10. prosince 2011
Jako provozovatel dotazníkové služby Vyplňto.cz každý den zodpovídám stále stejné otázky a řeším běžné provozní problémy – jediné, co se mění, jsou jména lidí na druhé straně telefonního nebo emailového drátu. A jejich komunikační dovednosti, které jsou někdy lepší než mé, častěji však velice špatné.
V tomto článku zcela pominu uživatele placených služeb, kteří mají nárok na technickou podporu, a dostává se jim plného servisu a prozákaznického přístupu. Zaměřím se na uživatele bezplatné služby FREE, kteří jsou dostatečně smělí a zavolají mi i přesto, že je u kontaktních údajů uvedeno, že na technickou podporu nemají nárok a mají se spokojit s nápovědou.
Nejextrémnější a z hlediska tohoto článku nejzajímavější telefonáty bývají samozřejmě ty, které se týkají nejčastějšího následku porušení pravidel, a sice smazání dotazníku. Typicky se jedná o ženu - studentku, která hodinu vyplňuje cizí dotazníky, aby získala nárok na registraci do FREE programu, následně stráví třeba hodinu s vytvářením dotazníku, do jehož úvodu vloží nádherně vypadají větu "Tento dotazník je anonymní a jeho výsledky budou použity pouze pro účely mé diplomové práce" a nakonec zvolí, že souhlasí s publikací výsledků dotazníků pro libovolné účely na Vyplňto.cz.
Pak dotazník pošle třeba na 200 emailových adres svých kamarádů a ráno na ni v emailu čeká zpráva, že administrátor serveru dotazník smazal, jelikož nesplňoval pravidla.
Takže si shrňme situaci – strávili jste večer přípravou dotazníku, který najednou není. Píšou Vám ospamovaní respondenti, že by dotazník hrozně rádi vyplnili, ale že je bohužel smazaný. Ještě v noci jste se radovali z prvních 46 vyplněných dotazníků (kamarádi na Facebooku byli zrovna online) a i to je najednou bez náhrady smazáno. Jste naštvaní, nadáváte, máte chuť mě zabít.
V tomto momentě se tři čtvrtiny lidí (zejména muži) rozhodnou na Vyplňto házet bláto mezi všemi svými známými a zhruba čtvrtina mi zavolá (zejména ženy). Ve třetině případů se jim podaří dotazník i s již přijatými odpověďmi obnovit (žádný zodpovědný informatik samozřejmě nikdy nic nesmaže tak, aby se to nedalo nějak snadno obnovit).
Jak se dostat do té šťastnější třetiny lidí? Zde je mých 5 tajných tipů, které na mě platí...
Pokud mi přijde e-mail od člověka bez nároku na technickou podporu, tak ho buď okamžitě smažu, nebo (pokud si jméno dotyčného dokážu představit na faktuře, není to tedy nějaký Lukýsek.Nováková@seznam.cz) mu pošlu automatickou odpověď: "Dobrý den, před kontaktováním technické podpory prosím nejprve povyšte svůj účet na variantu Premium, v rámci Vámi využívané služby FREE se musíte spokojit s nápovědou".
Jedinou šancí je tedy telefonát, kde máte obvykle k dispozici právo první věty, která bude určitě vyslechnuta (nevím, kdo mi volá a jestli má zaplaceno).
Při jednání s úřady, studijním oddělením a podobně bych zcela určitě doporučil osobní návštěvu.
Někteří lidé si řeknou: "Tak to já tam teda hned volám!"
Vytočí moje číslo a vyhrknou ze sebe: "Dobrý den, vy jste mi smazal dotazník, na kterém jsem včera dělala 4 hodiny, jako pitomá kráva jsem hodinu vyplňovala cizí dotazníky a teď je to všechno pryč?!"
Ano, je to tak, jste naštvaní a přesně popisujete situaci, ve které jste. Nicméně výše zmíněné právo první věty jste právě vyčerpali a já Vám po takovémto Vašem entrée obvykle skočím do řeči a v závislosti na aktuální náladě si s Vámi ještě chvíli povídám. Pokud se okamžitě neuklidníte, tak telefon típám a vícekrát se mi nedovoláte, jelikož Vaše číslo přidám pod kontakt "Nebrat".
