Pár postřehů z vývoje a propagace aplikace Vyplňto.cz pro Android (case study)

12. listopadu 2012

Vyplňto.cz

Koncem června, když definitivně skončila jarní dotazníková sezóna na Vyplňto.cz, jsem si uvědomil, že pro podzimní sezónu je nevyhnutelné přijít s něčím novým, co Vyplňto.cz zase o něco odliší od obyčejných Google formulářů zdarma a „na baseballovém míčku rychlostí světla letícího” Survia.

Za nejpalčivější problém současných online průzkumů lze jednoznačně označit nereprezentativnost vzorku respondentů, zejména absenci odpovědí od starších občanů. Jednání s různými weby zaměřenými na seniory však bohužel nedopadla podle očekávání, nepodařilo se mi je přesvědčit, že by staré lidi mohlo bavit být součástí tisíců online průzkumů na aktuální témata a neztratit tak kontakt s okolním světem.

Takže přišel plán B, založený na myšlence spirálového vývoje. Jestliže dříve probíhalo dotazování s tužkou a papírem na ulicích a následně se přesunulo na web, je na čase se vrátit opět na ulici a do různých obchodních center. Tentokrát však už ne s tužkou a papírem, ale s tabletem a aplikací umožňující pohodlnou synchronizaci odpovědí se vzdáleným serverem. S aplikací Vyplňto.cz pro Android (s výjimkou funkcí pro zadavatele průzkumů je určena i širokému okruhu lidí, kteří se rádi zúčastní veřejných průzkumů – díky možnosti offline režimu např. i cestou do práce metrem).

V tomto článku se s vámi podělím o pár postřehů z vývoje a propagace aplikace, v diskusi určitě uvítám i zkušenosti vaše.

Návrh a programování aplikace

Tvorbu aplikace jsem začal sepsáním technické specifikace, kde jsem na osmi stránkách podrobně popsal, co vlastně chci. Jako vyučený javista z VŠE jsem si koupil výbornou knihu Android 2, prostudoval si principy při návrhu UI (přecejen jsou na mně známém iOS a WP jiné) a ujistil jsem se, že vzhledem k objemu práce nemá smysl si aplikaci psát sám.

Zadal jsem poptávku na Android fórum a druhý den jsem v e-mailu našel dostatečný počet nabídek, ze kterých jsem vybral šikovného programátora s živnostenským listem, rozumnou hodinovou sazbou i reálně vypadajícím odhadem pracnosti. A navíc z Brna, takže jsem získal záminku pro mé oblíbené cestování vlakem (důležité věci řeším vždy osobně).

Přestože jsem si o Androidu něco dopředu nastudoval a jel jsem do Brna v podstatě s tím, že mám představu o tom, co chci a že nechci žádné nereálné blbosti, ve skutečnosti jsme skoro celý červenec ladili specifikaci. Výsledné podobě aplikace to určitě prospělo a potěšilo mě, že jsme spíš přidávali věci, na které jsou androiďáci zvyklí (systémově řešené přihlašování k účtu, sdílecí API,...), než že bychom odebírali věci, které nefungují.

První a překvapivě docela dobře funkční náhled aplikace jsem dostal asi za dva týdny po dokončení technické specifikace, de facto hotová byla aplikace za měsíc. Další měsíc zabralo dolaďování a opravování chyb (pro tyto účely posloužil GoClever Tab I71 velmi dobře :-)), takže mé ponaučení pro budoucnost zní, že doba návrhu, vývoje a testování je v podstatě skoro stejná.

Zpětně hodnotím outsourcování vývoje aplikace jako velmi dobrý krok, který mi ušetřil spoustu času a peněz, a ve výsledku přinesl i mnohem lepší finální aplikaci.

Nahrání do Google Play Store a Samsung Apps, schvalování aplikace a sledování statistik

Od programátora jsem obdržel kompletní zdrojové kódy, které jsem si dle domluvy sám na počítači přeložil do instalačního apk souboru, podepsal je a nahrál do dvou nejznámějších obchodů s aplikacemi – Google Play Store a Samsung Apps.

Samotné nahrání bylo bez větších zádrhelů (Googlu stačilo zaplatit 99$ na rok jednorázově 25$, Samsung má registraci zdarma, ale hůře nalezitelnou). Zatímco v Google Play se aplikace objevila do hodiny (kontrola vesměs žádná), u Samsungu si s aplikací týden hrálo minimálně 5 testerů a nakonec mi ji vrátili se seznamem asi 20 chyb, z nichž většinu navíc natočili na video (proto vím, že si s aplikací nehrál jen jeden člověk).

