaří tento neuvážený krok Raiffeisebank a.s. ještě změnit či odložit Peticí, podporovanou také internetovým omdbusdmanem bankovních klientů - viz http://www.bankovnipoplatky.com/forum/viewtopic.php?t=4767.

hariprasad - [email schován] (dne 23. 11. 2011 v 17.45)
No vidíte, a já myslel, že se zbavují tímto způsobem pouze klientů s nízkou bonitou. Vydržel jsem to ještě o více jak rok déle, ale poplatky jsou vysoké a v hojné míře. To bude asi tou reklamou. Poplatky, Poplatky, Poplatky...

Mira (dne 15. 10. 2012 v 20.16)
Vzdycky jsem u RB nachazel vstricny pristup k aktivnim klientum. Bohuzel az do noveho listopadoveho ceniku 2012. Blahopreji, vsiml jste si toho o 2 roky drive ;)
Dovolil bych si pripadnym dalsim navstevnikum z rad klientu RB doporucit precist celou konverzaci s bankou na mem webu - velmi poucne.

VyberBanky.cz (dne 05. 12. 2012 v 15.21)
Raiffeisenbank zrušila nedávno poplatek za vedení úvěru... ovšem vlk se nažral a koza zustala celá :-) http://www.vyberbanky.cz/index.php/clanky/164-raiffeisenbank-zrusila-poplatek-za-spravu-uveru

Přidat vlastní komentář:
Jméno:
E-mail:
Sledovat diskusi:
Web:
Kontrolní kód:

Komentáře jsou v prvé řadě určeny ke kladení dotazů k tématu, upozornění na chybu, rozšíření obsahu článku a vůbec ke zpětné reakci na obsah těchto stránek. Mé reakce jsou barevně odlišeny.

V současné době není umožněno vkládat HTML tagy - pokud vložíte HTML kód, bude převeden na entity. K Vašemu komentáři se do databáze uloží čas vložení a Vaše aktuální IP adresa (3.144.4.54). IP adresa se nebude zobrazovat čtenářům, nicméně v případě, že bude Váš odkaz shledán právně závadným, může být Vaše IP adresa předána příslušným státním orgánům. Emailové adresy jsou ochráněny před běžnými spam roboty.

© Marek Demčák 2007 - 2024
Všechna práva dle Autorského zákona (č. 121/2000 Sb.) vyhrazena.