Druhých 5 let s Vyplňto.cz

31. března 2018

Vyplňto.cz

Před pěti lety jsem na tomto blogu vzpomínal na prvních 5 let s Vyplňto.cz. Při příležitosti desátého výročí spuštění mého největšího internetového projektu jsem se rozhodl na tento článek navázat, a opět se s Vámi podělit o podstatné momenty z druhé pětiletky, která byla v mnohém jiná než ta první.

Především se změnila situace na trhu – jelikož naprogramovat web s dotazníky není zase taková dřina (ostatně sám jsem první verzi kdysi udělal při studiu za 3 týdny), vyrostlo mi v první pětiletce poměrně mnoho konkurentů, kteří se v druhé pětiletce naplno přihlásili o své místo na slunci. Zpočátku mě samozřejmě trochu štvalo, že na Googlu skoro všichni konkurenti inzerují na klíčové slovo "vyplnto.cz", chvíli jsem se s tím dokonce snažil i bojovat a inzerovat také, ale nakonec mi nezbylo, než se s jejich existencí smířit a přizpůsobit se jí. Postupem času jsem přestal závodit v přidávání nových funkcí (jako programátor jsem navíc začal být sám pro sebe drahý a levnějšího programátora jsem nenašel) a začal se více věnovat publikaci vlastních dotazníků a přípravě relativně oblíbených měsíčních newsletterů s vybranými dotazníky (počet odběratelů postupně narostl na 90 tisíc).

Období mezi březnem 2013 a březnem 2018 bylo obdobím, kdy jsem se snažil budovat pozitivní obraz stránek Vyplnto.cz. Učinil jsem mnoho důležitých rozhodnutí, začal spolupracovat s novými subjekty a z některých partnerství jsem se naopak vyvázal. Přidal jsem na web pár nových funkcí, ale mnohé funkce jsem také zejména v závěru druhé pětiletky nemilosrdně zaříznul. Dostal jsem 2 nabídky na odkup, užil jsem si papírování při výběrovém řízení s platbou z eurofondů a dostal jsem skvělou příležitost prezentovat Vyplnto.cz v televizi.

2013: Expanze? Ne, nový směr v rámci ČR

Na začátku roku 2013 se zdálo, že expanze Vyplnto.cz za hranice ČR je již nevyhnutelná. Byla uzavřena smlouva se slovenským ISICem, konečně jsem měl k dispozici i doménu vyplnto.sk, byl jsem relativně čerstvě plátcem DPH (tehdy nutnost pro prodávání do zahraničí), registrační formulář počítal s objednávkou ve více měnách, měl jsem naprogramovaný nový fakturační systém a byl jsem připraven přijímat platby v eurech. V neposlední řadě mi expanzi mohly usnadnit i aplikace pro Android a Windows Phone, které by bylo v první fázi přecejen snazší lokalizovat do cizích jazyků než celý web.

Jenže se to nakonec nestalo.

2. dubna 2013 byl na Vyplnto.cz vytvořen dotazník s pořadovým číslem 40 000. Vyplnto.cz mělo v té době o něco slabší start hlavní sezony než bylo zvykem, velký propad byl především u veřejných dotazníků (třicetidenní průměrný počet nových dotazníků byl nižší skoro o třetinu), ale i počet registrovaných uživatelů zaznamenal citelný pokles (naopak zisk byl překvapivě vyšší, konkurence cílila hlavně na klíčová slova "vyplnto.cz" a "zdarma"). Koncem dubna jsem se tedy rozhodl "povolit trochu šrouby" a snížil jsem vstupní podmínku u bezplatné varianty FREE na pouhých 10 minut vyplňování cizích dotazníků. Navíc jsem zvýšil limit na počet exportovaných responsí do formátu XLS u FREE verze z 500 na 10 000.

V květnu byly publikovány výsledky průzkumu Evy Kaloudové na téma Masturbace žen a dívek. Přestože počet responsí nebyl nijak závratně vysoký (690), získaly si výsledky vcelku slušnou pozornost.

Pozornost, zejména tu mou, si získalo v červenci 2013 také sedm zadavatelek téměř totožných průzkumů na téma "nákup šperků, klenotů a cenností". Dotazníky obsahovaly všeho všudy 5 jednoduchých otázek ohledně nákupu klenotů, a pak již jen otázku na e-mail a souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Jelikož v úvodu dotazníku zadavatelky slibovaly účast v soutěži o šperky v hodnotě 100 000 Kč, našlo se docela dost důvěřivců, kteří dotazníky vyplnili. Byla to trochu prekérní situace, už kvůli tomu, že v úvodním textu nebyl nijak popsán mechanismus určení vítěze ani kdo bude výhru vlastně předávat (kdo je garantem soutěže – vypadalo to, že možná i já). Věc jsem krátce prošetřil, a zjistil jsem, že zadavatelky dělaly dotazník v rámci brigády u jedné velmi pochybné společnosti, která jim realizaci přes Vyplnto.cz doporučila. Veřejné dotazníky jsem vymazal, jeden neveřejný nakonec ponechal (neobsahoval soutěž), a všechny zadavatelky + danou společnost jsem upozornil na fakt, že mi to celé nějak smrdí. Vysloužil jsem si výhružku trestním oznámením, ale poté, co jsem upozornil na fakt, že jediným jednatelem společnosti je nějaký člověk s datem narození 1. března 1927, toho času prokazatelně 6 let mrtvý (internet ví všechno), věc naštěstí nadobro utichla.

