Nigrin Puncture Spray - jak funguje lepící pěna na duše? (test)

28. srpna 2008

Na vlastní kůži

Nakupovat jídlo v Lídlu mě kvůli špatnému sortimentu moc nebaví (v blízkosti chaty už je jenom Penny Market - vyjde to nastejno), na druhou stranu vždy rád zamířím k regálům s neviditelným nápisem "blbosti a hračky".

Před časem jsem tam objevil Nigrin Puncture Spray (asi za 70 Kč), který sliboval zalepit duši na kole bez jakékoli demontáže. Stačí prostě jen nastříkat směs do ventilku, párkrát kolem otočit a bude zalepeno. Žádné sundávání kola, pracné vyjmutí duše, (u)lepení a ještě složitejší montáž toho všeho zpátky (mnohdy při zasunování duše do pneumatiky navíc došlo k jejímu protržení nástrojem, protože čistě ručně to fakt nešlo). Ten sprej jsem prostě musel mít :-)

Náhoda tomu chtěla, že jsem se zrovna včera řítil na svém trekingovém kole lesem o něco rychleji než bylo zdrávo a povedl se mi velice nepříjemný defekt - dvě asi 3 mm díry kousek od sebe. Víceméně duše na odpis. Jelikož jsem už všechny  náhradní duše vypotřeboval, nezbylo než lepit. Nejprve jsem se neúspěšně pokoušel díry zalepit klasicky (vulkanizační roztok + gumová náplast), teprve potom jsem si vzpomněl na zázračný sprej z Lídlu.

Chybí návod, tedy experimentuji...

Jako první jsem ocenil fakt, že si sprej skutečně asi rozumí se všemi druhy ventilků (obsahuje redukci) – spolupráce s francouzským ventilkem mého kola byla bezproblémová. Horší už byla absence návodu, protože "nastříkejte směs do duše a poté kolem točte tak, aby se sprej rovnoměrně rozprostřel" mi přišlo jako hodně málo. Nastříkat tam všecko? Jak dlouho čekat?

Dle metodiky pokus-omyl jsem tam nastříkal zhruba třetinu obsahu. Nádoba je silně pod tlakem a svým způsobem funguje i jako pumpička – nemusíte se bát začít stříkat i do úplně prázdné duše, sprej ji zároveň nafoukne. 

Jelikož díry rozhodně nepatřily k těm menším (byly na samé hranici lepitelnosti danou pěnou; uvádí díry max. 3 mm), vytekla část pěny i z podpneumatiky. Překvapilo mě, kolik bordelu sprej udělá po odšroubování z ventilku, ruce jsem měl úplně celé obalené lepivou pěnou (nedokážu si představit, že by takhle někdo nouzově lepil v terénu bez vody; smýt lze pěna naštěstí poměrně dobře).

Zatímco klasické lepení funguje tím stylem, že se duše zalepí a nafoukne až teprve po zaschnutí, tady je to jiné. Po celou dobu schnutí se duše neustále dírou vypouští, pěna vybublává napovrch, díra se zaceluje pomalu. To působí poněkud depresivně, ale asi jde o zvyk. Zřejmě jen u hodně malých děr se obejdete bez nutnosti použití pumpičky na dohuštění.

20 minut rozhodně na zaschnutí nestačí

Při prvním pokusu jsem dal spreji 20 minut na to, aby zaschnul. Bylo to málo – po pěti metrech jsem jel opět po prázdné duši. Rozhodl jsem se nastříkat do kola zbývající dvě třetiny spreje a odjel jsem na oběd na záložním starém kostitřasu.

Večer jsem se vrátil k takřka vypuštěnému kolu. Rozhodl jsem se dát spreji druhou šanci, a tak jsem duši opět nafouknul (6 hodin po aplikaci). Jelikož se po krátké zkoušce zdálo vše v pořádku, vydal jsem se ještě na večerní desetikilometrovou projížďku kombinovaným terénem (lesní a polní kamenitá cesta a nějaký ten asfalt). Zdá se, že duše v rámci možností drží dobře, a pokud utíká, tak jen velice neznatelně (spíš se mi to asi jen zdá, po píchnutí se vždy tak nějak naruší moje důvěra v duši a při sebemenších otřesech mám pocit, že jedu zase po ráfku...).

Verdikt

Lepící pěnu pokládám za velice dobrý nápad, který by mohl mnoha cyklistům velmi ulehčit život. Díky dobré skladnosti a snadnosti aplikace bez nutnosti použít jakékoli nástroje by mi zase tolik nevadilo, že je pěna o pár korun dražší než zcela nová duše (pokud budu počítat s tím, že jedna 75ml nádoba je na jedno použití).

