18. února 2008
Začátkem letošního roku jsem prožil další z příšerných zkušeností na pobočce České pošty. Kvůli odeslání jedné faktury doporučeným dopisem jsem strávil rovných 45 minut ve frontě, přestože bylo přede mnou zpočátku pouze asi sedm lidí. Důvodem extrémního zdržení byla naprostá impotence personálu ve všech kójích, která se vyznačovala nutností asistence poštmistra u každého rutinního úkonu. Pokud poštmistr musí souběžně obsluhovat 4 kóje, je zle, a pokud ani on neumí pořádně anglicky a nakupí se dva cizinci, kteří chtějí poslat dopis domů do Francie, má smysl odložit návštěvu pošty na vhodnější okamžik.
Já jsem se však nakonec rozhodl jinak - po několika měsících váhání jsem se konečně rozhodl zařídit si elektronický podpis a na celou slavnou poštu se pro příště vykašlat. Elektronický podpis sice stojí pár set ročně, nicméně při pomyšlení, že budu moci odesílat faktury z pohodlí domova, a jako třešinku na dortu i podat daňová a jiná přiznání elektronicky, jsem se rozhodl do toho jít. První zkušenosti jsem se rozhodl sepsat do tohoto článku.
Zřízení elektronického podpisu není zase taková sranda, jak by se mohlo zdát. V současné době v ČR existují 3 akreditovaní poskytovatelé certifikačních služeb a já jsem měl tu čest je vyzkoušet všechny. Nebudu Vás asi zbytečně zdržovat detaily, zkušenosti se společnostmi ICA a Post Signum mohu shrnout třemi slovy - naprostá uživatelská nepřítulnost. U obou společností jsem vyplnil mnoho údajů (většinou každý údaj minimálně dvakrát), několikero formulářů, a výsledek byl v obou případech stejný - najednou jsem nevěděl, co mám dělat dál. Nechápu, jak někdo může podobnou službu nabídnout veřejnosti a získat ještě certifikaci, když ani člověk se základním vysokoškolským vzděláním v oboru informatika není schopen proces žádosti o certifikát úspěšně dokončit. S velkými nadějemi jsem se proto obrátil na třetího poskytovatele, společnost eIdentity, která se hned v prvním odstavci chlubí kvalitním uživatelským prostředím.
Předně je zapotřebí říci, že uživatelské rozhraní eIdentity je opravdu minimálně o třídu lepší než u konkurence. Veškeré údaje stačí vyplnit pouze jednou a průvodce se postará o to, aby bylo vždy jasné, co se děje a co ještě zbývá udělat do úspěšného získání certifikátu. V podstatě jediná věc, kterou bych eIdentity vytknul, je rychlost. Přecejen - když člověk několik dní čeká na předběžnou validaci vyplněných údajů a teprve potom si může naplánovat osobní schůzku na registračním místě (nejbližší nabídnutý termín zhruba za měsíc), není to zrovna uchvacující.
Personál na registračním místě je odborně vyškolený a ochotně poradí i v případě dotazů, které s kvalifikovaným podpisem přímo nesouvisí (certifikát pro SSL). Zarazilo mě jen, že jsem musel postupně podepsat asi 20 smluv a protokolů. Instalace elektronického podpisu (kvalifikovaného a komerčního certifikátu) do notebooku a jeho export do dalších počítačů byl otázkou několika minut. Krok číslo jedna byl úspěšně splněn.
První věc, ke které jsem se rozhodl svůj komerční certifikát využít, byly elektronické faktury. Vzhledem k extrémní lenosti a tomu, že vlastnoručně naprogramovaný software, který jsem až doposud ke generování faktur používal, neuměl vložit obrázek razítka s podpisem, rozhodl jsem se zakoupit program pro generování faktur od pana Bánovského. Poměr cena / výkon je u tohoto programu příznivý, za 500 Kč jeho Faktury mohu i přes poněkud nestandardní uživatelské rozhraní doporučit. Jediná zásadní věc, kterou Faktury neumí, je podepisování výsledného PDF dokumentu. Po krátkém hledání na internetu jsem nalezl utilitu FreePDFSign, která jako jedna z mála umí podepsat PDF soubor zdarma.