Většina vytknutých chyb se týkala nekompatibility s různými přístroji (zkoušeli aplikaci zřejmě na celé flotile výrobků od miniaturních low-end telefonů po tablet Samsung Galaxy Tab), vadilo ale také například to, že v anglické verzi zobrazuji i české průzkumy nebo že názvy průzkumů někdy začínají na malé písmeno a že u otázek s možností zaškrtnutí více odpovědí je možné zaškrtnout i třeba jen jednu odpověď (to z mého pohledu chybou není).

Jsem moc rád, že mi Samsung zadarmo otestoval aplikaci na širokém spektru zařízení a že mi poskytl podrobné návody, co a jak zlepšit, na druhou stranu mě ale samozřejmě trochu štve, že se mi ani po měsíci ještě aplikaci nepodařilo do Samsung Apps dostat. Přitom už z mého pohledu řešíme jen marginálie (narážíme asi i na jazykovou bariéru, neboť testeři evidentně nejsou Češi).

Co se týče Google Play Store, hrozně mile mě překvapily statistiky, které z něj lezou. Na něco takového z jablečného App Store rozhodně nejsem zvyklý :-)

Zatímco u mnou naprogramovaných aplikací pro iPhone nejsem schopen ani zjistit celkové číslo stažení (vidím jen týdenní součty), u android aplikací v Google Play Store jsem schopen zjistit nejen celkový počet stažení, ale také počet aktivních instalací (jen zhruba každý druhý si aplikaci na svém zařízení ponechal, ostatní ji vyzkoušeli a smazali), názvy používaných zařízení (první je SGS2, druhý Nexus 7, třetí SGS3), verze Androidu (65% má 4.0+), jazyk (zhruba tři čtvrtiny Čechů a čtvrtina Slováků), používaného mobilního operátora a nainstalovanou verzi aplikace. To vše navíc v grafech se zobrazením vývoje v čase. Maximální spokojenost, byť mě zpočátku 50% odinstalace trochu vyděsila (vygooglil jsem, že to je víceméně v normě a že to tak u zdarma distribuovaných aplikací prostě je).

Propagace aplikace – co funguje a na co se vykašlat?

Co se propagace týče, rozhodl jsem se, že vyzkouším co možná nejvíce kanálů a různých způsobů. Že nebudu zbytečně škudlit a klidně na tom i něco propálím, byť třeba ty efekty nebudou úplně jednoznačné. Nejhorší, co člověk může udělat, je věnovat 100% financí na vývoj nějakého produktu a na propagaci se vykašlat s tím, že se dobrý produkt prodá sám. Neprodá. Ověřil jsem si to bohužel na mnoha klientech, kterým jsem dělal stránky.

V Google Play Store stejně jako v jablečném App Store platí základní pravidlo, a sice že „kohout sere na velkej hnůj”. Cílem tedy je v co nejkratším čase dostat aplikaci do žebříčku nejstahovanějších (nejoblíbenějších) aplikací a doufat, že si jí tam všimnou davy. Jelikož berou žebříčky v potaz zejména krátkodobý počet stažení, nemá smysl reklamní kampaň nějak moc dávkovat, naopak nejlepší je najednou zasáhnout co největší počet lidí.

Začal jsem samozřejmě na domácí půdě – zmínil jsem se o aplikaci na FB stránce Vyplňto.cz (nadprůměrný ohlas, ale rozhodně ne žádný virál :-)), přidal jsem Google Play odznak na titulní stranu, a nakonec také banner do všech průzkumů zdarma s informací, že je možné dotazníky nově vyplňovat i z android zařízení. Samozřejmě jsem se s aplikací pochlubil i na svých osobních profilech na sociálních sítích.

Konkrétní počty stažení nejsem schopen zjistit, ale předpokládám, že jsem takto získal první nižší desítky stažení.

Následovalo „vytěžení” standardních online médií orientujících se na dění okolo androidu, a to prostřednictvím tiskových zpráv (když se v redakci sešli uživatelé různých platforem, vygooglil jsem si samozřejmě ty android-pozitivní), tipů na článek i přímo mnou napsaných bleskovek.

Weby, které čtenářům zdarma poskytují možnost publikování vlastních bleskovek (krátkých zpráv), jsou k nezaplacení. Napsání bleskovky na Světandroida.cz byla jednoznačně nejúčinnější forma propagace, která mi (i díky zrcadlení na androidforum.cz a mnoho rsskových webů) přinesla minimálně 200 stažení.

Druhým výrazným úspěchem bylo zaslání tipu na napsání článku na Mojandroid.sk, který mi na jeho základě napsal moc hezkou recenzi ve slovenštině (za podstatnou část slovenských uživatelů vděčím právě této recenzi).

