Webexpo 2012 - zážitky a přínosy

23. září 2012

Na vlastní kůži

Letos jsem se poprvé a zřejmě nikoli naposled zúčastnil nejvýznamnější české konference týkající se tvorby webu, internetového podnikání a s tím spojených činností. Pokud jste na konferenci Webexpo nebyli, přináším Vám své postřehy a zážitky – třeba Vám pomohou příští rok při rozhodování, zda do poměrně drahých lístků investovat či nikoli. Předem se omlouvám, kterých se mé hodnocení případně nějak dotkne – berte to tak, že kdybych pochválil všechny, neměla by pochvala žádnou váhu.

Den první – Warm Up party

První nebo spíše nultý den konference byl ve znamení vesměs placených workshopů (placených nad rámec vstupného) a Warm Up party.

Zpětně mě dost mrzí, že jsem se nezúčastnil jednoho ze dvou bezplatných workshopů, a sice workshopu Networking for geeks od Jeanne Trojan, protože jak se později ukázalo, tato žena patřila k jedné z nejlepších přednášejících na Webexpu.

Warm Up party jsem si příliš neužil – jelikož je můj projekt Vyplňto.cz one man show, šel jsem logicky na party sám a hned po vstupu jsem cítil, že to nebylo úplně dobré rozhodnutí. Všichni se bavili ve skupinkách, ve kterých na Webexpo přijeli, a vetřít se do některé z nich mi připadalo blbé. S pár lidmi (zejména spolužáky z VŠE) jsem krátce promluvil pár zdvořilostních frází, jeden z účastníků mě oslovil sám od sebe (zřejmě absolvent kurzu od Jeanne Trojan) a jinak to bylo spíš o tom, že jsem si tam dal večeři a šel poměrně brzo domů.

Den druhý – přednášky trochu ze slabšího soudku

Páteční program začínal poměrně brzy – úvodní keynote se konala již v 9 ráno, a kromě ředitele konference Václava Stoupy na ní promluvili např. také Jiří Karpeta z Microsoftu (neřekl nic extra zajímavého, ale zajímavé bylo, že předal slovo Igoru Šmerdovi z českého zastoupení Nokia, který tam v krátkosti ukázal telefon Nokia Lumia 820 – bylo cítit, že český Microsoft si s Nokií docela rozumí a že odklon k HTC nevidí úplně rád), Pavel Zima (Seznam.cz), Filip Horáček (Google) a Jeanne Trojan (@jmtcz), která tam v deseti minutách odprezentovala to nejdůležitější ze svého workshopu z předešlého dne. Nejprve přesně popsala, jak jsem se i já předešlý den na Warm Up party cítil, a pak dodala několik dobrých tipů, jak tyto špatné pocity změnit:

  • I když to tak na první pohled nevypadá, dost lidí na party se ve skutečnosti s nikým nebaví a dělají jen všechno proto, aby nevypadali, že se nudí. Postávají opodál kolem skupinek a jen poslouchají, důležitě sledují něco na mobilu,... Oslovit tyto lidi je záruka toho, že se s Vámi dají do řeči – sami k oslovení nemají dostatek odvahy.
  • Většina skupinek ve skutečnosti není tvořena "starými známými", ale vznikla spontánně. Není se čeho obávat a není nic snazšího než k nim zajít a říct: „Mohu se připojit?” Na konferenci málokdo řekne ne (na diskotéce bych to radši nezkoušel)
  • Třetí strategií, jak se s někým seznámit, je zajít za pořadatelem, a říci mu, aby nás s někým spojil, někoho nám doporučil
  • Čtvrtou strategii jsem již bohužel zapomněl, takže asi nebyla příliš dobrá :-)

Dobrý nápad byl určitě také „Když se Vám někdo představí, zopakujte nahlas jeho jméno – lépe si ho zapamatujete” a závěrečná živá ukázka (povinné představení se člověku, který seděl vedle nás).

Následně jsem se přesunul do Design Hall, kde měl Leoš Štýbnar přednášku o tom, jak máme každý tři mozky (plazí pro základní životní funkce, savčí pro vnímání vztahů ve smečce a lidský pro racionální uvažování) a jaké to má důsledky na návrh designu. Téma zajímavé, ale přednáška jako taková zněla spíš jako rozvláčný úvod k opravdové přednášce, chybělo mi něco, co bych z přednášky mohl použít v praxi.

