13. července 2011
Jedinou přiznanou vadou mého nového nájemního bytu byla absence rozumného připojení k internetu – kabel žádný, WiFi silně problematické (spouštět dráty ze střechy do bytu, který není můj, je problém). Jediná možnost – ADSL, ber nebo nech být. Protože se mi byt jinak líbil, smířil jsem se s tím, že internet bude trochu bolet, a podíval jsem se na nabídky všech operátorů. Výběr byl velmi jednoduchý, jelikož všichni v reálu používají stejné dráty od O2 (technicky tudíž žádný rozdíl není) a současně všichni víceméně nabízí obdobnou slevu těm, kteří internet zkombinují s nějakou jinou službou. Retenční oddělení T-Mobile mi před časem dalo férovou slevu na volání a internet v mobilu, zvolil jsem tedy jako dodavatele T-Mobile.
Navzdory nadpisu upřímně nevím, koho bych jako dodavatele zvolil, kdybych volil znovu. Nedočkavým prozradím, že zřízení internetu trvalo celých 33 kalendářních dní a že nakonec po všech strastech dopadlo úspěšně. Pokud Vás zajímají detaily (zejména pak pokud o objednání ADSL internetu po nedávné sérii akčních reklam s padáčky "skočíme Vám zapojit internet až k Vám domů" uvažujete, a máte stejně jako jsem měl já dojem, že půjde o velice rychlou operaci), začtěte se do mého příběhu...
Přestože se považuji za počítačově gramotného člověka, po zhruba dvacetiminutovém zkoušení jsem se vzdal naděje, že ADSL objednám přes internetový obchod T-Mobile.cz. Možná, že to nakonec nějak jde, ale celé to na mě působilo tak nějak nejistě, nevěděl jsem, co vlastně objednávám a kolik za to ve finále zaplatím. Ceny se v průběhu objednání měnily, zřejmě byl problém v tom, že akční cena 399 Kč vč. DPH (při objednání k tarifu do 600 Kč měsíčně) neprobublala až do finální objednávky. Naučil jsem se tedy volat operátorovi na 4603 a zhruba po dvacetiminutovém telefonátu, kdy jsem operátora přesvědčoval o tom, že cena 489 Kč se mi nelíbí, se mi podařilo ADSL objednat skutečně za aktuální akční cenu 399 Kč se závazkem na 2 roky. Bylo páteční odpoledne, 10. června 2011.
V úterý 14. června mi dopoledne do práce volal kurýr PPL, jestli jsem doma, že stojí před barákem a má pro mě zásilku od T-Mobilu. Trochu mě to vyvedlo z míry, neboť operátor mi sliboval, že se kurýr nejdříve domluví, kdy má přijít, nicméně nakonec jsme se dohodli, že se sejdeme kolem osmé večer na stejné adrese. Já blázen jsem si myslel, že donese se smlouvou zároveň samoinstalační balíček, a letěl jsem z práce jako pomatený :-)
Nicméně zásilka obsahovala pouze smlouvu, kterou jsem podepsal a kterou si kurýr obratem odnesl (+ mi dal samozřejmě kopii a informace, co se zhruba bude dít dál, z čehož jsem byl trochu zklamaný, protože to začínalo vypadat, že jsem na začátku opravdu složitého procesu).
Pak se relativně dlouho nic nedělo. V pondělí 20. června mi odpoledne dorazila SMS (a současně email s vysokou důležitostí), že moje objednávka byla přijata a že začíná technické šetření. Proces zřízení ADSL konečně chytil zhruba šestidenní "rytmus", na který jsem si poměrně dlouho nerad zvykal a na který jsem si zvykat nechtěl. V ten samý den mi přišlo upozornění, že jsem již vyčerpal 80% ze svého 1 GB FUP na mobilu, přes který jsem se velmi úsporně doma připojoval.
Ve čtvrtek 23. června mi kolem poledne dorazila SMS (a současně email s vysokou důležitostí), že se v průběhu technického šetření vyskytly závažné skutečnosti, které mají vliv na realizovatelnost mé objednávky, a že mě bude T-Mobile kontaktovat. Informace jako taková dost na nic, akorát tak na zkažení nálady a zvýšení vnitřního pnutí. V noci na pátek se mi podařilo vyčerpat zbývající datový limit, a protože se mi ani v průběhu pátečního dopoledne nikdo z T-Mobilu neozval, zavolal jsem operátorovi, co že se děje.
Odpověď byla trochu šok: "Omlouváme se, ale pro Vaši lokalitu jsme již vyčerpali veškerou nasmlouvanou kapacitu od O2, nemáme pro Vás žádné dráty."