V červenci se Vyplnto.cz dočkalo také nečekané citace na serveru Novinky.cz, a to konkrétně díky průzkumu Petry Mesárošové ohledně praxe při studiu na VŠ (počet respondentů byl relativně nízký, jen 182). Zajímavého počtu responsí (2682) dosáhla Jiřina Poláková ze společnosti Triola s průzkumem o nákupu spodního prádla (málokdy bývají podobné marketingové průzkumy veřejné). A nedostatkem respondentů netrpěl ani průzkum o omezení hazardu v Krnově od Pavla Nováka – radost ze získání 1285 responsí bohužel zkalil fakt, že jich cca 1000 bylo zmanipulovaných (duplicitních). Když jsem se na Facebooku Vyplnto.cz pochlubil originálními a úplně jinými očištěnými výsledky, dočkal jsem se reakce dokonce od slavného Michala Kolesy (do té doby jsem ani nevěděl, že Vyplnto.cz sleduje, budiž mu nyní země lehká).

V září 2013 jsem naplno začal využívat databázi e-mailů dobrovolných respondentů a zavedl jsem tradici měsíčních newsletterů s vybranými 5 - 6 dotazníky, z nichž ten první jsem většinou vytvořil já a zbylých cca 5 byl mix těch nejzajímavějších dotazníků, které se v daném měsíci "urodily". Vždy jsem se přitom snažil vybrat opravdu pestrou směs dotazníků, jejichž vyplňování mě osobně buď bavilo, nebo mi alespoň přišlo správné dané zadavatele podpořit. Samozřejmě jsem k vybraným dotazníkům přimíchával i ty, které byly zajímavé tím, že mi za jejich propagaci jejich autoři zaplatili, často ale byly i zaplacené dotazníky tak zajímavé, že nebylo ve výběru poznat, které to jsou.

Studenti, jejichž dotazníky jsem do výběru zařadil, měli docela štěstí – nezřídka získali stovky až tisíce responsí zdarma, což byla i zajímavá reklama, zejména když se o tom někomu zmínili. Ale i dotazníky, které se do výběru nedostaly, z newsletteru profitovaly, a to díky tomu, že se "zvýšil provoz" na webu Vyplnto.cz a i po vyplnění promovaných dotazníků se standardně zobrazovaly návrhy k vyplnění dalších dotazníků z veřejné sekce (i přímo nepropagované dotazníky získávaly až desítky vyplnění navíc). První takto propagovaný průzkum na téma předvolebních preferencí získal 4596 odpovědí.

Začátkem října jsem s velkou slávou publikoval aplikaci Vyplňto.cz pro iPhone a iPad, kterou pro mě vytvořil Ondřej Hanák. Trojlístek aplikací tak byl konečně kompletní a o aplikaci vyšlo několik článků v různých periodikách (Lupa.cz, Letemsvetemapplem.cz, Jablickar.cz).

Zejména díky newsletterům (ale také díky celkově zvýšenému zájmu o Vyplnto.cz) se podstatně zvýšil počet vyplněných dotazníků. Stav, kdy měl zajímavý dotazník více než 1000 odpovědí, se rázem stal normou. Jen namátkou – v říjnu zabodovala například Lenka Moravcová s průzkumem ohledně nákupu kosmetiky na internetu (2045), Míša Loumová dostala 1599 odpovědí ohledně zkušeností s drogami, téměř 3000 lidí se podělilo s Radanou Královou o své homosexuální zkušenosti a přes 4000 lidí sdělilo Zdeňku Novotnému svůj názor na alkohol za volantem.

V říjnu jsem také dostal nabídku, která se neodmítá – server Podnikatel.cz mě pozval jako hosta do pořadu Videobiz. Trému jsem měl neskutečnou, ale nakonec jsem to nějak překousnul a snad z toho vyšel aspoň trochu se ctí... Pořad byl publikován začátkem roku 2014 a již zhruba od Vánoc běžel na informačním kanále UPC. Myslel jsem, že ho nikdo moc nesleduje, ale díky tomu, že jsem tam rotoval nejméně měsíc pořád dokola, tak to nakonec mělo zásah docela slušný (perličkou bylo, když mi loni spolužák na třídním srazu říkal, že mě viděl před 3 lety v televizi – i já sám jsem si to už pomalu nepamatoval :-)).

Nečekané citace se po čtyřech letech dostalo průzkumu o nakupování v článku na idnes.cz (je zajímavé, že nejvíc citací dostávají průzkumy, které skoro nikdo nevyplnil :-)).

V návaznosti na publikaci aplikace pro iPhone jsem se rozhodl trochu zaktualizovat aplikaci pro Android, zejména jsem přidal podporu některých nových otázek (např. nahrání fotografie).

Bez většího povšimnutí pak zůstala zmínka o aplikaci Vyplňto.cz pro iPad v článku na serveru Podnikatel.cz (byl to jakýsi dozvuk mé účasti ve Videobizu).

Závěr úspěšného roku 2013 pak patřil dvěma rekordně úspěšným průzkumům. 4823 respondentů vyplnilo první Dopis Ježíškovi (průzkum o tom, co si lidé přejí dostat k Vánocům a co již koupili) a Tomáš Opavský pro svůj dotazník o návštěvnosti extraligy ledního hokeje získal neuvěřitelných 5128 responsí. Takto vysoké počty odpovědí zatím žádný veřejný dotazník od té doby nepřekonal.

2014: Rok investic a sebevědomí

Leden 2014 začal dotazníkem, ve kterém jsem nechal respondenty zhodnotit rok 2013. Dotazník měl docela úspěch, proto jsem jej od té doby již každý rok (stejně jako Dopis Ježíškovi) zopakoval. Velmi dobrých výsledků dosáhl také dotazník o prvním sexu – oslovil 2325 respondentů.