Ve stejné učebně následovala přednáška Richarda Šerého o důležitosti kontextu a na co se nemáme zapomenout ptát klientů při tvorbě specifikace webů. Bezprostřední dojem z přednášky byl o něco lepší, ale ve výsledku si z přednášky pamatuju jen „záchodový test” – odhlašujete se v bance z aplikace, když si jen na chvíli odskočíte na záchod? Takto jsme zjistili, že místo login formuláře budeme implementovat API na přihlašovací NFC karty (kdyby kartu z počítače pracovník nevytáhnul, neotevřely by se mu dveře od kanceláře).

Do třetice všeho dobrého a zlého jsem v Design Hall vyslechl přednášku Denisy Lorencové (@DenisaLorencova) na téma UX Designer – „Anděl s ďáblem v těle”. Nejvíc se mi asi líbily ručně kreslené obrázky v prezentaci, dodané tipy a zkušenosti z praxe byly spíš pro pobavení než že by byly v praxi nějak ve velkém aplikovatelné („Když si klient vymyslí blbost, řekněte, že si to zapíšete a promyslíte; většinou na to klient pak zapomene.”).

Po třech přednáškách jsem si vzal pauzu na oběd, přičemž teda bohužel musím poznamenat, že můj mlsný jazýček příliš oblažen nebyl. I když jsem se před konferencí modlil, aby se o stravování nestarala klasická menza VŠE (kam jsem poslední ročníky už pro jistotu vůbec nechodil), tak ohřáté polotovary (noky se špenátem v igelitovém obalu) byly ještě o řád horší. Příští rok své žetony na oběd klidně nějakému jedlíkovi přenechám.

Jelikož se mi po obědě na žádnou přednášku moc nechtělo, prošel jsem se po atriu Rajské budovy. Výborná káva od @doubleshot_cz (až na ty nekonečné fronty), dobrá točená malinovka od Microsoftu (na pultu měli nějaké hračky s Windows 8, Lumia 920 bohužel chyběla – Štěpán Bechynský mi říkal, že se v ČR objeví podle současných plánů ve volném prodeji koncem listopadu) a nebo například stolek Blindfriendly.cz, kde seděl slepý tester s iPadem a na požádání zkontroloval přístupnost libovolného webu. I když Vyplňto.cz dopadlo docela dobře, určitě jsem si odnesl několik tipů, jak web vylepšit.

Zřejmě nějakým nedopatřením jsem se při registraci na konferenci zaregistroval jako programátor, a tak jsem dostal zelenou developerskou visačku. Když už jsem ji měl, napadlo mě, že bych si mohl zajít také na nějakou přednášku do Developer Hall, a přednáška od Davida Grudla na téma Dependency Injection se v tomto ohledu jevila jako nejmenší zlo a největší sranda (abyste rozuměli – pořád mě programování živí, ale už mě to tolik nebaví).

David Grudl dorazil jako jediný přednášející z celého Webexpa pozdě, a i když jeho zpoždění činilo jen akademických 15 minut, v případě třicetiminutových přednášek s nulovou rezervou (žádné pauzy) to přecejen trochu problém je. Nicméně dámský klobouček a mimořádný temperament (nebo jak to nazvat) Davidovi přinesly možná největší ovace z celého Webexpa. Nebojím se říci, že někteří fanoušci této twitterové celebrity nemají daleko k fanynkám Lunetiku (později narození si vybaví fanynky Viktora Dyka), ty hlasité výbuchy smíchu mi přišly až trochu za hranou :-) A přitom se celá přednáška točila jen okolo toho, že používání statických proměnných a statických metod je špatné...

Kvůli protažené přednášce Davida Grudla jsem v Business Hall bohužel nestihnul přednášku Martina Snížka (@optimics), určitě si ji ale pustím ze záznamu (bude cca za měsíc).