Trochu nevýhoda je, že Adobe Reader výsledná PDF standardně nepovažuje za podepsaná důvěryhodným certifikátem, jelikož certifikát eIdentity nemá zařazen mezi důvěryhodné kořenové certifikáty. Proto na tuto skutečnost radši klienty prozatím upozorňuji. Finanční úřad by při případné kontrole neměl mít s takto podepsanými fakturami žádné problémy.
Třebaže je možnost vydávání elektronických faktur v zákoně umožněna, zpočátku jsem se cítil trochu nesvůj - přecejen lidé jsou desítky let zvyklí na faktury ve fyzické podobě. Tyto obavy se však ukázaly jako liché, s elektronickými fakturami neměl zatím nikdo žádné problémy.
Elektronický podpis v obchodním styku se osvědčil.
V zápalu nadšení jsem se rozhodl podat daňové přiznání fyzické osoby za rok 2007 elektronicky, a to ve výrazném předstihu. ePodání České daňové správy na adrese http://adisepo.mfcr.cz/adis/jepo/ hlavně zpětně hodnotím jako velice zdařilé. Jednoduchý průvodce, dostatek nápovědy, základní kontrola údajů a automatické výpočty ze zadaných údajů - to jsou všechno nesporné přednosti této aplikace. Zarazilo mě pouze vyplnění hlavní činnosti (OSVČ) v příloze 1, kdy jsem dostal na výběr z jakéhosi aktualizovaného seznamu činností (kde se činnost uvedená na mém živnostenském listu již nevyskytovala). Vyplnění činnosti dle ŽL mi kontrolní mechanismus formuláře zamítl, takže jsem nakonec v dobré víře ze seznamu vybral nejbližší vhodnou činnost a formulář odeslal.
Naneštěstí jsem ve vyplňování formuláře udělal chybu, kdy jsem zapomněl do zaplaceného pojistného započítat jednu platbu. Jelikož aplikace umožňuje načíst formulář pro opravy, rozhodl jsem se výši zaplaceného pojistného opravit (z hlediska výše daně to byl nepodstatný rozdíl). Daňové přiznání jsem podal podruhé a zhruba další den mi přišlo potvrzení, že na finanční úřad bylo doručeno moje první daňové přiznání se starým pojistným. Znejistěl jsem a pro jistotu jsem zavolal na finanční úřad, zda budou brát v potaz první nebo druhé daňové přiznání (s ohledem na ČSSZ a VZP). Bylo mi řečeno, že jsem měl označit druhé daňové přiznání za opravné (což jsem bohužel neudělal), nicméně že si s tím nějak poradí a budou považovat za správné to, které dorazí v termínu později.
Uznávám svoji chybu, přesto by bylo dobré, kdyby v budoucnu aplikace sama označila daňové přiznání jako opravné, pokud jej po odeslání na FÚ načtu opět pro editaci.
Celkově je podání daňového přiznání FO přes internet pohodlné a lze jej doporučit. Byla odvedena dobrá práce.
Při podávání přehledu ČSSZ jsem si připadal spíše jako betatester než jako pojištěnec. Cesta k podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2007 byla trnitá a už si ani pořádně nepamatuji, co všechno mě na ní potkalo za nepříjemnosti.
Odkaz na ePodání je přímo na úvodní stránce ČSSZ, jinak je možné zadat přímo adresu http://www.cssz.cz/cz/e-podani/. Z tohoto by se dalo usoudit, že je pro ČSSZ ePodání víceméně prioritní záležitostí a že si na ePodání velmi zakládají. Přesto jsem měl pocit, že jsem se stal jedním z prvních, kteří takto přehled nakonec úspěšně podali.
O ePodání je na stránkách napsáno skutečně velmi mnoho, nicméně většina informací není určena pojištěncům, ale výhradně vývojářům aplikací třetích stran. Chápu, že integrace ePodání do informačních systémů velkých podniků je asi přecejen více prioritní záležitostí než jednotlivá podání drobných živnostníků, ale stejně si myslím, že takovéto informace nemají na hlavní doméně ČSSZ co dělat. Slušelo by se na doméně ČSSZ ponechat pouze informace pro pojištěnce, a technické specifikace přesunout například na subdoménu http://vyvoj.cssz.cz.