Co s tím? "Musíme přiobjednat další dráty a zahájit nové technické šetření."
Vysvětlil jsem operátorovi svoji poměrně svízelnou situaci (jsem bez internetu!!!) a pod pohrůžkou vypovězení smlouvy mi byl zdarma navýšen FUP limit v mém mobilu, opět na 1 GB. Zklidnili mě.
Po chvíli mi přišly opět SMS a emaily o přijetí nové objednávky a zahájení nového technického šetření, které v pondělí 27. 6. vyvrcholilo dohodnutím termínu návštěvy technika.
Technik přišel dle dohody ve čtvrtek 30. června a na druhý pokus úspěšně zapojil telefonní zásuvku do rozvodů O2 (padesátiminutovou operaci dekorovaly stížnosti na "tyhlety modernizovaný starý byty, který se nahonem kolaudujou a mají úplně blbý italský zásuvky, který nikdo neumí zapojit).
Nicméně, nakonec se podařilo, podepsal jsem, že technik přišel a udělal co měl, a T-Mobile zřejmě ještě ten den večer odeslal přes PPL na dobírku modem ZyXEL P-660HN-TxA.
Modem dorazil v pondělí 4. července, a já jsem se jej celý natěšený rozhodl zprovoznit s tím, že něco tak jednoduchého určitě zvládnu i bez návodu. Ano, bylo to jednoduché, akorát ty diody "ADSL" a "Internet" se ne a ne rozblikat, natož rozsvítit. Poníženě jsem požádal přítelkyni o předání návodu, vše jsem zkontroloval a – nic. Přihlásil jsem se do administrace modemu, zjistil jsem, že s tím asi nic nezmůžu, a tak jsem se podíval opět do návodu, co dělat v situaci, kdy "diody nesvítí tak, jak by měly". Po opětovném překontrolování všeho jsem použil radu poslední pomoci a zavolal operátorce, která mě upozornila, že jestli mi modem doručili dnes, je úplně normální, že samoinstalaci nedokončím. Je zapotřebí počkat na aktivaci, která se provede na základě doručení informace o tom, že jsem od PPL modem převzal.
Během pondělí se pak již nic zábavného nestalo, a tak jsem na výročí "Upálení Cyrila a Metoděje" odjel na chalupu.
Radostná zpráva o aktivaci internetu dorazila hned ve čtvrtek 7. července v 7 hodin ráno. Jelikož jsem ten den jel z chalupy rovnou do práce, celý den jsem se těšil, jak se večer konečně připojím.
No, nepřipojil jsem se, samozřejmě. Večer jsem zavolal operátorovi, že ani po aktivaci se stále nic neděje, a "problém byl předán dál".
Následující den mi zavolala milá slečna / paní s telefonním dotazníkem, ve kterém jsem měl zodpovědět, jak jsem spokojen s čerstvě zřízeným ADSL od T-Mobilu. Odpustil jsem si velké jízlivosti a taktně jsem upozornil, že ADSL stále nefunguje a že bych spíše čekal, že se mi ozve technická podpora. Dostalo se mi rady, ať pro jistotu ještě jednou zavolám na operátora a ověřím si, zda se problém řeší, a tím jsme dotazník úspěšně skončili. Operátor mě následně ujistil, že se na problému intenzivně pracuje, a tak jsem odjel opět na chalupu, protože bylo jasné, že už se nic v daném týdnu nestane.
V pondělí 11. července odpoledne mi na chalupu zavolal opět operátor T-Mobilu, že se zjistilo, že mám patrně buď rozbitý modem, nebo špatně zapojený. Zkrátka že nevidí, že by byl modem zapojen do sítě. Jelikož jsem si byl jistý, že jsem modem doma nechal zapnutý, dohodli jsme se, že bude moje číslo předáno technikovi, se kterým si dohodnu schůzku, během které se vyřeší všechny mé problémy.
Celé úterý se nic nedělo, a pak najednou, z ničeho nic...
Dnes, ve středu 13. července jsem se ráno podíval na modem, a najednou koukám, že kromě diody napájení spokojeně svítí také dioda ADSL a k ní si spokojeně poblikává dioda internet. Jsem online!
Když se nad tím tak zamyslím, tak jediná možnost, která mě napadá, je, že kdosi v T-Mobilu omylem aktivoval ADSL někomu úplně jinému, případně že mi aktivovali původní objednávku ADSL, ke které již "neměli dráty".