Do Business Hall jsem dorazil až na přednášku Vojty Ročka na téma „Return on investment na webu”, ze které si pamatuju jen „Neměřte lajky, měřte prachy!” a že Keboola má k dispozici výkonné (a asi dost drahé) BI řešení na analýzu prakticky jakýchkoli dat z jakýchkoli zdrojů. Dojem z přednášky kazilo hlavně to, že si nebylo kam sednout a bohužel ani moc kam stoupnout – ani jindy osvědčené místo v první lavici nebylo k dispozici.

Následně v Business Hall Štěpán Bechynský jako evangelista Microsoftu opět „motivoval” k posílání aplikací do Windows Marketplace, když detailně rozebíral různé důvody, proč by Microsoft mohl naši aplikaci zamítnout (dojem z toho mám takový, že Microsoft dost prudí). Zajímavá byla zmínka, že Microsoft (narozdíl od Googlu a Applu) nijak nebazíruje na tom, aby veškeré platby za aplikaci probíhaly výhradně přes Marketplace a s 30% podílem pro Microsoft – jsem zvědavý, jak dlouho toto ustanovení bude platit :-)

Po pauze na kávu jsem už trochu odpadnul a trochu jsem nabyl dojmu, že ty přednášky zatím teda nebyly nic moc. Z přednášek Nebuď banán, buď Chiquita! (Honza Hommer), Svoboda a realita (Jiří Štěpán) a Gamifikace 101 (Jan Vlček) si pamatuju jen to, že jsem na nich fyzicky byl, myšlenku jsem neudržel bohužel žádnou (byl jsem unavený a získat mou pozornost bylo těžší, takže to nemusí být chyba přenášejících).

První přednáškový den jsem zakončil v Developer Hall na přednášce Handing Students the Steering Wheel od Bena Kamense. Jeho angličtina se poslouchala příjemně, prezentovaný projekt KhanAcademy.org má určitě zajímavou budoucnost (vybavil se mi při té příležitosti český projekt Ekospace.cz, jehož prezentaci jsem viděl na jaře na konferenci Fénix 2.0). Trochu problém té přednášky byl, že se z půlky věnovala projektu KhanAcademy z hlediska uživatelů a z druhé půlky se upravoval zdrojový kód té stránky. Ve výsledku tak moc nevím, co bylo cílem dané přednášky.

Jelikož jsem se nedostal na raut od Seznam.cz, šel jsem rovnou do restaurace Kopyto na dobrou večeři a trochu omezenější networking. Dojmy z prvního dne veskrze smíšené až nepřesvědčivé, ale naštěstí jsem to nevzdal a i druhý den vstal a na konferenci jel.

Den třetí – fajn přednášky, notebook jsem otevřel jen málokdy

Třetí den jsem až na pár výjimek strávil v Business Hall. A začal jsem hned přednáškou Jakuba Rože, který poměrně otevřeně povídal o tom, jak s projektem mySchoolNotebook.com (skolnisesit.cz) prorazil do USA a tak trochu do celého světa. Informace o tom, že v USA je už na přihlašování přes Facebook Connect nahlíženo skrz prsty, překvapila asi nejen mě. Je jen otázkou času, kdy se averze k tomuto typu přihlašování přelije do celého světa, takže pro mě to je jasný signál, že to po čtyřech letech už na Vyplňto.cz opravdu nemá smysl zavádět. Teď už tedy určitě ne. Dále mě zaujala (mezi startupisty jinak poměrně vzácná) myšlenka, že je mnohem snazší prorazit kdekoli jinde než v USA a že má tedy mnohdy větší smysl věnovat energii méně konkurenčním trhům (Indie, Filipíny, Austrálie,...). Celkově byla přednáška Jakuba Rože plná opravdu praktických rad a zkušeností; předpokládám, že za pár let už takto otevřený asi nebude a bude si své know how více střežit :-)

Následovala o něco horší, ale přesto velmi dobrá přednáška Lukáše a Barbory Nevosádových o jejich projektu Tripomatic.com. I oni poskytli cenné informace zejména z pohledu vítězů minulého ročníku Startup Show, jejich projekt je však pro mě poněkud hůře uchopitelný (pořád nevím, k čemu to je dobré). Nejzajímavější myšlenka: „Přihlašujte své weby do soutěží na konferencích, stojí to minimálně za ty volné vstupy”.