Ujasněte si proto dobře, čeho chcete dosáhnout, a potom si vymyslete první větu. Řekněte si ji klidně nahlas a zkuste se vžít do pocitů člověka, který ji uslyší na druhé straně telefonu. Pokud v něm vyvoláte pocit strachu, zaujme automaticky obrannou pozici a zcela určitě Vám nepomůže.
Samozřejmě, může se stát, že cílem Vašeho telefonátu není "obnovit smazaný dotazník", ale pouze si tak nějak lidsky ulevit. Budiž, máte na to právo a stojí to jen 3 koruny za první načatou minutu volání (Tip: nešetřete si čuráka až na druhou větu, více než první větu neuslyším).
Ve vynikajícím českém filmu Čas sluhů zazněla věta (parafrázuji): "Klíčem k úspěchu je umět se v pravou chvíli ponížit." Chcete-li něčeho dosáhnout při jednání v nevýhodné pozici, zatněte zuby a vymyslete si omluvu, která ideálně ještě více pozvedne ego toho na druhém konci drátu.
Všimněte si, že v úvodní větě vůbec není zmíněno, o jaký problém se jedná – já pořád nevím, co po mně chcete, ale už instinktivně se mi Vás chce zželet. Máte nárok na druhou větu, která bude vyslyšena – v případě smazaného dotazníku z výše uvedeného důvodu je ten správný čas na druhou omluvu, která se týká nedostatečného pochopení pravidel.
Odpověď Nejde to dost často znamená spíš Nechce se mi, přesto u některých lidí vyvolává dojem, že se jedná o fakt, který nelze změnit.
Většinou platí, že všechno jde, když se chce, a pokud se dle druhé rady budete maximálně soustředit na to, co je cílem Vašeho hovoru a nesklouznete k vulgarismům a excitovanému tónu, máte obvykle velkou šanci větu Nejde to buď úplně odstranit, nebo dojít k jinému uspokojivému řešení problému.
A když to náhodou opravdu nejde? Budete zkrátka vědět, že jste pro řešení problému udělali maximum a nemusíte se jím tedy dále trápit.
Už dvakrát se mi stalo, že byla dotyčná studentka příliš křehká na to, aby mi zavolala sama, a delegovala tento úkol na svého přítele. Nebo doma tak dlouho naříkala a plakala, až se přítel rozhodl, že to tomu Demčákovi teda dá pěkně sežrat :-)
Holky, nedělejte to, muži jsou obvykle naprosto neempatičtí a při jednání v nevýhodné pozici mají tendenci sklouzávat k vulgaritám, křiku a hrozbám daleko častěji než Vy. Navíc vysláním delegáta poukážete na svou absolutní neschopnost řešit problémy, což na protistranu také nepůsobí dobře (A to nemůže zavolat a omluvit se sama?).
Zásadním problémem je, že Váš delegát (v tomto případě přítel) obvykle nemá dostatek informací – ví, že byl smazán dotazník kvůli jakýmsi blbým pravidlům, ale už neví, že FREE účet nemá k dispozici technickou podporu, že je na možnost porušení pravidel každý upozorněn na 3 místech,... Utluču ho vždy argumenty a když to náhodou nepomůže, tak telefon típnu.
Publikováno dne 10. 12. 2011 v kategorii Ostatní
Odhadnutá klíčová slova BETA: jak jednat s lidmi | jednání s lidmi
Mohlo by Vás zajímat BETA: Do kdy zůstane Pokec 4? Něco je špatně...
O kategorii Ostatní
Čas od času mám potřebu napsat něco, co se nehodí do žádné z hlavních sekcí tohoto blogu. Právě pro tyto případy existuje tato sekce, ze které se mohou časem vylíhnout sekce nové...
anonym (dne 21. 12. 2011 v 10.35)
ale jo, pobavil :-)
Nádraží Perdido (dne 26. 02. 2012 v 19.43)
INTJ, že?
Marekzprahy (dne 26. 02. 2012 v 22.36)
Tuším, že mi INTJ ve školním testu vyšlo, ale když jsem pak zkoušel trochu jiný test, vyšlo mi to úplně jinak. takže asi jak kdy. Každopádně zajímavý postřeh z nádraží ;-)
P2BC - [email schován] (dne 02. 03. 2012 v 23.36)
:) no to je prdel. No hlavne bacha at si na tebe nejakej ten pritel nepocka a norozbije ti papulu. :)
Programátor, samozvaný hodnotitel a zejména kritik.
Pan Vyplňto.cz a tvůrce několika webových stránek.