Konec ledna pak byl ve znamení startu dlouho připravované spolupráce s Kabinetem informačních studií a knihovnictví na Masarykově univerzitě v Brně – všem studentům Masarykovy univerzity jsem umožnil zdarma využívat akademickou licenci a získal odkaz v zápatí  této prestižní stránky.

V březnu Vyplnto.cz dosáhlo třímiliontého vyplnění a Radim Bačuvčík získal pro svůj průzkum na téma Knihy a čtení 4732 responsí (díky newsletteru).

V dubnu se mi ozvala Liliya Mekhanoshina, že v únoru využila služeb Vyplnto.cz, má pro mě nabídku a chce se sejít. Souhlasil jsem, a byl jsem zvědavý, s čím přijde. Přišla s přítelem (budoucím manželem), a poměrně rychle mi nabídli, že by ode mě rádi Vyplnto.cz koupili. Po skončení studií v Praze se plánovali vracet do Kazachstánu a nechtělo se jim zpátky vést ušetřené peníze...

Vyplňto.cz jsem jim sice nakonec neprodal, ale prodal jsem jim část svého know how a především několik set programátorských hodin, během kterých vznikla první verze projektu Testograf.ru. Díky této práci jsem se trochu naučil rusky a udělal jsem si pěkný výlet do Kazachstánu, kde se uskutečnilo předání díla (další – nyní již velmi odlišné – verze webu vyvíjí v Rusku s jiným programátorem).

Kromě "odkupu" jsem v dubnu řešil ale i jiné věci. Monitoring médií mě upozornil na ne zcela pozitivní článek o Vyplnto.cz v univerzitních novinách ČZU, kam jsem si tradičně dovolil přispět svou reakcí do diskuse.

28. dubna byl na Vyplnto.cz publikován dotazník s pořadovým číslem 40 000.

Na Filipojakubskou noc jsem naplánoval velké stěhování Vyplnto.cz na zbrusu nový IBM server (přesun se povedl, server dodnes běží jen asi na 10 % výkonu a obsluhuje i několik dalších projektů, které jsem naprogramoval).

Mezi úspěšné dubnové průzkumy patřil například ten o výběru porodního pokoje v nemocnici od Marcely Peremské (1846 responsí) nebo o hospicové péči od Petra Štůska (2190 responsí).

V dubnu jsem také poprvé do newsletteru zařadil dotazník od Iny Zelenohorské, která je bezesporu nejosobitější a nejvytrvalejší zadavatelkou průzkumů na Vyplňto.cz. Registrovala se na web koncem roku 2009 a je především autorkou cyklu inspirativních "dada" dotazníků "O všem možném". Prvních 7 dotazníků z cyklu jsem jí neschválil z důvodu, že se mi zdálo, že nejsou o ničem, osmý dotazník jsem k jejímu velkému překvapení (v roce 2012, tedy po jejím tříletém snažení) schválil, a třináctý dotazník díky newsletteru již dostal nakonec 986 vyplnění (paradoxně se po tomto úspěchu odmlčela).

Jeden z nejnepříjemnějších okamžiků v podnikání mě potkal v polovině května 2014, kdy mě v bytě vzbudily kroky, které jsem přes zavřené dveře připisoval své přítelkyni (narozdíl ode mě vstávala do práce brzo). Nebyla to ona. Byl to zloděj, který si z obývacího pokoje odnesl můj tehdy půlroční nejnabušenější Macbook Pro a peněženku se všemi doklady a kartami. Neskutečný šok, obrovský průšvih, obava ze zneužití dat na počítači (byl samozřejmě plný hesel a důvěrných informací; fakt, že byl zaheslovaný a zašifrovaný mě uklidňoval jen z půlky - přecejen "co kdyby"...), ztráta spousty času na policii, a nakonec i velké poučení, že spát za zabouchnutými nezamčenými dveřmi opravdu není dobrý nápad, protože si je kdokoli průměrně zručný otevře například kartičkou do Penny marketu.

První den jsem strávil čekáním na příjezd policie a následným sepisováním protokolu, večer zašel na první hodinu ruštiny, a hned další den ráno vyrazil s pasem do Fio banky vybrat peníze na úplně stejný Macbook, který jsem si ještě ten den donesl z Alzy. Data jsem obnovil ze zálohy, kterou jsem naštěstí dělal do Time Capsule automaticky každou hodinu (od té doby ji pro jistotu dělám duplicitní + tu a tam ještě i na geograficky oddělené místo), a během pár hodin jsem byl zase online. Vtíravý pocit, že je někdo v bytě, mě ale opustil až po dvou letech, kdy jsme se konečně přestěhovali jinam.

V květnu jinak dosáhlo Vyplnto.cz jednoho velkého finančního milníku – tehdy jsem to nijak neevidoval, ale teď zpětně jsem zjistil, že 26. 5. 2014 mi stránky podle dnešní metodiky vydělaly milion korun (nejde o zisk, protože nepočítám a vlastně ani moc díky výdajovým paušálům neeviduji náklady a svůj investovaný čas, na druhou stranu suma neobsahuje částky, které mi Vyplňto.cz přináší díky tomu, že mi dohazuje i programátorské kšefty).

V červnu mi přišel e-mail od pana Rafajduse (Trnavská univerzita) s fotkami, jak využívá mobilní aplikaci Vyplňto.cz pro Android ke sběru dat v Keni. Hodně mě to tehdy potěšilo. 

V červenci mě naopak nepotěšil příkaz děkana UJEP, který studentům zakazoval použití Vyplnto.cz při psaní školních prací. Hned, jak jsem se o něm dozvěděl, jal jsem se Vyplňto.cz obhajovat. Vyměnili jsme si pár e-mailů, a pak se odmlčeli. O rok později se nicméně objevil nový příkaz děkana, kde již odmítnutí nebylo tak striktní a bylo pouze požadováno, aby studenti použití dotazníkového serveru konzultovali s vedoucím práce. Tak by to myslím mělo být.