Věc, kterou má ČSSZ zmáknutou docela dobře, je vyplnění formuláře. Sice je zapotřebí nainstalovat speciální program 602XMLFiller, ale to se dá zkousnout. Vyplnění formuláře je víceméně intuitivní, je zabudována kontrola údajů a mnohé se dopočítává automaticky. U každého políčka je kontextová nápověda. Pro běžného člověka, který moc nehoví propisovací tužce a škrábe jako kocour, musí být vyplnění formuláře na počítači hotové potěšení. Po vyplnění lze formulář vytisknout a doručit osobně na ČSSZ, v takovém případě probíhá vše naprosto bez problému.
Nicméně já jsem svým způsobem speciální případ - jsem student a chci podat přehled elektronicky. Na první problém jsem narazil při vzpomínce na nutnost doložení potvrzení o studiu nejpozději v den podání přehledu. Potvrzení o studiu škola vydává samozřejmě jen v papírové podobě, takže by zanesení potvrzení osobně na ČSSZ znamenalo, že elektronicky podat přehled vlastně nejde. Proto jsem na ČSSZ zavolal a bylo mi řečeno, že potvrzení o studiu stačí naskenovat a vložit do formuláře jako přílohu ve formátu JPG. Sice moc nevím, jakou má takové potvrzení průkaznost (v Malování.exe by si mohl každý nelegálně vyrobit tolik potvrzení, kolik by chtěl), nicméně tato možnost mě příjemně překvapila.
Při vytváření elektronického podpisu jsem zatrhnul možnost, aby mohl být použit i pro účely MPSV, takže jsem s elektronickým podáním nepočítal s žádnými komplikacemi. Kliknul jsem proto v programu 602XMLFiller na tlačítko "Poslat podání přes portál veřejné správy". Zvolil jsem autentifikaci prostřednictvím elektronického certifikátu. Podání nebylo přijato. Podíval jsem se do pokynů na stránkách ČSSZ a zjistil, že je potřeba se nejprve registrovat na portálu veřejné správy na adrese https://bezpecne.podani.gov.cz/default.aspx.
Na této adrese mi kupodivu relativně dlouho trvalo, než jsem vůbec našel odkaz pro registraci. Nakonec se ukázalo, že ač živnostník, musím kliknout na odkaz "Organizace" v dolní části stránky. Poté mi byla nabídnuta registrace uživatelským identifikátorem nebo certifikátem. Jako čerstvý držitel certifikátu jsem samozřejmě zvolil druhou možnost a absolvoval asi 12x kolečko, kdy se instaloval podepisovací modul .NET 2.0. Jakmile jsem pochopil, že je potřeba nejprve přidat vydavatele tohoto podepisovacího modulu mezi důvěryhodného vydavatele, začal se prohlížeč tvářit, že instalace podepisovacího modulu proběhla úspěšně. Hláška ve smyslu "Po restartu prohlížeče se budete moci přihlásit" mi asi 5x dala velké naděje, ale nakonec jsem pochopil, že je to pořád dokola a zkusil jsem místo IE7 použít starší IE6. Totožný výsledek. Firefox a Opera místo ActiveX používaly nějaký java applet, který mé certifikáty pro jistotu vůbec nenašel. Trapas. Nezbylo než se zaregistrovat uživatelským identifikátorem - to už se podařilo a kupodivu to po mně nechtělo ani příliš mnoho údajů (v podstatě jenom jméno, emailovou adresu a heslo = de facto zbytečná registrace; všechno tohle je již v elektronickém podpisu uvedeno).
Vrátil jsem se do programu 602XMLFiller a ještě jednou zkusil poslat formulář s pomocí autentifikace elektronickým podpisem. To se nezdařilo, takže jsem logicky přešel k autentifikaci čerstvě získaným uživatelským identifikátorem. Následně jsem musel podání ještě přecejen podepsat certifikátem (dostal jsem na výběr mezi komerčním a kvalifikovaným, zvolil jsem komerční, protože byl první).
Podání se podařilo zaslat ke zpracování, ale výsledek skončil chybou ("neplatný certifikát"), na email mi přišla následující informace (zkráceno):
Jinými slovy - podání skončilo chybou, děkujeme, nashle. Žádný návod, žádný kontakt, na který by se člověk mohl obrátit s žádostí o radu.