Káva, pokec s bývalým spolužákem a přesun do Design Hall na povedenou přednášku Jana Šrůtka (@jansru) o kognitivní psychologii a designu. Dozvěděli jsme se, že si sice lidský mozek dokáže krátkodobě zapamatovat jen asi 4 věci najednou, ale že to neznamená, že by menu mělo mít jen 4 odkazy (protože když jsou vidět na monitoru, nemusí si je člověk pamatovat). Dále bylo doporučeno místo validace až po stisku tlačítka používat inline validaci (nerozptyluje tolik pozornost); za nejhorší způsob validace byl označen ten, který vyhodí javascriptovou hlášku. A několik dalších tipů.

Potom už byl čas na oběd, který již cca v 12:05 znamenal pouze volbu mezi různými příchutěmi na první pohled odporné pizzy – vše ostatní již bylo rozebrané. Jelikož se mám – jak říká moje přítelkyně – neskutečně rád, nechal jsem svůj obědový žeton propadnout, resetoval si mysl v tibetské míse (perfektní nápad tam dát tuto meditaci jako protipól k přetechnizovanému světu) a zašel si do blízké restaurace Hajnovka na normální zdravý český oběd.

Po obědě jsem šel rovnou do Business Hall na přednášku Petra Olmera z Good Data, který povídal o tom, jaké to je v USA a jak tam uspět. Velmi zábavná, upřímná a přínosná přednáška, nebál bych se ji dokonce označit za z celého Webexpa nejlepší. Těžko vybrat nejzajímavější myšlenku, zkuste si za měsíc sehnat video a pusťte si tu přednášku celou.

Business Hall pokračovala diskusí s Jakubem Rožem, Petrem Olmerem a Alistair Croll o tom, jak být úspěšný globálně. Na hodinu to bylo z mého pohledu trochu moc o mlácení prázdné slámy a pohybu v kruhu. Buďte globální, ale lokalizujte, mějte lokální zastoupení, lokální telefony,... Nebojte se konkurence, kde je konkurence, tam jsou zákazníci.

Zlatým hřebem dne mělo být vyhlášení soutěže Startup Show, které začalo krátkým představením pětice nejúspěšnějších projektů. Za sebe můžu říct, že jsem měl velký problém si z nabízených startupů vybrat nějakého favorita, protože jsem si moc nedokázal představit, že bych se stal zákazníkem byť jediného z nich (mí favorité byli vyřazeni v raném stadiu hlasování). Cacheování statického webu (CDN77.com) jsem vůbec nepochopil – velké haló, ale nakonec z toho vypadlo, že vlastně jen přeprodávají servery, o které se stará někdo jiný (mají na těch serverech snad nějaký svůj software). Pro mě příliš vzdálená služba a nedokážu si představit, že bych byl jejím zákazníkem. Live streaming  Camcada mě zaujal poněkud divným a na první pohled amatérským obchodním modelem – za hodinu streamingu zaplatíte 4 dolary a je jedno, jestli si video pustí jeden nebo 10 000 lidí. Zoomsphere.com pro monitorování sociálních sítí se mi líbilo dokud jsem to nezkusil a dokud jsem neviděl jejich pitch na Startup Show. Web je velmi nepřehledný, vynucuje povolení psaní příspěvků na Facebook / Twitter pod mým jménem, ve výsledku nevím, v čem je lepší než Ataxo Social Insider. Kdybych se měl rozhodnout, jestli za Zoomsphere.com platit okolo 6000 Kč měsíčně nebo si napsat nějaký search engine pro Twitter a Facebook, tak bych si to radši napsal sám (bez grafů možná i za víkend). Nejuchopitelnější pro mě byl projekt Redeemco.de, který snad jako jediný řešil potřebu, kterou si dokážu představit, že bych někdy potřeboval vyřešit. Nástroj pro předávání zkušebních kódů pro iOS/Android/WP a monitoring jejich využití je určitě užitečný a najde své využití (minimálně do doby, dokud Apple nezavede do AppStore podporu trial verzí). Poslední projekt, který se do finále dostal, se kupodivu vůbec netýkal webu – BIG Launcher, velké čtvercové ikony pro seniory používající android. Pro ty, kdo neviděli: podobnost s Windows Phone více než zjevná. Nakonec tu soutěž BIG Launcher asi vyhrál, ale upřímně řečeno – bylo vyhlášeno tolik různých cen, že opravdu nevím, kdo je skutečný vítěz. Jsem zvědavý, jak si s výsledkem Startup Show poradí média, předpokládám, že než aby uvedly špatného vítěze, nenapíší pro jistotu o žádném. Velká chyba a velký problém, řekl bych.