Jinak jsem byl úspěšný pouze na Týden.cz (zde bohužel článek nebyl příliš vidět) a na Palmserveru.cz (tuto recenzi jsem dokonce ani nemusel iniciovat), žádné další články jsem nezaznamenal.

Tím jsem v podstatě vyčerpal možnosti propagace zdarma a posunul jsem se k těm placeným.

Přestože jsem neměl moc dobré reference na Protext ČTK od svých známých (na webu nikde nic vygooglit nejde), potřeboval jsem si hubu nabít sám. Nechal jsem si tedy zredukovanou tiskovou zprávu publikovat za částku 2500 Kč bez DPH a získal jsem víceméně jen pozitivní zmínku do archivu ČTK (pokud by v něm někdy někdo něco o Vyplňto.cz hledal). Jinak je veškerý efekt nulový, pokud nebudu počítat ty tři prokazatelné prokliky na bližší představení a jedno zrcadlo na daily.cz...

Další využitou možností bylo tržiště Adexpert.cz, kde mi z minulých akcí zbylo ještě pár set korun k „propálení”. Přišel jsem o ně na webech typu rouming.cz bez většího efektu (max. jednotky stažení).

Následoval Facebook. Nejprve samozřejmě černý trh (nižší stokoruny), protože vyzkoušet se v rámci pokusu musí všechno. Zcela zanedbatelný efekt – kromě pár jednotek lajků u reklamních příspěvků na stránkách se statisíci lidmi z ČR a SR jsem nezískal nic (= zcela vyhozené peníze). Takže druhý pokus – klasická oficiální reklama placená za kliknutí. Celkový dosah okolo 100 tisíc lidí a 330 kliknutí s průměrnou cenou okolo 2,50 Kč. To by nebylo zase tak špatné, pokud by se ovšem tato kliknutí proměnila v instalace a spokojené dlouhodobé uživatele. Což se bohužel nestalo, v době aktivní reklamy přibývaly jen vyšší jednotky instalací (optimistický odhad je, že jsem takto získal okolo 10 uživatelů a za každého dal okolo 80 Kč).

Posledním vyzkoušeným způsobem je zatím mobilní reklamní síť Googlu, Admob.com, na které se mi kromě nízké ceny za kliknutí (jen cca 18 haléřů) zalíbily i docela podrobné statistiky, které monitorují nejen počet kliknutí, ale také konverze v podobě počtu instalací aplikace. Přestože se mi s Admob.com podařilo dostat zhruba na cenu okolo 30 Kč za instalaci (asi nejnižší částka ze všech placených možností), stále se mi to zdá příliš mnoho, takže dalších 50 dolarů zatím na účet dobíjet nebudu. Míra náhodných kliknutí je bohužel příliš velká (mimochodem – konverzní poměr u Slováků byl zhruba 2x - 3x lepší, v ČR je zřejmě více „škodičů” nebo alespoň aplikací umisťujících reklamu na místa, kde lidé s prsty zabloudí častěji než by chtěli).

Závěrečné zhodnocení

Realizace online průzkumu není zrovna činnost, pro kterou se člověk rozhoduje impulzivně na základě reklamy. Jedná se o potřebu, kterou člověk obvykle řeší až v momentě, kdy nastane.

S vědomím tohoto nemohu rázem šmahem říci, že všechny výše uvedené formy reklamy byly úplně neúčinné, protože nevedly k uspokojivým okamžitým počtům stažení. Je možné, že si lidé do podvědomí uložili, že existuje něco jako aplikace pro android, která umí to a to, a když to budou oni nebo někdo v jejich okolí potřebovat, tak zadají do Google Play klíčové slovo „dotazník”, uvidí logo aplikace a řeknou si „jo, to je přesně to, co jsem měl na mysli”. To ale uvidíme asi až na jaře, kdy zřejmě i obnovím reklamu přes Admob.com, která vykázala relativně nejlepší výsledky.

V tomto momentě si aplikaci (po utlumení počátečního většího nadšení) spustí okolo 20 lidí denně, z nichž každý vyplní v průměru cca 5 dotazníků (celkově představují dotazníky vyplněné přes aplikaci zhruba 5 procent ze všech). Čísla jsou zatím lehce pod očekáváním, na druhou stranu věřím, že mají šanci časem ještě vyrůst (zejména po Vánocích, až studenti rozbalí své nově nabyté tablety Nexus 7 a začnou s psaním bakalářek a diplomek).

---

Na závěr ještě může přijít jedna logická otázka: Proč je aplikace dostupná zatím jen pro Android, když je na tomto blogu spousta chvály na Windows Phone a případně iOS?