Samozřejmě mě napadlo, že byla asi chyba v komerčním certifikátu, takže jsem zkusil poslat podání znovu, pro změnu s kvalifikovaným certifikátem. Opět stejný výsledek. Dovtípil jsem se, že se jedná asi o nějaký technický problém, který se jistě již řeší, a tak jsem se týden na ČSSZ vykašlal. Po týdnu jsem podání zkusil poslat znovu a když se to opět nepodařilo, rozhodl jsem se najít telefon na technickou podporu.
Nejprve jsem ji musel ujistit, že nejsem vývojář, ale že jsem opravdu pojištěnec, který chce podat přehled. Nakonec se po několika minutách konzultací přišlo na zdroj problému - 602XMLFiller vždy automaticky podepisuje prvním osobním certifikátem, který najde. V mém případě ignoroval preferenci použití kvalifikovaného certifikátu a vždy podepisoval komerčním certifikátem, ať byla moje volba jakákoli.
Na technické podpoře mi bylo rovněž řečeno, že autentifikace prostřednictvím certifikátu se nemůže nikdy podařit a že je nutné vždy používat autentifikaci přes uživatelský identifikátor. Vzhledem k tomu, že je autentifikace přes certifikát v programu 602XMLFiller výchozí, stálo by za to na tuto skutečnost upozornit na stránkách ČSSZ.
Řešením nakonec bylo dočasné odebrání komerčního certifikátu - poté již 602XMLFiller neměl na vybranou a musel použít kvalifikovaný certifikát (ČSSZ prý nesmí akceptovat jiný než kvalifikovaný certifikát - kupodivu VZP i FÚ to bylo úplně jedno). Formulář se podařilo odeslat, ale zpracování skončilo opět chybou, tentokrát byla zjištěna logická chyba při vyplnění formuláře.
Problém byl v zaokrouhlování na dvě desetinná místa (zpětné vynásobení měsíčního průměru dvanácti nedalo dohromady příjmy za celý rok) a v možnosti nulových záloh pro studenta, který nedosáhl rozhodné částky. Pro jistotu jsem se informoval přímo u vedoucí odboru OSVČ (podřízené mi telefon nezvedly), zda skutečně stále platí, že studenti s nižšími příjmy nemusí platit zálohy. Bylo mi to odsouhlaseno, takže jsem opět volal na technickou podporu - nasměrovali mě přímo na vývojáře.
Komunikace s vývojářem již byla poněkud efektivnější, slíbil opravu do tří dní a jak řekl, tak v podstatě splnil. Takže se to nakonec povedlo, hurá!
ePodání OSVČ by již mělo být díky mému otravování technické podpory docela odladěné, přesto doporučuji zatím podávat přehledy OSVČ spíše neelektronicky.
Jednou z věcí, které slibuje portál VZP osobám samostatně výdělečně činným, je podání přehledu o příjmech a výdajích za příslušný rok. Tak jsem se vypravil do luxusního exHotelu Flora s tím, že v tak velkém sídle by mě snad mohli registraci na portál zřídit.
No, nezřídili, ale tvářili se zúčastněně (jako kdyby o portálu VZP už někdy na nějakém školení slyšeli) a po chvíli hledání mi dali leták se dvěma telefonními čísly, na kterých si mělo být možné domluvit osobní schůzku. První telefonní číslo jsem poměrně intenzivně prozváněl, nakonec zřejmě doběhl někdo z jiné kanceláře, aby mi řekl, že v kanceláři nikdo není a že mám zkusit zavolat někam jinam. Zkusil jsem druhé číslo, a jelikož nebylo platné, přepojilo mě to na ústřednu. Tam jsem jim řekl, co chci, a oni mě přepojili kamsi. Tam mě přepojili zase někam jinam a když už si mě takhle přehazovali dobrých 5 minut, tak jsem to vzdal a vydal se do centrály na Perštýn. Obě dvě pracovnice (jak jsem pochopil, tak jediné ony dvě z celé republiky jsou schopné registraci na portál zařídit) byly mimo pracoviště. Zřejmě jejich nadřízená (někoho mi nakonec na vrátnici vytočili) mi tak alespoň dala jejich emaily, aby moje návštěva nebyla úplně zbytečná. Registraci mi nakonec zřídili na základě emailu a nebylo potřeba již nikam chodit. Uff.