V létě jsem na Vyplňto.cz realizoval 2 průzkumy, které souvisely s krizí na Ukrajině a anexí Krymu – v jednom jsem se zeptal přímo na názory na ukrajinskou krizi (1262 vyplnění), ve druhém jsem se pak ptal nepřímo pomocí otázky, jaké cizí jazyky by se měli Češi nyní učit (2793 vyplnění).

V září jsem na Vyplňto.cz přivítal třicetitisícího uživatele.

Na podzim se mi dostalo velké důvěry ze strany Univerzity Palackého v Olomouci. Běžně se svými klienty na Vyplnto.cz nechlubím (povídání o neveřejné sekci a platících klientech by vydalo na samostatný článek), ale vzhledem k tomu, že jde z jejich strany o povinně zveřejňovanou informaci, pochlubit se asi mohu. Z katedry psychologie si objednali multilicenci služby PREMIUM na 10 let. Papírování s tím bylo kvůli financování z eurofondů nadstandardní, ale kdyby někdo chtěl, rád tuto proceduru opět absolvuji :-)

V říjnu jsem navázal volnou spolupráci se studentským "tak trochu bulvárem" Studenta.cz a pomohl jim realizovat úspěšný průzkum Sex, peníze a média: Jaká je naše generace? (2125 respondentů). Z průzkumu vzniklo několik článků, které mi posloužily jako zajímavé promo, navíc jsem dostal pozvánku na "Miss VŠE" (ano, byl to ten slavný poslední ročník).

Na konci listopadu jsem pro Vyplňto.cz vytvořil a spustil jednoduchou responzivní verzi webu, takže pro pohodlné vyplňování již nebylo zapotřebí používat mobilní aplikace. Na všech zařízeních se od té doby zobrazují dotazníky tak, aby šly vyplnit co možná nejpohodlněji. Význam mobilních aplikací se rázem smrsknul jen na specifické offline případy typu "Afrika".

I v prosinci proběhlo několik zajímavých průzkumů – zopakoval jsem Dopis Ježíškovi, Kateřina Snížková zkoumala Působení okolí na hodnotu kulturního zážitku, Tereza Holanová vytvořila hojně citovaný dotazník o tom, za jak dlouho se podaří absolventům najít práci, a Vlasta Hlubučková se ptala, zda lidé preferují nesezdané soužití, nebo manželství.

Koncem roku 2014 se již docela dost řešilo šifrování stránek, Kdo měl nejlepší známku na SSLLabs, ten byl v odborných kruzích králem. Od 12. prosince jsem tak převedl kompletní stránky pod protokol HTTPS a bohužel se rozloučil s několika málo respondenty, kteří ještě stále používali stránky pod prohlížečem Internet Explorer 7.0 – nejstarší podporovanou softwarovou konfigurací se stal Internet Explorer 8 pod operačním systémem Windows XP, cokoli staršího vedlo k totálnímu odepření přístupu na stránky. Díky nastavení HSTS (podporované prohlížeče automaticky převádí adresu http://www.vyplnto.cz na https://www.vyplnto.cz) jsem získal známku A+, kterou dodnes (více než 3 roky poté) nemá žádný z mých konkurentů.

2015: Konec partnerství s ISIC a vznik licence STUDENT

Rok 2015 pro mě začal "milou" povinností – musel jsem se zaregistrovat do režimu jednoho správního místa (MOOS) a začít odvádět DPH ze slovenských objednávek soukromých osob na Slovensko (v eurech a se slovenskou sazbou DPH). V praxi to znamená, že pokud si někdo objedná licenci za 3 EUR, připočítám k tomu DPH 60 eurocentů a s poplatkem 1 euro tuto částku odešlu na konci čtvrtletí na finanční úřad, který peníze dál pošle k našim východním bratrům. Naštěstí celá ta sranda zabrala jen pár hodin programování a od té doby se děje vše téměř automaticky, resp. stojí mě to kvartálně jen asi 5 minut času.

V rámci racionalizace nákladů jsem se v lednu rozhodl zrušit napojení na platební bránu GoPay – nový ceník s měsíčními poplatky při nesplnění minimálního plnění byly poslední kapkou. Od té doby jsem všechny zkoušel naučit na platbu převodem, případně v nouzi použít mezinárodně uznávaný Paypal (kde byly poplatky sice také vysoké, ale alespoň to fungovalo i se zahraničními kartami).

Od 8. ledna jsem na Vyplňto.cz zprovoznil pohodlné přihlašování přes službu MojeID. Lidé, kteří se přes tuto službu i zaregistrovali, měli navíc výhodu, že nemuseli před registrací strávit 10 minut vyplňováním cizích dotazníků. A navíc si díky MojeID nemuseli pamatovat heslo.

V lednu a únoru dále proběhlo několik zajímavých průzkumů, například Tomáš Hanák zkoumal kvalitu bydlení ve městech (3299 responsí), Oto Polouček se ptal na Českou národní identitu 25 let po sametové revoluci (2743 responsí) a Tereza Nová zkoumala Sex v závislosti na věku (925 responsí).

11. února jsem uvedl novou licenci STUDENT, která se stala jakousi odlehčenou variantou licence PREMIUM za výrazně nižší cenu (zejména při objednání na semestr nebo rok dopředu). Hlavním omezením této licence byl a je fakt, že se po zodpovězení dotazníku zobrazí reklama na ostatní průzkumy z Vyplňto.cz – věc, která studentům spíše pomůže. Vzhledem k výhodnosti licence si ji začaly kupovat i mnohé firmy, a upřímně – nijak zvlášť mi to nevadilo a nevadí, nezakazuji to, víceméně jsem i rád, že v takovém případě pomáhají ve sdílení respondentů.

