10. května 2008
Ještě nedávno jsem si jako věrný a spokojený klient eBanky s radostí četl na Marigoldu první recenze na mBanku a holedbal jsem se, že než mít účet u lídlu českého bankovnictví, to si radši připlatím za rychlý a komfortní účet u eBanky. Těch pár stovek měsíčně za bankovní poplatky mě přece nevytrhne, ne?
Uplynulo pár měsíců. Z modré eBanky se čím dál tím více stává žlutá rajfka, mBank rozšiřuje nabídku služeb na všechny produkty, které v současné době u eBanky využívám, vychytala většinu hlavních nedostatků... a najednou už je mi těch tří set korun za vedení (podnikatelského) účtu, výběry z bankomatu a jiné bankovní poplatky tak nějak líto. Kór když je mBank zřejmě podobně rychlá jako eBanka, pokud se příchozí platby z cizí banky objeví již druhý den (po nočním clearingu ČNB). [viz odstavec na konci] Zkrátka a dobře - založil jsem si osobní a spořící účet u mBank.
Založení účtu bylo jednoduché a teoreticky mohlo být dokonce i rychlejší než jsem chtěl. Nejprve se na webu vyplní krátký formulář (skutečně stačí asi 5 minut včetně hledání občanského průkazu) a potom je zapotřebí fyzicky podepsat smlouvu (bohužel není možné smlouvu podepsat elektronicky). Podle toho, co jsem pochopil, je možné jít smlouvu podepsat prakticky kdykoli, třeba i hned po odeslání formuláře. Já jsem na to tolik nespěchal, a třetí den mi už ráno volali (na mě si nepřijdou - ráno spím :-D) a posílali email, kde mi poděkovali za důvěru a dovolili si mě požádat, abych (milostivě) navštívil Vinohradskou 37.
Tak jsem tam přišel. K mojí nelibosti jsem musel ještě vyplnit jeden kratší formulář ohledně souhlasu s použitím osobních údajů (už jsem vyplňoval na webu - to jméno, adresu a rč mohli v pohodě vytisknout... nerad píšu rukou), ale pak už šlo všechno jako na drátkách a po dvou podpisech jsem už odcházel s aktivačním balíčkem (bankéřka, jestli ji tak lze nazvat, působila zkušeným a příjemným dojmem, orientace na zákazníka byla patrná). Jestli to celé zabralo 15 minut, tak je to skoro až hodně.
Ještě ten den mi z mBank poslali email, že děkují a že nemám zapomenout, že je již účet plně aktivní a že už ho mohu začít používat. A že si nemám zapomenout nastavit nové přístupové údaje do internetového bankovnictví a na mLinku. Trochu zvláštní se takhle pořád připomínat, ale tak proč ne :-)
Já jsem s aktivací účtu každopádně počkal až na okamžik, kdy mi přijde platební karta, kterou mi slíbili poslat do 14 dní. Smlouvu jsem podepsal v pondělí večer, v pátek ráno jsem měl kartu na stole - a to mi ji posílali až odněkud z Polska (obyčejnou obálkou s nějakými polskými popisky - doporučoval bych tam dát aspoň logo nebo název mBank, fakt jsem to málem roztrhal jako nějakou zaručenou výhru milionu).
S posláním karty obyčejným dopisem souvisí jeden docela podstatný rys mBanky - nesnaží se za každou cenu o maximální úroveň zabezpečení. Je otázka, jestli to brát jako přednost nebo ne, osobně to nyní vidím skoro jako přednost.
Zatímco jiné banky posílají karty doporučeným dopisem, takže kvůli nim musí člověk na poště strávit minimálně 45 minut ve frontě (nenávidím poštu v Hradecké na Praze 3!), u mBank hrozí, že Vám ji nepřející soused ze schránky vytáhne. Jakmile zjistí, že je nepoužitelná (je zapotřebí ji aktivovat přes web za pomoci SMS), ji zřejmě vyhodí rozlámanou do koše.
PIN kód si u platební karty mBank volíte sami - snadno si nastavíte takový, který si zapamatujete. Na druhou stranu si patrně nastavíte takový kód, který si už pamatujete, protože ho již používáte jinde (samozřejmě to znamená snížení bezpečnosti). Takže zase je to něco za něco.