Na otázku "Proč to trvalo tak zatraceně dlouho?" mohu odpovědět poměrně přesně – až na poslední "zaškobrtnutí" za celé martyrium určitě nemohli jednotliví pracovníci, kteří se podle mě snažili mi vždy vyjít v rámci svých velmi omezených možností vstříc. Na vině je především systém jako takový, je vidět, že ADSL zkrátka není core business T-Mobilu a že to celé vzniklo zejména proto, že někdo pomazaný řekl, že budeme mít konkurenci v ADSL, a tak bude O2 prostě pronajímat dráty ostatním, ať chce nebo ne. T-Mobile hozenou rukavici sice zvednul, ale současně ji pojal tak trochu jako své adoptované dítě.
Výsledkem je naprosto tragická integrace ADSL do portálu T-Mobile (ADSL vůbec nevidím ve svých objednaných službách, nevidím, kolik mám platit, inzerovaná stránka pro ověření stavu ADSL moji objednávku nenašla,...) a naprosto neuvěřitelný proces předávání odpovědnosti a čekání na akci různých subjektů. Kdybych měl velmi jednoduše popsat proces objednání ADSL u T-Mobilu, znělo by to asi takto (mohu se v dílčích bodech mýlit, místy tipuji):
Při pohledu na výše zmíněný zjednodušený postup je jasné, že je opravdu hodně míst, kde může vzniknout chyba nebo zdržení a že je proces objednání ADSL u T-Mobilu zralý na totální reinženýring. Komunikace mezi jednotlivými subjekty vázne, zaměstnanci mají jen velmi omezené kompetence (operátorovi nezbývá než pověstná věta "zkuste restartovat modem, nepomůže-li to, restartujte počítač") a u každé akce se zcela zbytečně čeká s dalším postupem na to, až někdo někomu něco potvrdí a ten někdo se o tomto potvrzení dozví.
Opravdu by byl takový problém krátce po telefonickém objednání vyslat k zákazníkovi kurýra rovnou s modemem (který zákazník tak jako tak zaplatí) a smlouvou (když už to musí být a najednou nestačí objednávka přes nahrávaný telefonní hovor s ověřením klientským heslem pro telefonické objednávky) a současně poslat zprávu T-Systems (když už to musí řešit sestra), ať dohodne návštěvu technika a zajistí během čekání na termín schůzky dráty? Technik by pak mohl rovnou padákem skočit zapojit internet až domů a celá věc by byla maximálně na týden.
Čistě pro zajímavost jsem se rozhodl pochlubit s výsledky měření rychlosti internetu. Dle DSL.cz u Náměstí Míru (Praha 2) dosahuji rychlosti cca 5 - 8,45 Mbps / 320 - 380 Kbps s průměrnou dobou odezvy cca 20 ms (teď večer je rychlost nižší než ráno, snad to nebude takto pokračovat dál). Rychlost se udržuje víceméně konstantní i při stahování větších souborů (na uložto.cz dosahuji u 1GB souboru průměru nad 5 Mbps, což sice je podstatně méně než na co jsem byl zvyklý u 30 Mbps UPC v minulém bytě, ale použitelné to je). Přehrávání iVysílání a TV Barrandov na iPadu je zcela plynulé s možností rychlého přeskakování, a to i přesto, že jsem vedle toho stahoval onen 1 GB soubor. Rychlost tedy úplně bez problémů stačí na všechny "konzumační" aktivity a rychlost odesílání je holt spíše nouze.
Publikováno dne 13. 07. 2011 v kategorii Na vlastní kůži
Odhadnutá klíčová slova BETA: adsl | T-Mobile | zyxel | p-660hn-txa | t-mobile adsl | internet | zyxel p-660hn-txa | tmobile | wifi
Mohlo by Vás zajímat BETA: Stáhněte si nové internetové prohlížeče pro Windows Mobile - Skyfire 1.0 umí videa, Opera Mobile 9.7 zase internetové rozhraní Raiffeisen Bank
O kategorii Na vlastní kůži
Kategorie určená pro články týkající se vlastních zkušeností s čímkoli, co se nevešlo do jiných sekcí – ať už se jedná o testy neelektronických věcí, zkoušení různých (nejen internetových) služeb nebo třeba zážitky z dovolené.
Jakub D. - [email schován] - web (dne 14. 08. 2012 v 18.41)
Diky za clanek, chci totiz prejit s ADSL od o2 k T-Mobile kvuli nizsi cene, a tak je pro me zajimave precist si popis vsech kromu, ktere me cekaji.
radek (dne 31. 08. 2012 v 18.19)
Vyborny clanek, uplne ty same problemy mam ted ja.