Již na přelomu let 2014/2015 jsem si uvědomil, že spolupráce se slovenským ISIC vlastně nikdy pořádně nefungovala a že spolupráce s českým ISIC již není, co bývala (zejména mi odstranili reklamní odkaz z patičky stránek a nějak mi o tom ani neřekli). Zjistil jsem, že vlastně nepotřebuji, aby studenti používali plnou licenci PREMIUM se 70% slevou, výhodnější mi přišlo jim prodat novou licenci STUDENT, která sice stála stejně jako licence PREMIUM po slevě, ale neblokovala již sdílení respondentů napříč průzkumy. Takže jsem spolupráci s ISIC na přelomu roku vypověděl, a 1. dubna 2015 nadobro odstranil slevový widget.

V dubnu Radim Bačuvčík na svém blogu zmínil Vyplňto.cz v rámci svého článku o poslední kontrole školních prací před odevzdáním. Proběhlo také několik zajímavých průzkumů – např. Thanh Thu Dinh se ptal na postavení vietnamských obchodníků v ČR, Lucie Chadrabová zkoumala Lobbing (její dotazník na Twitteru sdílel dokonce i americký novinář Erik Best, bohužel ani to k příliš velkému počtu responsí nevedlo), já jsem se ptal na online platby (kvůli zrušení GoPay a s cílem zrušit časem i Paypal a používat jen platbu převodem / QR kódem), Simona Pavlová se ptala na elektronické cigarety (2493 odpovědí).

Na konci dubna 2015 jsem provedl mírnou grafickou úpravu stránek a především přidal možnost náhodného větvení dotazníku (použitelné pro různé experimenty a pro rozdělení respondentů do náhodných skupin). Přibyla také možnost náhodného zobrazení odpovědí a podotázek s cílem omezit tzv. "vliv pořadí" (jinak respondenti odpovídají na první otázky matice než na ty poslední, kde jsou již unavení / znudění). Experimenty začal provádět na Vyplňto.cz především pan Urban z Karlovy univerzity, prvním byl kognitivní experiment o doplňování informací.

V létě jsem provedl vcelku úspěšný průzkum o koupání v ČR, neodpustil jsem si přitom ani otázku na koupání bez plavek, která mě jako nudistu docela zajímala (zodpovědělo 1903 respondentů).

31. 8. byl vytvořen dotazník s pořadovým číslem 50 000. Jednalo se shodou okolností o dotazník Marie Netopilíkové, které jsem tak trochu zasponzoroval velký videoseriál o tvorbě dotazníků a jejich vyhodnocování na webu Študákov.cz – doporučuji všem výzkumníkům, především však těm, kteří si chtějí data vyhodnotit v SPSS nebo Excelu sami.

Na podzim jsem si trochu zaexperimentoval s reklamou u Starého mrzouta, jeho videa již tehdy v mé bublině docela frčela (byť to nebyl zrovna youtuber s desítkami tisíc shlédnutí). Jinak byl zbytek roku již "jen" ve znamení povedených průzkumů – Obraz islámu v ČR, Matice česká, Projevy emocí v obličeji, Test vnímání grafů, Nejoblíbenější zpěvák, skupina a DJ + samozřejmě opět Dopis Ježíškovi.

2016: Autopilot

Rok 2016 byl pro web Vyplňto.cz tak trochu útlumový, protože jsem na něj neměl moc času. Kvůli zařizování nového bytu a očekávání prvního potomka jsem potřeboval vydělat trochu více peněz, a to se mi jako programátorovi dařilo vždy mnohem lépe u projektů pro někoho jiného (sám pro sebe pracuji spíš pro radost, programování nových věcí na Vyplňto.cz má vliv na zisk až s velkým zpožděním, pokud vůbec). Stránky tak jely v podstatě na autopilota a já jsem se omezil téměř výhradně na tvorbu dotazníků a newsletterů. Jedinou výjimkou bylo v květnu přidání štítků k dotazníkům ve veřejné sekci, aby bylo na první pohled jasné, komu je dotazník určen (např. jen ženy, jen studenti apod.).

Mezi nejvýznamnější dotazníky první poloviny roku 2016 patřily tyto: Hodnocení roku 2015, Denní snění a sociální role (od Věry Vejmelkové), Pohled mladších generací na seniory (od Ivy Kubátové), Žehlení - muži vs. ženy (od Lucie Pasekové), Nákup bytu v novostavbě, Preference zákazníků v rámci obědové nabídky (od Diany Reichelt), Svatební průzkum (4515 respondentů, jeden z nejúspěšnějších veřejných průzkumů v historii Vyplňto.cz), Plýtvání potravinami (od Anny Ondřichové), Názvy pro vaginu (od Lenky Marianny Kremličkové) a Velký průzkum o snech a spánku (2222 responsí a velmi dobré ohlasy).

Přibližně v květnu 2016 pravděpodobně skončil projekt Easyresearch.biz, který mi byl v roce 2008 částečnou inspirací.

O prázdninách mě zajímaly zkušenosti s Laserovou operací očí a vytvořil jsem sérii tří oddechových dotazníků o dilematech, která lidé pravděpodobně nebudou muset nikdy řešit – Sci-fi, Sci-fi 2 a Sci-fi 3. Zatím to vypadá, že právě podobné dotazníky k zamyšlení a dotazníky o osobních zkušenostech lidí budou na Vyplňto.cz v budoucnu tvořit většinu, protože narozdíl od politických dotazníků lidi baví a nevadí u nich tolik fakt, že většinu respondentů tvoří vzdělané ženy z měst mezi 20 - 35 lety (nevadí nereprezentativní vzorek).