Nejzajímavější je způsob přihlašování do internetového bankovnictví. Žádná SMS autorizace, jen číslo klienta a heslo, které si sami volíte. Přestože je použito https (odchytnutí hesla po cestě by nemělo být možné) a omezený počet pokusů o přihlášení v případě útoku hrubou silou účet zablokuje, stále zde existuje riziko, že se do účtu někdo dostane (například přes různé keyloggery). Riziko vniknutí třetí osoby do internetového bankovnictví mBanky dále ještě zvyšuje možnost snadného uložení přihlašovacích údajů (např. IE7 Pro s automatickým vyplňováním uložených formulářů), ale to už je spíše věcí lenosti / blbosti majitele účtu.
Tak jako tak - samotné vniknutí do internetového bankovnictví velkou pohromu neznamená. Všechny důležité operace (zejména debetní) jsou vždy autorizovány přes SMS, takže jedinou hrozbou je víceméně zobrazení historie a stavu účtu.
Na internetovém bankovnictví mBanky chválím použití certifikátu od VeriSignu. Třebaže by se to mohlo zdát jako samozřejmost, není tomu tak. Poštovní spořitelna se na něj například dosud nezmohla, a tak to pokaždé řve, že certifikát nebyl vydán důvěryhodným vydavatelem a že bych měl z bezpečnostních důvodů web radši opustit (mimochodem horší internetové bankovnictví než u PS jsem ještě neviděl).
Postřehy z internetového bankovnictví? Grafické provedení je poměrně slabé, barvy jsou takové nějaké vyblité, vypadá to skoro hůř než studijní informační systém VŠE :-) Na druhou stranu je na první pohled web velmi dobře použitelný, snadno se v něm orientuje. Žádná z funkcí eBanky mi v rozhraní mBank alespoň nyní nechybí. Zajímavý rozdíl je u platebních karet - zatímco eBanka zřejmě z bezpečnostních důvodů nikde nezobrazuje číslo platební karty, mBank si s tím hlavu nedělá. Je někomu k něčemu samotné číslo karty? Myslím, že není.
Další zkušenosti s mBank budu postupně přidávat do dalších článků. Jisté je jediné - podnikatelský účet v eBance si zatím přecejen ponechám, v první vlně zruším pouze osobní účet u Poštovní spořitelny, která mě štve přecejen déle než rajfka. Nicméně používání eBanky pro běžné platby v obchodech nebo na internetu zřejmě omezím ve prospěch mBank. Třeba za pár měsíců mBank spustí i podnikatelské účty pro živnostníky a já nebudu muset řešit dilema, jestli používat pro podnikání i osobní účet (jako to dělá mnoho lidí v mém okolí), nebo jestli u eBanky zůstat.
Publikováno dne 10. 05. 2008 v kategorii Na vlastní kůži
Odhadnutá klíčová slova BETA: mbank | mbank recenze | zkušenosti | recenze mbank | účet | rychlost | mbank zkušenosti | platby | zkušenosti s MBank
Mohlo by Vás zajímat BETA: Kreditní karta Citi Výhodný nákup - usmějte se a poděkujte :-)
O kategorii Na vlastní kůži
Kategorie určená pro články týkající se vlastních zkušeností s čímkoli, co se nevešlo do jiných sekcí – ať už se jedná o testy neelektronických věcí, zkoušení různých (nejen internetových) služeb nebo třeba zážitky z dovolené.
Ed - [email schován] (dne 11. 01. 2009 v 08.02)
není to trošku tendenčně psané?
Marekzprahy (dne 11. 01. 2009 v 11.40)
Ed: irelevantní příspěvek?
peter - [email schován] (dne 18. 03. 2009 v 21.38)
A co fond ochrany vkladov? Kto ruci za serioznost banky, teda ze po nejakom case banka neskonci aj s peniazmi vkladatelov ako nejaky dalsi pochybny investicny fond?
Marekzprahy (dne 19. 03. 2009 v 00.04)
peter: pokud vím, vklady jsou standardně ze zákona pojištěné
Peter - [email schován] (dne 19. 03. 2009 v 07.43)
No neviem ako to je v Cesku, ale na Slovensku je situacia, ze fond ochrany neruci za produkty eBanky. Je to totiz len pobocka zahranicnej banky a na taku sa vztahuju pravidla platne v jej domovskej krajine. Navyse, k opatrnosti ma nuti aj fakt, ze za mBankou stoji "comercbank", co v skutocnosti nie je ani bankovou instituciou vpravom zmysle slova, ale iba investicnou skupinou. (a z minulosti mame nie najlepsie skusenosti s takymito skupinami,...)