Jakub Nosek - [email schován] (dne 19. 12. 2012 v 06.24)
Podobný problém nemám, technik tu byl do druhého dne a v sobotu. Technické parametry spojení mám ty samé zkušenosti, takže spokojenost až na upload (dostal jsem router ZyXEL P-661HNU-F3 za kačku a jinak je za 2699- prorve rodičům na wifi plným sígnálem takže tady další spokojenost) ale rád bych věděl, jak je dokopat k tarifu nabízenému 20/2, načež mi sem jede 7198/402 (stále nemám ani těch 8192/512 co ukazoval technikovi měrák)de mi pouze o ten upload a rád se omezím na 8192/2048 jelikož je to pro mě i tak vyhovující ale upload 402 tedy nikoliv (znamená to pro mě konec s kanálováním na youtube:), download víceméně absolutně neřeším, ale upload je uplně out ze současných 3mbit/s je to celkem humus a výrazný propad. Celková odezva internetu a načítání stránekje mnohem lepší, než na součásné wifi a přehrávání videa na Youtube v HD kvalitě jede výborně oproti wifi. Nevěřím , že to z jejich strany není technicky možné, instalací ňákého zesíku či nové ústředny nejlépe do 1km a není co řešit. Potom mají spokojené zákazníky a není co řešit. Kamrád má ADSL bo VDSL od O2 20/2 a tak mu to i jede prostě krása, ale asi je takových lidí málo.
Marekzprahy (dne 19. 12. 2012 v 10.27)
Jakub Nosek: Taky jsem volal operátorovi, že když u mého tarifu inzeruje "až 20/2", že nechci zůstat za stejnou cenu na "až 8/0.5". Narovinu mi přiznal, že to je tak trochu podvod, resp. "máme to na stránkách špatně, uvedená rychlost neplatí pro ADSL, kde je maximum co vám můžeme ve vaší lokalitě nabídnout 8/0.5; můžete si připlatit za ADSL Premium a pak dostanete 16 download nebo koupit nový modem za asi 3 litry a pak mít VDSL, kde je těch slibovaných až 20/2".
Takže jsem poděkoval a zůstanu u toho, co mám :-)
Jakub Nosek - [email schován] (dne 19. 12. 2012 v 13.39)
No tak to je pecka nevěřím že router co mám v hodnotě 2699Kč by to nezvládl, navíc když ten tarif 20/2 je za stejnou cenu co mám nyní, tak proč připlácet to je podle mě podvod z obou stran a spíš jen kecaj ono by tam šlo mnohem víc věřím, než tam de teď. Když by mě zvedli aspoň ten upload na 2mega tak není co řešit já těch 20 jako nepotřebuju mít na downloadu. Ale up mě drbe megamoc
Jakub Nosek - [email schován] (dne 19. 12. 2012 v 13.41)
Ale asi to kvůli tý asymetrii ADSL není možné, ale celkem mi je to jedno. Ať se snažej
Lucka - [email schován] (dne 10. 04. 2013 v 14.45)
4lánek sedí mam stejné problémy, akorát jsem si pořídila nový router, jelikož zyxel mi odpojuje notebook s win 8 a nejde mi nainstalovat. :/ už nevím co s tím...
michal - [email schován] (dne 25. 05. 2013 v 12.52)
Vubec nic ztoho se zde pise neni pravda ja jsem si poridil internet 9.5.2013 modem mi prisel 14.5.2013 to by bylo jeste vporadku ale az jsem nainstaloval internet tapo 1 dnu mi zacal stavkovat a vypadavat asi za 1 hod. 5x tak jsem ho sel reklamovat a kdyz jsem si donesl novy tak nastaly stejne problemy a jeste mnohem driv tak jsem se rozhodl ze smlouvu zrusi ale dnes od podani zruseni je 10 dni a myslite si ze mne aspon nekdo kontaktoval z reklamacniho oddeleni o vyreseni problem ani se nikdo neobtezuje ja mam teda skusenost velice spatnou se spolecnosti t mobile dekuji za pochpeni.
Michal Čakloš - [email schován] (dne 29. 11. 2013 v 00.01)
Dobry den je 28.listopadu 2013 a stale mne internet zlobi uz od kvetna tohoto roku se mi nikdo neozval a pri tom chteji cim dal vic penez je to spolecnost ke ktere se upises na 2roky a ta te drzi v zajeti a nepusti a zdime a zdime kdyz chces odejit tak ti vyhrozuji ze budes platit penale a ruzne veci a zaroven tim porusuji smlouvu a sami ji nedodrzuji.
Programátor, samozvaný hodnotitel a zejména kritik.
Pan Vyplňto.cz a tvůrce několika webových stránek.