No a pak už proběhla jen přednáška Adama Zbiejczuka o tom, kdo by měl dělat ve firmě sociální média (upřímně, byla to přednáška o ničem), a ohlášeným zlatým hřebem večera byla všeobecně kladně hodnocená přednáška Ash Maurya na téma „10 Steps to Product/Market Fit”. Tuhle přednášku jsem taky nepochopil – i když si myslím, že jsem té angličtině docela rozumněl, tak mi to celkově přišlo jako takové velmi odborné povídání (které by bylo dobré nechat nějakého nebohého studenta naučit na nějakou zkoušku) bez jakéhokoli praktického využití.

A pak už bylo jen ukončení konference, kde ředitel Vašek Stoupa ohlásil, že příští ročník Webexpa bude celý kompletně v angličtině. Myslím, že to konferenci jedině prospěje – českých přednášejících je jen omezené množství a mnozí z nich i přiznali, že vlastně už několikátý ročník povídají pořád to samé dokola.

Afterparty proběhla v P.M. klubu a myslím, že se docela vydařila, čehož důkazem budiž to, že jsem tam čtyři hodiny vydržel pořád někoho otravovat oslovovat, rozdat celkově asi 4 vizitky a promluvit dohromady tak s patnácti do té doby cizími lidmi. Jestli z toho nějaká spolupráce vznikne nebo ne, to se uvidí, každopádně pocit z překonání studu při komunikaci s neznámými lidmi byl na celé konferenci asi nejpříjemnější. Jako pět let šťastně zadaný jsem si po letech zažil, jaké to je oslovovat na diskotéce cizí lidi. Akorát jsem ženy vyměnil za potenciální obchodní partnery.

Mimochodem – letošní Webexpo After Party se lidem z Twitteru podařilo v mé paměti otagovat písní. Kdo to máte v hlavě nastavené stejně, můžete se naladit na náladu sobotní noci klipem níže.

Aktualizace: Doporučuji přečíst také tento článek – jsou v něm kromě postřehů z Webexpa jednak odkazy na další postřehy z Webexpa, jednak odkazy na vybrané slajdy.

Publikováno dne 23. 09. 2012 v kategorii Na vlastní kůži

O kategorii Na vlastní kůži

Kategorie určená pro články týkající se vlastních zkušeností s čímkoli, co se nevešlo do jiných sekcí – ať už se jedná o testy neelektronických věcí, zkoušení různých (nejen internetových) služeb nebo třeba zážitky z dovolené.

Komentáře k článku

Ondřej Prokop - [email schován] - web (dne 24. 09. 2012 v 13.34)
Díky za link na náš článek - doplnili jsme z twitteru nějaké další slajdy :)

Přidat vlastní komentář:
Jméno:
E-mail:
Sledovat diskusi:
Web:
Kontrolní kód:

Komentáře jsou v prvé řadě určeny ke kladení dotazů k tématu, upozornění na chybu, rozšíření obsahu článku a vůbec ke zpětné reakci na obsah těchto stránek. Mé reakce jsou barevně odlišeny.

V současné době není umožněno vkládat HTML tagy - pokud vložíte HTML kód, bude převeden na entity. K Vašemu komentáři se do databáze uloží čas vložení a Vaše aktuální IP adresa (54.163.22.209). IP adresa se nebude zobrazovat čtenářům, nicméně v případě, že bude Váš odkaz shledán právně závadným, může být Vaše IP adresa předána příslušným státním orgánům. Emailové adresy jsou ochráněny před běžnými spam roboty.

© Marek Demčák 2007 - 2018
Všechna práva dle Autorského zákona (č. 121/2000 Sb.) vyhrazena.