V druhé polovině roku se Lucie Paseková z Ogilvy ptala nejprve na to, jak moc je pro lidi důležitý pořádek, poté na nakupování ve státní svátky. Vznikla docela dobrá symbióza – já jsem jí pomohl oslovit respondenty pomocí newsletteru, ona se o Vyplňto.cz zmínila ve svých PR článcích, které z průzkumů vytvářela.

Do konce roku jsem pak již jen provedl průzkum o nošení fixních rovnátek, tradiční Dopis Ježíškovi, a průzkum o příštím prezidentovi ČR.

2017: Hledání nového loga a racionalizace

Rok 2017 patřil stejně jako rok 2016 spíše k "útlumovým rokům" – zejména v jeho první polovině, kdy jsem nejprve bojoval s vracející se angínou (takhle nemocný jsem nebyl 15 let), a poté doháněl programátorské resty na jiných nasmlouvaných projektech. Nicméně všechny sledované metriky výkonnosti Vyplnto.cz již začínaly být tak špatné (včetně zisku), že jsem se musel začít připravovat na nějaké změny, aby stránky postupně nevyhasly.

Lidé přestávali vytvářet veřejné dotazníky. Z těch dotazníků, které se objevily, bylo čím dál tím těžší vybrat 5 nejzajímavějších. Z měsíčního newsletteru se rázem stal spíše takový "občasník", u kterého se navíc snížila míra aktivity (respondenty již dotazníky tolik nebavily, vyplnili jich méně).

V lednu mezi nejúspěšnější dotazníky patřila Integrace vietnamské menšiny od Elišky Peškové (826 vyplnění) a tradiční zhodnocení minulého roku 2016 (1694 vyplnění). Uvítal jsem také 40000. uživatele.

V únoru jsem se rozhodl zvýšit zabezpečení hesel, a místo již zastaralého hashování algoritmem MD5 jsem přešel na nyní doporučovaný algoritmus BCRYPT. Změna chrání uživatele především v případě hackerského útoku – zatímco z osolených zahashovaných hesel algoritmem MD5 lze za určitých okolností původní hesla nějak zjistit (a zneužít na jiných webech, pokud dotyčný používá stejné heslo na více místech), v případě algoritmu BCRYPT je to prakticky vyloučeno. Změnou jsem se pochlubil Michalu Špačkovi (uznávanému odborníkovi na počítačovou bezpečnost) a získal nejlepší známku A v jeho katalogu.

V březnu jsem nadobro zrušil platbu za služby pomocí Paypalu. Částečnou inspirací mi byla druhá vlna zavedení elektronické evidence tržeb (EET) – nechtěl jsem zkoumat, zda se mě to týká či nikoli, navíc jsem neměl čas se s tím případně programovat kvůli naprosto nepatrnému procentu transakcí (proti EET jinak v zásadě nic moc nemám). Hlavním důvodem pro zrušení plateb přes Paypal byl fakt, že ho používali pouze studenti. Cena licence STUDENT v té době stála baťovských 99 Kč vč. DPH a poplatek Paypalu byl v případě platby z ČR 3,4 % + 10 Kč na transakci (z 99 Kč to dělalo 13,37 Kč; při ceně 82 Kč bez DPH tak dělal poplatek neuvěřitelných 16,3 %). Od března tedy lze za služby platit pouze převodem, což je způsob, který žádnou ze stran nic nestojí (v některých případech ani plátce ze Slovenska) a díky možnosti využití platebních QR kódů na fakturách myslím i dostatečně pohodlný. Mimochodem – rychlost připsání peněz na účet nikdy nebyla na Vyplnto.cz příliš důležitá, služby poskytuji vždy od okamžiku objednání, na připsání platby nečekám.

V březnu 2017 mi také přišla další nabídka na odkup Vyplňto.cz, tentokrát ze strany jednoho vydavatelství. Na jednu stranu jsem stránky už delší dobu zanedbával, a tak by třeba dával prodej určitý smysl, na druhou stranu mi bylo líto se zbavovat projektu, který mi i v nemoci v podstatě bez práce vydělá na splátku hypotéky. I tohoto zájemce jsem tedy nakonec tzv. "odmítnul cenou".

Realizoval jsem v kontextu ostatních dotazníků úspěšný průzkum o Telemarketingu (1307 respondentů), Luboš Nemeček díky newsletteru získal pro svůj dotazník o sdílení fotografií na sociální sítě 1199 respondentů.

Na konci března byl vyplněn pětimiliontý dotazník.

V květnu jsem se rozhodl využít portál Design Turnaj k hledání nového loga, a nastartovat tak znovu proces rozvoje celého webu (zdálo se, že od nového loga je jen krůček k novému designu, a od nového designu zase krůček k rozšíření nabízených funkcí). Založil jsem profesionální turnaj (určený jen pro ty nejlepší grafiky) a sešlo se mi za pár dní skoro 20 návrhů, z nichž většina byla naprosto nepoužitelných, ale jeden mě docela zaujal. Problém byl v tom, že návrh byl opravdu hodně jiný než bylo původní logo a že jsme si s jeho autorkou úplně nesedli. Takže napoprvé to nakonec nevyšlo.

Patrik Gažo realizoval zajímavý průzkum o chování psů (2274 respondentů), Miroslav Charvát zkoumal Znalost nářečí na Severní Moravě (1010 respondentů), Blanka Havlíčková vedle několika experimentů udělala i průzkum, ve kterém zkoumala Subjektivní hodnocení pravděpodobnosti teroristických útoků v různých městech Evropy a já jsem přišel s oddechovým průzkumem o dilematech všedního dne (2245 respondentů).

