Hugo Toxxx - Rok psa - inovativní album, které stojí za pozornost (recenze)

21. června 2008

Hudební recenze

Jsem příležitostným posluchačem českého hip hopu. Pařit se na to sice moc nedá, na druhou stranu mnohé skladby obsahují obohacující slovní obraty, popř. mají zajímavý beat navozující nějakou náladu. S výjimkou hodně zvláštního alba WWW - Neurobeat mě však v posledních letech zaujaly pouze jednotlivosti (např. Pio Squad - Chvátám). Nadějní Supercrooo to obvykle nakonec podělali nějakými zbytečnými vulgarismy, Peneři a Indy & Wich změnili styl a už jim to tak nějak nevěřím, třebaže i v jejich albech se jednotlivosti daly najít.

Člen Supercrooo, Hugo Toxxx, před několika dny vydal své první sólové album Rok psa, které jsem si ze zvědavosti prozatím opatřil (organicky určený hit dne na Ujdeto.cz přinesl své ovoce - jinak bych se o albu dozvěděl asi o hodně později). Album se v přehrávači otočilo už několikrát, a celkově musím říct, že přes pár slabších míst je vidět určitý velmi zajímavý posun a při troše shovívavosti se to dá dokonce poslouchat (téměř) celé :-)

Ještě před nějakými čtyřmi, pěti lety byl hip hop víceméně minoritní záležitost a musel se o své místo na slunci rvát. Hip hopeři logicky hlásali "nic než rap, všechno ostatní jsou sračky", jinak by je nikdo neposlouchal. Dnes je hip hop mnohými označovaný jako mainstream (spolu s popem, rnb a pop/rockem), nicméně ne všichni interpreti se této nové situaci přizpůsobili. Pořád nadávají na disko, vysmívají se technu, mají plnou hubu keců o alternativě. Album Rok psa od Hugo Toxxxe je jiné. Poprvé jsem v českém hip hopovém albu nejen že nezaznamenal pokusy o prosazení hip hopu nad jinými styly, ale dokonce je v některých případech pozorovatelná inspirace taneční hudbou (použité nástroje, trochu jiný beat, celkový pocit). Jako kdyby se začínala opět uplatňovat teorie vývojové spirály.

Tematicky je Rok psa rozmanitý a určitě je to ku prospěchu věci. V Sousedství (feat. Vec, James Cole) je Hugo Toxxx asi nejvíce aktuální, kde rapuje o Josefu Fritzlovi a Barboře Škrlové. Doporučení "sleduj to, čekuj to, když něco vytušíš, policii volej to" působí docela komicky, stejně tak jako celá skladba s lehkým hororovým doprovodem ve stylu Supercooo. Naopak trapně působí podobná skladba Neřeknu nic, kde Hugo naopak hlásá "nikdy policajtům nevykládej nic", "benga jsou zkurvený zmrdi" a celkově je tak tvrdej, že člověk doufá, že to je nepovedený pokus o parodii.

Další téma je oblíbené "sex a vztahy", do kterého by šlo zařadit textově i hudebně povedený duet s Darou Rolins Proč si proboha na mě tak zlá?, nedobrou Autoerotiku s příběhem jak jsou všichni tvrdí a jedním lehce přitepleným hlasem. Částečně do tématu spadají i mnohé další skladby (například Kočka leze dírou s tak úchylným textem, že moc nevím, co si o tom myslet - vtipné to je, ale silně pivně).

Velmi povedená je politická skladba Volte mě s tradičně hustým hip hopovým beatem a druhým nejlepším textem z celého alba.

Naopak skladba Klaus kupodivu politická vůbec není, zato je na celém albu nejvíce inovativní a z mého pohledu jednoznačně nejlepší. Začátek lehce připomíná staršího DJ Dado, po pár sekundách se však rozjede velmi inovativní beat s dance nástroji a textem o rapu, který více méně ve smyslu mého třetího odstavce. Nemá smysl citovat, tu (r)evoluci prostě musíte slyšet (na youtube je trochu zmršené volume, ale poslouchat se to dá):

Tak trochu rap o rapu je i Bude se držet huba. Na první pohled to vypadá jako obyčejné honění ega, beef, nuda. Po chvíli ale člověka probere zpěvořev "Tohle je diktát - bude se držet huba" a člověk si zase uvědomí, jak je toto album svým způsobem inovativní. Naopak Krabice vod bot se z masturbační nudy během celých 4 minut neprobere a nezaujme ničím.

Pro technobojs je kromě Klause určena i skladba Meleme meleme kávu - opět o rapu a tak nějak všem. Rýmy působí ale trochu dětsky, tady to netradiční beaty s údajnými 142 BPM nezachránily.

Minimální hudební pozadí dokresluje skladbu Letím jak holub postavenou na textu, který je každou chvíli o něčem jiném a přesto působí celistvým dojmem. Možná jediná skutečně pohodová skladba na albu.

Zbytek alba je až na Jebnutý (kdo tu hrůzu vydrží poslechnout celou nechť se přizná v diskusi) poměrně dobrý průměr, který se dá slyšet, ale jako jednotlivost si to člověk asi do žádného výběru nedá. Snad jen Blejt Runner překvapí otevřenou kritikou Gipsy.cz a jejich smyčců.

Přes určitá slabší místa lze album Rok psa jednoznačně doporučit, jedná se totiž zřejmě o zlomový počin na české scéně (ukáže čas). Z 18+1 skladeb není problém vybrat místo tří rovnou pět nejlepších: Klaus (feat. Smack), Letím jak holub, Volte mě, Proč si pro boha na mě tak zlá (feat. Dara) a Bude se držet huba (feat. James Cole). Z dalších skladeb je pouze jedna neposlouchatelná, takže jedním slovem úspěch. 80%

Publikováno dne 21. 06. 2008 v kategorii Hudební recenze Odhadnutá klíčová slova BETA: Toxxx | hugo toxxx rok psa | hugo toxxx rok psa download | hugo toxxx album | Hugo Toxx rok psa | hugo toxxx rok psa recenze | proč si proboha na mě tak zlá text | hugo toxxx kočka leze dírou mp3 | texty
Mohlo by Vás zajímat BETA: Muži potřebují hračky - Asus WL-500g Premium & GPS enabler HGE-100

O kategorii Hudební recenze

Recenze a upoutávky na hudební nosiče, které mě zaujaly a které jsem cítil potřebu tímto podpořit. Procentuální hodnocení na konci článků je čistě intuitivní v rámci žánru a nemá žádný rozpad na dílčí složky.