Na portál jsem se tedy přihlásil a první věc, kterou jsem udělal, byla žádost o vyúčtování (díky němu jsem zjistil, že jsem předtím vyplnil špatně pojistné v DAP). Potom jsem ucítil potřebu podat přehled o příjmech a výdajích za rok 2007, ale ouha! K dispozici jsou pouze formuláře za roky 2003 - 2006!
Napsal jsem tedy obecné podání s dotazem, kdy bude elektronický formulář dostupný a upozornil jsem na to, že jsem nedávno podal DAP a že mi běží osmidenní lhůta pro zaplacení případného nedoplatku na pojištění za rok 2007. Po několika dnech mi přišla odpověď, že formuláře pro podání přehledu naleznu na všech pobočkách VZP.
Opakování dotazu na elektronický formulář je již více než týden bez odezvy a zřejmě mi běží každý den penále, které nehodlám zaplatit (do 100 Kč prý penále VZP nevymáhá). Pokud se do poloviny března 2008 formulář pro OSVČ neobjeví, vyplním formulář papírový a zároveň změním zdravotní pojišťovnu - ZPMVČR vypadá jako docela dobrá alternativa.
Elektronický podpis se hodí zejména pro obchodní korespondenci, kde může ušetřit mnoho času i peněz vynaložených na služby České pošty. Využití elektronického podpisu pro komunikaci s orgány státní správy a VZP je prozatím spíše problematické a pokud je vůbec možné, stojí minimálně napoprvé daleko více času a peněz, než klasická komunikace za použití papírů.
Jen tak pro zajímavost - vyřizováním elektronického podání dokumentů na FÚ, ČSSZ a VZP jsem prozatím strávil odhadem 7 dní a provolal jsem zhruba hodinu na technické a jiné podpoře.
Publikováno dne 18. 02. 2008 v kategorii Na vlastní kůži
Odhadnutá klíčová slova BETA: podpis | elektronický podpis zřízení | zřízení elektronického podpisu | zřídit elektronický podpis | VZP | jak zřídit elektronický podpis | jak zařídit elektronický podpis | přehled o příjmech 2008 vzp | daně elektronicky
Mohlo by Vás zajímat BETA: Letní Sázava fest 2008 - Proč nikdo nechce volné vstupenky?
O kategorii Na vlastní kůži
Kategorie určená pro články týkající se vlastních zkušeností s čímkoli, co se nevešlo do jiných sekcí – ať už se jedná o testy neelektronických věcí, zkoušení různých (nejen internetových) služeb nebo třeba zážitky z dovolené.
Filip (dne 19. 02. 2008 v 07.42)
Čeče to snad nemyslíš vážně.... v půlce článku jsem to vzdal. Tohle je fakt moc =D . Se divím, že máš vůbec čas psát takovýhle několikastránkový referáty.
Marekzprahy (dne 19. 02. 2008 v 13.10)
Filip: Tak jednou za měsíc blogu dva páry hodin obětovat lze :-)
Radek Novak (dne 24. 02. 2008 v 13.37)
Akorát jsem si říkal, že bych chtěl zkusit podat daňové přiznání a spol. elektronicky - spíše než z praktických důvodů ze zvědavosti a tak mi Váš článek přišel velmi vhod. Děkuji za podělení se o své zkušenosti.
Mirek (dne 07. 03. 2008 v 19.49)
S ePodáním přehledu pro ČSSZ jsem měl podobný problém. Pořád to nešlo. Používal jsem program 602XML Filler, jenž byl přímo na stránkách ČSSZ. Až pak mně napadlo podívat se přímo k tvůrci SW - SOFTWARE 602 a ono se zjistilo, že šlo o nějakou starší neaktuální verzi. Stáhl jsem poslední verzi ze stránek SW 602 a už to šlo jako po másle. Z toho vyplývá, že na ČSSZ v tom nemají příliš jasno a ani nemají nějaký zvláštní zájem aby to fungovalo.