Na konci června jsem vytvořil další výběrové řízení na nové logo Vyplňto.cz, ve kterém jsem tentokrát oslovil úplně všechny grafiky portálu Design Turnaj, nejen profesionály. Nastavil jsem poloviční cenu oproti prvnímu turnaji a označil turnaj jako tzv. garantovaný, tedy bez možnosti ho zrušit v případě, že se mi žádné logo nebude líbit. Výsledek byl mnohem lepší – byl jsem již z minula připraven na to, že možná půjdu cestou totální změny, a tak se mi zalíbilo hned několik návrhů, z nichž jsem nakonec vybral ten od Tomáše Pikny z Perfecta Group. Logo jsem ještě "za tepla" ukázal na sociálních sítích, ale před vlastním nasazením jsem ho nechal ještě trochu "dozrát".

V září jsem zopakoval průzkum o spánku a snech (1822 respondentů) a k 99. výročí vzniku Československa jsem se zeptal na názor na vybrané události z historie Česka a Českých zemí (2193 respondentů).

Do konce roku pak proběhlo několik průzkumů, které oslovily poměrně slušný počet respondentů: Kamila Karasová se ptala mladých lidí, kdo jsou jejich influenceři a jaká sledují média, Michal Vojtíšek zkoumal oblibu vína, Lucie Nulíčková vliv hudby na lidské emoce a Lenka Bendlová se lidí ptala, zda jedí ryby. Já jsem udělal průzkum o hraní Účtenkovky (2449 respondentů) a zopakoval tradiční Dopis Ježíškovi (1790).

Nové logo jsem do konce roku 2017 nasadit nezvládl, a nepodařilo se mi na Vyplnto.cz udělat ani žádné jiné větší změny. Došel jsem ale k názoru, že za minimálním pokrokem ve vývoji stránek možná nebude jen nějaká prokrastinace, ale zřejmě i jedna sázka na špatného (a v roce 2017 již definitivně mrtvého) koně. Tím mrtvým koněm, na kterém jsem jel a ze kterého bylo zapotřebí seskočit, byly mobilní aplikace. Jejich vývoj mě stál docela dost času a peněz, a za celou dobu (5 let) přes ně bylo vyplněno jen necelých 98 tisíc dotazníků (přes normální web jich za tu dobu bylo asi 3,5 milionu). Celou tu dobu mi bylo líto tu investici odepsat, ale současně kdykoli mě napadlo na web cokoli doprogramovat, kladl jsem si otázku: "Nebudu kvůli tomu muset aktualizovat mobilní aplikace?" Kdykoli zazněla odpověď ano, velmi rychle jsem si programování rozmyslel, protože sebemenší změna aplikací by mě u externích dodavatelů stála tisíce korun, které by se mi nikdy nevrátily.

Jenže mobilní aplikace tu a tam nějakou aktualizaci potřebují samy o sobě, není to rozhodně jednorázová investice. V roce 2017 mě tak dlouho Microsoft uháněl, ať do aplikace pro Windows Phone (Windows Mobile) doplním zaškrtávátko se souhlasem se zpracováním osobních údajů, až jsem aplikaci pro Windows Phone v tichosti z Marketplace odstranil (těm pár desítkám uživatelů fungovala dál, ale noví si ji již stáhnout nemohli).

O něco bolestnější rozhodování bylo v případě aplikace pro iPhone, kterou sice také skoro nikdo nepoužíval, ale její ikonku jsem na hlavní stránce vnímal jako docela prestižní. V říjnu Apple vydal aktualizaci operačního systému iOS 11, která přestala podporovat dvaatřicetibitové aplikace. Kdokoli na tuto verzi aktualizoval, ten již mou aplikaci nespustil. Přestože optimalizovat aplikaci tak, aby šla pod iOS 11 nějak spustit, by zase tolik času nezabralo a zvládnul bych to asi i sám, odložil jsem rozhodnutí o případné aktualizaci na rok 2018.

2018: Nové výzvy

Rok 2018 začal jako obvykle zhodnocením roku 2017, neodpustil jsem si ale ani průzkum ohledně prezidentské volby (což jsem si popravdě odpustit mohl). Vcelku nudný leden oživil průzkum Anety Ducháčkové o postoji studentek VŠ k placeným sexuálním službám.

Začátkem února mi napsal Michal Ďuriník, že se o Vyplnto.cz zmínil ve svém odborném článku pro časopis Judgment and Decision Making. Popravdě jsem na něj i na jeho průzkum z roku 2016 o rozhodování lidí (875 respondentů díky newsletteru) již dávno zapomněl, zmínka ve vědeckém časopisu mě ale každopádně potěšila. Pak mi povídejte, že průzkumy na vyplnto.cz jsou jen takové sranda ankety, které se nehodí ani do bakalářek :-)

V polovině února jsem trochu přitopil pod kotlem a udělal několik vstřícných gest za účelem zvýšení provozu na stránkách. U všech licencí včetně té bezplatné jsem odstranil jakékoli limity na počty vyplněných dotazníků i dobu dotazování. Nadobro jsem také odstranil podmínku deseti minut strávených vyplňováním dotazníků před bezplatnou registrací (již dříve jsem ji v méně aktivních měsících vypínal). Založil jsem konečně také facebookovou skupinu Dotazníky Vyplňto.cz a začal do ní pomalu nabírat členy – oproti facebookové stránce Vyplňto.cz je hlavní výhodou fakt, že si tam lidé mohou psát mezi sebou a vyměňovat si odkazy na své průzkumy (ať už jsou uloženy kdekoli).