Peter (dne 19. 03. 2009 v 07.44)
Opravujem: pri "eBank" som mal na mysli "mBank"
Marekzprahy (dne 19. 03. 2009 v 11.34)
peter: http://poradna.finance.cz/investice/31992-mbank-a-pojisteni-vkladu/
kreyson - [email schován] (dne 22. 09. 2010 v 09.50)
Poštovní spořitelna
Pozor na ně. Pryč od nich. Mám FIO a jem absolutně spokojený.
Zrušil jsem po asi 10 letech učet u Po.spoř. a oni mi 25 dnů zadržovaly moje peníze. Navíc mi vzali ještě 42 kč (to asi za poslání jednoho bezhot. převodu zbytku peněz :-( ) na poplatky ikdyž už mi poplatek jednou za zrušení účtu vzaly. No jsem rád že s nima už nemám lautr nic společného :-). Jinak oni jsou vlastně ČSOB a žijou s poplatku což je jejich tuším 40 proc. zisk. Výsměch
Martin - [email schován] (dne 22. 03. 2019 v 13.08)
V roce 2014 jsme refinancovali hypotéku na byt u mBank (původně od Modré pyramidy). Na začátku si trochu vymýšleli jaké dokumenty potřebují, ale po cca 6 týdnech jsme ji získali. Tak jsme platili, platili až jsme ji 3. ledna 2019 doplatili. V zástavní smlouvě k mHypotéce bylo uvedeno, že po doplacení zašlou dokumenty pro smazání zástavy na katastru a zrušení vinkulace pojištění nemovitosti do 10 kalendářních dnů po obdržení výzvy. Hned 3.1.2019 jsem odeslal doporučeně dopis do sídla mBank, kde jsem jim oznámil doplacení hypotéky a že žádám o zaslání požadovaných dokumentů. Tak jsem tedy čekal. Dny ply nuly a nic. 30.1.2019 jsem volal na mLinku, slečna nebo paní mi řekla, že vše probíhá automaticky do 30 kalendářních dnů od doplacení hypotéky. Řekl jsem ji tedy, že počkám do následujícího týdne. Volal jsem tedy pak 4.2.2019, 5.2.2019, 8.2.2019, 12.2.2019, 14.2.2019. Stále jsem slyšel sliby, třeba, že to dnes nebo max. zítra odesílají, popř. že zaurgují požadavek na oddělení, které tyto dokumenty odesílá atd... Při těchto telefonátech jsem si občas rýpnul, že jestli by také byli takhle vstřícní ke klientům, kteří by se např. o pár zpozdili s platbou nebo že ve smlouvě jsou tisícové a desetitisícové sankce ze strany klienta, ale pokud něco zkazí banka, tak se nic neděje a samozřejmě to zamluvili... Když jsem je ž ádal, aby na oddělení, které odesílá smlouvy zavolali přímo, tak prý to nejde, opět jsem si rýpnul, že asi chudáci z tohoto oddělení jsou zavření v trezoru a ani jejich kolegové z mLinky se k nim nedostanou :-) Pro dokumenty bych si i zajel na centrálu osobně, ale taktéž toto nejde. 18.2.2019 jsem konečně obdržel dokumenty poštou. Byly odeslány 15.2.2019, ale datum na dokumentech je uvedený 1.2.2019, takže 2 týdny někde ležely. Slušný pořádek :-) Jinak jenom jedna operátorka se omluvila za zdržení, ostatní slovo omluva neznají. V dopise, ve kterém mi dokumenty zasílali se taktéž žádná omluva neobjevila... Před 10 lety byla mBanka super, ale postupem času to bylo od desíti k pěti (poplatek za vedení účtu, když nepoužívá te kartu, zpoplatněný druhý a další převod ze spořícího účtu na normální atd.). Před 10 lety by na mBank platil slogan jiné nízkonákladové, ale úspěšné banky "I banku můžete mít rádi" , ale nyní je to bohužel zkostnatělá banka, které moc nezáleží na klientech.
Programátor, samozvaný hodnotitel a zejména kritik.
Pan Vyplňto.cz a tvůrce několika webových stránek.