Lepící pěnu Nigrin Puncture Spray doporučuji zejména méně zručným nebo zaneprázdněným rodičům, kteří nemají čas vyměňovat duše kol svých dětí. Stačí večer nastříkat, ráno dopumpovat a děti mohou opět vyrazit.

Obrovským problémem (kvůli kterému tuto pěnu nedoporučuji výletním cyklistům) však je několikahodinová doba schnutí, která znemožňuje použití pěny jako snadného řešení defektu během výletů. Zrovna v terénu by se však takováto jinak nenáročná metoda opravy defektu hodila nejvíce :-(

Nezbývá než doufat, že někde prodávají i nějaké rychloschnoucí pěny. Nebo že to pro naše děti někdo vymyslí.

+ snadná aplikace
+ kompatibilita se všemi ventilky
+ u menších děr není zapotřebí pumpička
- dlouhá doba schnutí
- nepořádek
- cena srovnatelná s novou duší

Publikováno dne 28. 08. 2008 v kategorii Na vlastní kůži Odhadnutá klíčová slova BETA: spray | lepení | sprej | duše | pěna | duší | opravu | kolo | kola
Mohlo by Vás zajímat BETA: Jak opravit poškozenou innodb MySQL databázi

O kategorii Na vlastní kůži

Kategorie určená pro články týkající se vlastních zkušeností s čímkoli, co se nevešlo do jiných sekcí – ať už se jedná o testy neelektronických věcí, zkoušení různých (nejen internetových) služeb nebo třeba zážitky z dovolené.

Komentáře k článku

ales - [email schován] (dne 01. 09. 2008 v 22.56)
Chyba je v aplikaci autora článku, protože duši je nutné sprayem nafouknout a hned jet, nejlépe asi 15 km. Točením kola dojde odstředivou silou k rovnoměrnému rozložení účinné látky zevnitř po obvodu duše a látka vytékající defektem na vzduchu tuhne čímž defekt zaceluje. Nafouknout sprayem kolo a nechat ho stát se nedoporučuje.

Marekzprahy (dne 03. 09. 2008 v 21.44)
ales: moc diky za info

bigZ - [email schován] - web (dne 30. 10. 2008 v 01.15)
Také jsem tento sprej použil, mimoděk během 1 dne hned 2x. Byli jsme s kamarádem na vyjížďce a nejprve píchnul on. Tak jsme mu nastříkal trochu pěny do zadního kola, kolem jsme protočili a ještě něco jsem přidal. Pak jsme dohustili pumpičkou a během 5 min. od zahájení opravy odjeli. Po prvních několika km takto opravené kolo ještě více ztvrdlo ?? a vydrželo dalších 50 km až do cíle.
Bohužel i já jsem chytil defekt o 10 km dále. Vzduch ušel velmi rychle. Nastříkal jsem druhou půlku spreje, ale stále bylo slyšet ucházející vzduch a našli jsme idírku, kudy ucházel. Protočil jsme párkrát kolo, pak je dal otvorem dolů a dali jsme sváču. Dohustil jsem na potřebný tlak a pak bez problémů dojel zbývajících 40 km do cíle.
Dnes jsem kolo kontroloval a vypadá v pohodě.
Obě to byla horská kola s motoventilkem. Trocha pěny při odpojení pokaždé utekla kolem mačkacího tlačítka, ale ani jsem se neušpinil. A oprava v terénu proti výměně duše byla čistá i rychlá.

Přidat vlastní komentář:
Jméno:
E-mail:
Sledovat diskusi:
Web:
Kontrolní kód:

Komentáře jsou v prvé řadě určeny ke kladení dotazů k tématu, upozornění na chybu, rozšíření obsahu článku a vůbec ke zpětné reakci na obsah těchto stránek. Mé reakce jsou barevně odlišeny.

V současné době není umožněno vkládat HTML tagy - pokud vložíte HTML kód, bude převeden na entity. K Vašemu komentáři se do databáze uloží čas vložení a Vaše aktuální IP adresa (3.236.86.184). IP adresa se nebude zobrazovat čtenářům, nicméně v případě, že bude Váš odkaz shledán právně závadným, může být Vaše IP adresa předána příslušným státním orgánům. Emailové adresy jsou ochráněny před běžnými spam roboty.

© Marek Demčák 2007 - 2024
Všechna práva dle Autorského zákona (č. 121/2000 Sb.) vyhrazena.