V únoru jsem z App Store odstranil aplikaci Vyplňto.cz pro iPhone a 1. března z Google Play odebral aplikaci pro Android. Ti, kdo mají aplikaci nainstalovanou, ji mohou zhruba do konce dubna ještě používat, potom již ale dojde i k odpojení na straně serveru a aplikace se stanou zcela nefunkční.

6. března jsem konečně nasadil nové logo od Tomáše Pikny, a při té příležitosti trochu upravil vzhled celých stránek (šlo zejména o odstranění několika obrázků a o změnu barev).

Z březnových dotazníků stojí za zmínku Rozeznání emocí z internetové komunikace (Jan Švec, 1102 respondentů) a Vnímání cyklických změn ženského těla ženami (Lenka Žurmanová, 1532 respondentů).

22. března jsem náhodou zjistil, že se po 7 letech konečně uvolnila doména Vypln.to. Nikdy na ní nic pořádného neběželo, vlastnil ji z mého pohledu spíše doménový spekulant (na začátku jsme si vyměnili pár e-mailů, ale představy o ceně se nepotkaly). Přes docela vysokou cenu (4564 Kč na 2 roky, česká doména vyjde na 151 Kč ročně) jsem doménu ihned koupil, protože jsem si za těch 7 let ověřil, že spousta lidí zná jenom "Vyplňto", a když to píší do adresního řádku, nemalé procento z nich napíše vypln.to (podle prvního týdne se zdá, že to je kolem 5 % lidí).

V den 10. výročí Vyplnto.cz se z hlubin internetu vynořila po 4 letech Ina Zelenohorská a přinesla dotazník na téma O všem možném XIV. Symbolička jak má být :-)

...

Tak takových bylo druhých 5 let s Vyplnto.cz. Bylo to trochu méně veselé než minule, ale nakonec snad s nadějným koncem.

Co nás čeká dál?

Předně je zde nařízení EU č. 2016/679 o ochraně osobních údajů (obávané GDPR), což je přecejen trochu větší sekáč než byla směrnice 2009/136/ES, která přinesla na většinu webů tzv. "cookies lištu" (já jsem ji na Vyplnto.cz nedával, protože ji česká transpozice přímo nevyžadovala a nepoužíval jsem na vyplnto.cz ani remarketingové nástroje). Kvůli GDPR jsem již zkraje roku odstranil monitorování návštěvnosti pomocí interních nástrojů (zadavatelé, kteří nepoužívají značky v adrese dotazníku, přišli o možnost sledovat, odkud přišli respondenti na jejich dotazník) i pomocí Toplist.cz a Google Analytics (tyto statistiky mi stejně k ničemu nebyly, maximálně je chtěli vidět potenciální zájemci o odkup). Začal jsem také jinak pracovat s IP adresami respondentů – od března je uchovávám pouze v podobě hashe (i zpětně), který je navíc různý pro různé dotazníky. Jsem tak schopen i nadále zaručit, že nebude jeden dotazník vyplněn vícekrát z jednoho počítače, ale při případné krádeži databáze již nebude útočník moci získat IP adresu respondenta v čitelné podobě a nebude schopen propojit odpovědi stejného člověka ve více různých dotaznících. Do května mě čeká ještě sepsat nové obchodní podmínky, nové zásady zpracování osobních údajů a také připravit nějaké zpracovatelské smlouvy pro zadavatele dotazníků (budou je pravděpodobně potřebovat ve větším množství než do teď, kdy jsem je uzavíral jen s některými firmami). Podle všeho se zdá, že nejpozději od května na Vyplnto.cz přibude pár checkboxů, a to bohužel i v rámci jednotlivých dotazníků. Kapitolou samou o sobě je pak newsletter, který si budou muset případní zájemci objednat znovu.

Kromě implementace GDPR, přes kterou jednoduše nejede vlak a udělat se musí, bych rád v dohledné době trochu zapracoval na UX, protože se ukazuje, že dnes již lidé přecejen pracují s webem trochu jiným způsobem, a ovládání Vyplnto.cz je pro ně nepřehledné (zejména proces tvorby dotazníku).

Z hlavního menu Vyplnto.cz po letech zmizel šedivý odkaz Testy, ale určitě to není proto, že bych na ně zcela rezignoval. Naopak – věřím, že po ukončení provozu mobilních aplikací již jejich implementaci konečně nic nebrání.

O tom, zda a jak se to všechno povedlo, napíšu zase za dalších 5 let...

Publikováno dne 31. 03. 2018 v kategorii Vyplňto.cz

O kategorii Vyplňto.cz

Články informující o novinkách a zákulisních informací ohledně dotazníkové služby Vyplňto.cz

Komentáře k článku

POZOR: K článku zatím nebyl vložen žádný komentář, takže s velkou pravděpodobností nikoho neurazil, nikoho nepobavil a už vůbec nikomu nepomohl.

Přidat vlastní komentář:
Jméno:
E-mail:
Sledovat diskusi:
Web:
Kontrolní kód:

Komentáře jsou v prvé řadě určeny ke kladení dotazů k tématu, upozornění na chybu, rozšíření obsahu článku a vůbec ke zpětné reakci na obsah těchto stránek. Mé reakce jsou barevně odlišeny.

V současné době není umožněno vkládat HTML tagy - pokud vložíte HTML kód, bude převeden na entity. K Vašemu komentáři se do databáze uloží čas vložení a Vaše aktuální IP adresa (54.225.1.66). IP adresa se nebude zobrazovat čtenářům, nicméně v případě, že bude Váš odkaz shledán právně závadným, může být Vaše IP adresa předána příslušným státním orgánům. Emailové adresy jsou ochráněny před běžnými spam roboty.

© Marek Demčák 2007 - 2024
Všechna práva dle Autorského zákona (č. 121/2000 Sb.) vyhrazena.