Marekzprahy (dne 07. 03. 2008 v 21.06)
Mirek: Díky, máš pravdu - v seznamu změn nové verze minimálně problém s (ne)výběrem certifikátu je vyřešen. Stažení zde.
beruschka (dne 08. 03. 2008 v 00.27)
Ja to s ceskou postou nevzdala a nakonec jsem si svuj e-podpis od nich vybojovala! Ale uznavam, ze to dalo zabrat, a to studuju to same, co Marek :-) Ale u me prevazila studentska duse (= penezenka) a zvolila jsem to nejlevnejsi :-D
M.Wachtl. (dne 08. 03. 2008 v 08.51)
Zpracování daňového přiznání je dosti pohodlné a nyní jsem uvažoval o pořízení elektronického podpisu.
Po přečtení Vašeho článku jsem to raději vzdal a Vám děkuji, že jste mi ušetřil cestu na poštu.
Kdyby státní správa měla zájem pracovat ekonomicky, tak každého občana automaticky vybaví elektronickým podpisem a může snížit počet úředníků.
Wewe (dne 13. 03. 2008 v 14.35)
Po tvojom myslím, že totálne vyčerpávajúcom podaní ohľadom skúseností s elektronickým podpisom,si myslíš, že ešte niekto to bude ochotný tie peripétie s tým podaním ešte vydržať ? Neverím...to vydrží iba "Demi"( Demčák). Chudáka Fildu, ktorého týmto zdravím , to už v polovice zložilo...
Roman Pudil (dne 19. 03. 2008 v 17.59)
Ahoj, ja mam s vyrobou el. podpisu z Ceske Posty (PostSignum) velice dobrou zkusenost. Ano, uznavam, musite se prokousat vetsim mnozstvim stranek, ale nakonec je vse velice hezky a podrobne popsano v jedinem PDF dokumentu krok po kroku od podani zadosti pres vygenerovani requestu, nahrani na disketu, vytisteni smluv, navstevu kontaktniho mista az po instalaci certifikatu do pocitace. Osobne jsem si vecer vygeneroval request, nahral na disketu (na kontaktnim miste jsou pripraveni i na flashku, i kdyz na strankach o tom nepisou), druhy den v 17:35 zasel do Jindrisske a jelikoz jsem byl prvni, tak jsem v 17:55 odchazel s el. podpisem v kapse. Bez nervu, bez front, bez cekani... za 18 hodin od vygenerovani pozadavku. Sorry, ale cekat mesic u eIdentity na schuzku, to je fakt humus (a to nemluvim o tom, ze bych tak nestihl podat danove priznani). Navic OSVC nepotrebuje komercni certifikat, staci jen kvalifikovany (na PostSignum je rozdil a jejich ucel velice hezky popsan), takze jsi rocne zbytecne vyhodil cca 800,- navic. Jeste k tomu oskenovanemu potvrzeni ze skoly: Ehm, no, do danoveho priznani si taky muzes napsat jake prijmy a vydaje chces a nikdo to nebude overovat az do okamziku, kdy prijde z financaku kontrola. A s podanim na CSSZ je to podobne. Muzes tam naskenovat a uvest co chces, ale pokud to pak pri kontrole neprokazes, jde to na tvoje triko. Ale jinak hezky popsane tvoje zkusenosti. Diky!
Jindřich Vakrman - [email schován] (dne 27. 03. 2009 v 06.11)
Děkuji velice za Vaše zkušenosti. Moje nadšení pro podání daňového přiznání elektronicky silně ochladlo.
S pozdravem Jindřich Vakrman Liberec
Veka (dne 07. 07. 2010 v 19.06)
Všechno, co děláš jen jednou za život je zdánlivě složité...
David - [email schován] (dne 28. 07. 2011 v 05.09)
Slyšel někdo o http://www.digitalni-podpis.cz/ ???
Marekzprahy (dne 28. 07. 2011 v 11.11)
Obloukem bych se vyhnul zprostředkovatelům, kteří stejně jako Digitalni-Podpis.cz pouze přeprodávají služby České pošty za cca dvojnásobné peníze, a chlubí se tím, že jsou nejlevnější (jako zprostředkovatelé možná, jako poskytovatelé ani náhodou). Zřízení přes ně musí navíc zákonitě trvat déle (dle titulky je zpoždění cca 1 pracovní den). O způsobu reklamní kampaně si už každý udělá obrázek sám, stačí hodit do Googlu nick mozi69 :-)
Programátor, samozvaný hodnotitel a zejména kritik.
Pan Vyplňto.cz a tvůrce několika webových stránek.