Odpověď je jednoduchá – Android mají různé skupiny obyvatel, běží na levných šmejdských tabletech za 1600 Kč, levných kvalitních Nexusech 7 i high-endových telefonech typu SGS3. Samozřejmě jsem megalomansky plánoval, že spustím nejen verzi pro OS Android, ale současně také verzi pro iOS (kterou sám naprogramuji), WP7.5 a ideálně také WP8 (případně Windows 8).

Jenže nestalo se tak.

Přišly zvěsti o tom, že bude iPhone 5 vypadat tak, jak nakonec vypadá, že se objeví iPad mini a že už tvorba aplikací pro iOS bude přecejen o něčem trochu jiném. O ladění pro několikero různých zařízení, na což narozdíl od Androidu není iOS úplně připravený. Z dnešního pohledu nevím, zda má smysl ještě vůbec verzi pro iOS dělat, jelikož jeho tržní podíly prudce klesají. Nexus 7 je navíc oproti iPadu mini tak levný, že pro peněženku jablečného uživatele nebude jeho případná koupě zase takový problém :-)

Co se Windows Phone a Windows 8 týče, zde zatím spíše vyčkávám, až se objeví nějaký schopný programátor. Pokud o nějakém víte, určitě budu rád za kontakt, protože i když se MS Surface zatím úplně cenově nepovedl, tak ve Windows 8 a WP7.8/8 zatím ještě přecejen nějaký potenciál vidím.

Publikováno dne 12. 11. 2012 v kategorii Vyplňto.cz

O kategorii Vyplňto.cz

Články informující o novinkách a zákulisních informací ohledně dotazníkové služby Vyplňto.cz

Komentáře k článku

v6ak - [email schován] - web (dne 14. 11. 2012 v 10.19)
Prvně díky za sdílení zkušeností.

Opravdu chce Google $99 ročně? Já myslel, že $25 jednorázově.

Jinak dva postřehy k app na mém telefonu. Mám Sony Ericsson SK17i (3" displej, hw klávesnice, derivát CM9 / Android 4.0.4) s nastaveným malým písmem.
* Tlačítko "další" mám tendenci mačkat stylem "hrábnu do pravého dolního rohu", ale na to je příliš málo vysoké. V jiných aplikacích tyto problémy nemívám.
* Jednotlivé možnosti jsou tapatelné jen podle délky textu, ne po celé šířce. S tím se dá dělat, spíš to pro mě bylo nečekané.

Jinak použití high level UI jsem si všiml díky podpoře HW klávesnice.

Marekzprahy (dne 14. 11. 2012 v 10.31)
v6ak: Díky za upozornění, skutečně to bylo jen 25$ jednorázově (popletl jsem to s Windows Marketplace). Díky i za připomínky k samotné aplikaci, proberu je s programátorem a minimálně tu druhou z nich určitě řešit budeme (taky mi to trochu vadilo). Problém telefonů s menším displejem je, že se na ně moc nevejde, a tak je zobrazení dotazníku hodně o kompromisech. Na větších úhlopříčkách (cca od 4,5") se po pravé straně zobrazuje po celé výšce pruh s šířkou cca 7%, který slouží pro posun na další otázku, u menších displejů na něj ale bohužel místo není.

v6ak - web (dne 14. 11. 2012 v 11.12)
Za snahu šetřit místem jsem obvykle rád (a šetřím jím i na 17" notebooku), ale tady je to IMHO příliš. Kdyby nic jiného, roztáhl bych to tlačítko až k okraji. Jinak i 3" displej je na výšku dost velký na trošku vyšší tlačítko zpět. Většinou se mi tam vlezou všechny možnosti.

Přidat vlastní komentář:
Jméno:
E-mail:
Sledovat diskusi:
Web:
Kontrolní kód:

Komentáře jsou v prvé řadě určeny ke kladení dotazů k tématu, upozornění na chybu, rozšíření obsahu článku a vůbec ke zpětné reakci na obsah těchto stránek. Mé reakce jsou barevně odlišeny.

V současné době není umožněno vkládat HTML tagy - pokud vložíte HTML kód, bude převeden na entity. K Vašemu komentáři se do databáze uloží čas vložení a Vaše aktuální IP adresa (54.227.48.147). IP adresa se nebude zobrazovat čtenářům, nicméně v případě, že bude Váš odkaz shledán právně závadným, může být Vaše IP adresa předána příslušným státním orgánům. Emailové adresy jsou ochráněny před běžnými spam roboty.

© Marek Demčák 2007 - 2018
Všechna práva dle Autorského zákona (č. 121/2000 Sb.) vyhrazena.